بزرگترین سازه چوبی دنیا در کشورهای مختلف بناهایی ساخته شده است چوب الوار برای سالیان متمادی یک مصالح ساختمانی محبوب بوده است. تطبیق پذیری باورنکردنی آن به این معنی است که برای پروژه های زیادی مناسب است و برای ایجاد ساختارهای الهام بخش در سراسر جهان استفاده شده است. در این مقاله نگاهی به برخی از بزرگترین سازه‌ چوبی در سراسر جهان خواهیم انداخت و چگونگی پیدایش این غول‌های چوبی را بررسی خواهیم کرد.

1. معبد تودایجی یا معبد بزرگ شرقی

معبد تودایجی یا معبد بزرگ شرقی، یکی از نقاط دیدنی استان نارا ژاپن است که در اوایل قرن هشتم ساخته شد. ساخت و ساز مجموعه معبد در سال 743 بعد از میلاد آغاز شد و علی رغم توقف در اثر زلزله و چندین آتش سوزی در نهایت در سال 751 به پایان رسید. این پروژه آنقدر بلند پروازانه  بود که تقریباً اقتصاد ژاپن را در آن زمان ورشکست کرد و بیشتر ذخایر برنز این کشور را مصرف کرد.

در قسمتی از این معبد سالن بسیار بزرگی قرار دارد، طول این سالن 57 متر و عرض آن 50 متر است که به آن جایگاهی به عنوان یکی از بزرگترین سازه های چوبی سیاره می دهد. به طوری که سالنی که بودای بزرگ را در خود جای داده است این مجسمه بزرگترین مجسمه برنزی جهان بودا (دایبوتسو) را در خود جای داده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان نمونه‌ای درخشان از معماری دوره‌ای ایستاده است. و سرعظیم مجسمه در طی زلزله‌ای در سال 855 از بین رفت. با استفاده از اشعه ایکس، اکسپدیشن‌های باستان‌شناسی جواهرات، گلابی، شمشیرهای آینه ای و حتی یک دندان انسان را در داخل دایبوتسو پیدا کرده اند.

2. پایگاه نظامی نقشه اطلس

نقش اطلس در حالی که یک ساختمان نیست، یکی از بزرگترین سازه های چوبی که تا به حال به دست انسان ساخته شده است، در پایگاه نیروی هوایی کیرتلند در نیومکزیکو ایجاد شد. نقش اطلس شبیه ‌ساز هواپیمای خط انتقال آزمایشگاه تسلیحات نیروی هوایی، که برای آزمایش اثرات پالس الکترومغناطیسی (EMP) تولید شده توسط یک انفجار هسته‌ای بر روی هواپیماهای بزرگ ساخته شده است، از یک ساختار 12 طبقه بلند و 1000 فوتی تشکیل شده است.

به دلیل نوع تحقیقاتی که در این مرکز انجام می شود، میخ ها و پیچ ها نمی توانند استفاده شوند  به این معنی که کل پلت فرم باید با زحمت با استفاده از چسب، لمینت و گیره های فایبرگلاس کنار هم قرار گیرد.

علیرغم قیمت 60 میلیون دلاری این مرکز، تنها برای مدت کمی بیش از یک دهه عملیاتی شد و به طور پیوسته با شبیه سازی های کامپیوتری مقرون به صرفه پیشی گرفت. سقوط اتحاد جماهیر شوروی نیز با پایان یافتن سریع این پروژه در سال 1991، نابودی آن را تسریع کرد.

3. سازه چوبی مترو چتر متروپل

این سازه که شبیه بیشه‌های درختان است، از شش چتر قارچ‌ مانند تشکیل شده است و زاییده‌ی افکار معمار آلمانی یورگن مایرهرمان است. Metropol Parasol که در میدان La Encarnacion، سویا، اسپانیا واقع شده است، این شهر اکنون خانه بزرگترین سازه چوبی جهان است، یک سایبان 5000 متر مربعی بر فراز Plaza de la Encarnacion مرکزی. پیشتاز بزرگترین سازه چوبی است که در حال حاضر در جهان وجود دارد.

چتر متروپل که توسط یورگن مایر اچ طراحی شده است، یادآور ساختمان‌های بیگانه زاها حدید است، اما قطعاً آینده‌نگر کمتری دارد. سطح موج‌دار سایبان همچنین محل عبور و مروری است که در داخل و خارج از شاخه‌های پاراسول خمیده می‌شود. قدم زدن در امتداد تفرجگاه مانند راه رفتن در بالای ابر اثیری است.

دیدن مترو چتر متروپل از روی زمین

عکس‌های این سازه، بخش‌های منحنی Parasol را نشان می‌دهد که به خوبی با معماری کلاسیک اروپایی، معاصر در برابر معماری جاودانه تضاد دارد. اما این دو زیبایی شناسی با یکدیگر مبارزه نمی کنند – امتداد تک رنگ Parasol سفتی بلوک های مستطیل سویل را تحسین می کند. از هوا دیده می‌شود، مانند یک سفینه فضایی چوبی است که در میدان اصلی شهر فرود آمده است، یک بازار فرازمینی که نسخه‌ای نرم از شرکت معماری چینی MAD’s Superstar، یک “محله چینی” بین کهکشانی زاویه‌دار است.

Metropol Parasol جدا از اینکه یک پلتفرم تماشای عالی و نعمت در روزهای گرم است، «بازار کشاورزان و بارها و رستوران‌های متعدد در زیر و داخل چترهای آفتابی» نیز دارد. بنابراین آیا سایبان‌های قابل سکونت، خط بالای شهرسازی بین‌المللی هستند؟ آیا قرار است به جای راه‌آهن‌های بازسازی‌شده، شاهد سکوهای ابری باشیم؟ نیویورک برای عقب نشینی چه خواهد کرد!؟

که ظاهراً با الهام از طاق‌های کلیسای جامع سویا و درختان فیکوس که در نزدیکی Plaza de Cristo de Burgos قرار گرفته‌اند، دارای تراس‌های پانوراما در سطوح بالایی است که بازدید کنندگان می‌توانند از مناظر دیدنی سویا لذت ببرند.

3. کلیسای کیژی پوگوست روسیه

این مکان تاریخی که در جزیره کیژی در شمال غربی روسیه واقع شده است به عنوان بزرگترین سازه ایستاده جهان است که تماماً از چوب ساخته شده است مانند خانه چوبی . از دو کلیسا تشکیل شده است، کلیسای تغییر شکل و کلیسای شفاعت، همچنین یک برج ناقوس. این مکان که برای جذب مسیحیان در مناطق دورافتاده اطراف برای گرد هم آمدن و عبادت در یک مکان واحد طراحی شده است، در سال 1990 به عنوان میراث جهانی یونسکو اعطا شد.

کلیسای «تغییر شکل» که برای جایگزینی کلیسای سابق که در ساحل دریاچه اونگا در اثر آتش سوزی از بین رفته ساخته شده است، دارای 22 گنبد عاشقانه است، در حالی که کلیسای خواهرش شش گنبد متوسط دارد.

این سازه به عنوان یادبودی برای نبوغ در ساخت چوب است  با چوب های افقی و نازک کاری گوشه ای که همه با استفاده از تبرهای دستی ساده بریده شده اند. علیرغم ناشناخته بودن نام سازنده، محراب نهایی در سال 1714 گذاشته شد و طبق افسانه ها سازنده اصلی آن تبر خود را به هنگام تکمیل دریاچه به داخل دریاچه پرتاب کرد و اعلام کرد که هرگز محراب دیگری با آن برابری نخواهد کرد.

4. موزه هوایی تیلاموک

موزه هوایی تیلاموک که عنوان بزرگترین سازه چوبی با دهانه شفاف در جهان را به خود اختصاص داده، محل آشیانه‌های نظامی سابق است. طراحی شده برای قرار دادن هواپیمای عظیم در جنگ جهانی دوم ساختمان اصلی 1072 فوت ارتفاع و بیش از 296 فوت عرض دارد.

این سایت که در سال 1942 به عنوان یکی از 17 آشیانه طراحی شده برای سرویس پاهای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، در نهایت از رده خارج شد، قبل از بازگشایی به عنوان موزه اختصاص داده شده به هواپیماهای جنگ جهانی دوم. در حال حاضر تعداد زیادی از هواپیماها و هلیکوپترهای تاریخی، از جمله یک سسنا 180F Skywagon و یک Grumman F14A Tomcat را در خود جای داده است.

تیلاموک توسط یو اس ای تودی به عنوان یکی از 10 مکان بزرگی که جنگ جهانی دوم را به یاد می آورند، فهرست کرده است و این نشریه بیان می کند:

این آشیانه چوبی هفت جریبی با سقف بشکه‌ای اکنون یکی از برترین مجموعه‌های خصوصی هواپیماهای جنگ جهانی دوم را در خود جای داده است. شانس نگاه کردن به اندازه این ساختمان ارزش سفر را دارد. از چوب در ساخت و ساز، جای تعجب نیست که جهان با سازه های چوبی غول پیکر پر شده است. اگر علاقه مندی هایی دارید که می خواهید به اشتراک بگذارید، حتماً از طریق توییتر در تماس باشید ما همیشه دوست داریم از شما بشنویم.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید