خصوصیات خانه چوبی

ویلای چوبی از جمله قدیمی ترین مصالحی است که انسان از آن برای صنعت ساختمان سازی استفاده میکند و این متریال در تمام نقاط دنیا وجود داشته و مزایای ویلا چوبی، چون مقاومت بالایی دارد، پر کاربرد ترین متریال در ساختمان سازی می باشد.

چوب همیشه مورد توجه بوده و هرگز جایگزینی برای آن وجود نداشته است و این از خصوصیات و مزایای ویلا چوبی است به همین دلیل از آن برای ساخت ویلا پیش ساخته استفاده میگردد. حال نگاه کلی به ویژگی و مزایای چوب در ساخت ویلای چوبی داریم و این که چرا با گذشت هزاران سال باز از این مصالح در ساخت ویلا استفاده می گردد.

مزایای ویلای چوبی

ویژگی ساخت خانه چوبی

خانه چوبی گرد بینه : در این مدل از ویلا های چوبی ساخته شده با استفاده از تنه های گرد چوبی که به صورت افقی بر روی هم بر حسب محاسبات و طراحی خاصی بر روی هم قرار گرفته که ظاهر نهایی مشخصی به آن می بخشد. مزیت این سیستم این است که ضخامت چوب به عنوان یک تنظیم کننده رطوبت داخلی و دما بسیار عالی عمل می کند. می توان از چوب های مربعی استفاده کرد که بهتر در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. این سازه ها تا حدودی پیچیده تر هستند. تیرهای چوبی به هم چسبیده اند تا سطوح شیشه ای بزرگ را در خود جای دهند.

خانه چوبی مدولار: در مقابل این مدل ساخت ویلا خانه های چوبی هم هستند که به صورت مدولار و با نمای چوبی اجرا میشود این رایج ترین جایگزین و مورد استفاده در خانه های چوبی است. مقدار زیادی از اجزای کوچک استفاده می شود که ساخت ماژول ها، قابلیت تعویض و پیش ساخت را تسهیل می کند.

ویژگی ویلا چوبی _ تسکو سازه

معایب ساخت ویلای چوبی :

احتیاج به نیروی متخصص در ساخت خانه

قابل اشتعال بود چوب ( قابلیت نصب اعلام حریق )

تعداد طبقات کم در ساخت ویلا

مهم ترین مزایای ویلا چوبی :

آرامش و دوستدار محیط زیست ( بازیافت مصالح ساختمان )

عایق حرارتی و صوتی بالا نسبت به تمام مصالح ساختمان

سرعت نصب بالا به دلیل پیش ساخته بود اسکلت

مقاومت بالا در برابر زلزله نسبت به سازه بتونی

طول عمر مفید طولانی

توضیح مختصری در مورد مزایای چوب با توجه به این که همه شما این خصوصیات را میدانید و این که چرا از این سیستم در کشورهای پیشرفته بیشتر استفاده می شود و این که در کشورهایی که از سازه سنتی هم میتوانند استفاده کنند باز این سازه را ترجیح میدهند.

خواص خاص چوب کدام است ؟

1 – عایق استثنایی و صرفه جویی در انرژی

بعضی از مصالح ساختمانی مانند فولاد ، مواد معدنی غیر قابل احتراق ، در هنگام گرم شدن گسترش می یابند که می توانند ساختار را تضعیف و فروپاشند. چوب نسبتاً به این امر واکنش نشان می دهد. هنگامی که گرم می شود چوب خشک می شود و در واقع سخت تر می شود.

این به معنای انرژی کمتری صرف گرمایش میشود. اگر می خواهید گرما (یا خنک شدن) در خانه شما باقی بماند و می خواهید پول کمتری را برای گرم کردن (یا خنک کننده) خرج کنید چوب جایگزین فوق العاده ای برای آجر ، بتن یا سنگ است. در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی ، چوب ، از نظر اقتصادی یک کودک عایق است.

2 – ساخت سریع: موجب صرفه جویی در هزینه 

برخی از تولید کنندگان خانه چوبی می توانند ظرف 7 روز یک خانه چوبی 100 متر مربع را در محل احداث کنند. خانه های چوبی در مقایسه با آجر ، سنگ یا بتن ، ساختمانهای چوب مطمئناً باعث صرفه جویی در وقت می شوند. این امر به ویژه در شرایط آب و هوایی شدید مانند باران شدید ، برف و یخبندان ، جایی که ساخت چوب بدون مانع ادامه دارد قابل استفاده است.

3 –  سازگار با محیط زیست

خانه های ساخته شده از درختان پایدار ، تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست هستند. آیا می دانید سازه های چوبی CO2 اتمسفر را جذب و ذخیره می کنند و چوب ، حتی با احتساب حمل و نقل ، خنثی کربن است در حقیقت ، این تنها ماده ساخت و ساز خنثی کربن است.

برای هر مترمکعب از چوب که در ساخت و سازها استفاده می شود 0.8 تن از انتشار کربن ذخیره می شود بنابراین اگر خانه ای از 20 متر مکعب چوب استفاده کند 16 کربن صرفه جویی می شود. در این زمینه ، 16 تن کربن همان مقدار کربن است که با رانندگی 90 هزار کیلومتر (به عنوان یک تخمین بسیار نفت خام) تولید می شود. استفاده از چوب در ساخت و ساز ، چه ساخت و ساز کاملاً فقط قاب چوبی باشد ، چه تأثیری در تغییرات آب و هوا دارد.

بیشتر کشورهای غربی متشکل از قوانینی هستند که حداقل برای هر درخت قطع شده باید یک درخت کاشته شود. این قابل توجه است زیرا به این معنی است که چوب بیشتری در کره زمین وجود دارد و این به معنی جذب کربن بیشتر است.

درختان بالغ در واقع از کربن کمتری نسبت به درختان جوانتر و سریعتر استفاده می کنند ، بنابراین می تواند در جنگ با تغییر آب و هوا برای قطع درختان بزرگتر ، استفاده از آنها در ساخت و ساز و کاشت درختان جدید کربن در محل خود مفید باشد.

4 – زیبایی شناسی آکروباتیک

با انتخاب بیش از 5000 چوب مختلف ، مطلقاً مطلبی وجود خواهد داشت که متناسب با خواسته های طراحی باشد. برخی از چوب ها برای عایق ، بعضی دیگر برای آکوستیک ، دانه ، رنگ ، ظاهر و برخی دیگر برای قاب های ساختاری ، دیوارها ، کف ، سقف و مبلمان ایده آل هستند.

به نظر شخصی من ، دانه روی یک تکه چوب یکی از مسحور کننده ترین زیبایی های دنیای طبیعی است  جایی که رنگ های مختلف رنگ و بافت ها مانند یک رقص دلربا به یکدیگر باز می گردند بیشترین طراحی های معماری با نفس کشیدن چوب محور است.

چوب را می توان به هر رنگی رنگ آمیزی کرد و می توان آن را اپیلاسیون و لاک کرد که زیبایی طبیعی خود را به دست می آورد و قابل حکاکی ، برش ، چسب و میخ است.

5 – خصوصیات مکانیکی و ویژگی های چوب

من تمام مواردی را برای روشن كردن ویژگی انواع مختلفی از چوب كه می تواند داشته باشد ، بیان كرده ام كه ​​می تواند به شخصه الهام بخش برای بررسی انواع جدید چوب در پروژه های آینده باشد. سخت ترین چوب من که بعضی ها می شنوم چیست ، این همان Buloke استرالیا است یکی از نرم ترین چوب ها از درخت cuipo است، بسیار نرم تر از چوب چوب بلسا که بسیار نرم  شناخته می شود.

چوب از استحکام کششی برابر با 6/0 در سانتی متر مکعب و وزن مخصوص آن 100 نانوگرم در میلی مترمربع و همچنین فولادی با استحکام کششی 7/89 در سانتی متر مکعب و وزن مخصوص آن 500 نانو مترمکعب بر متر مربع تشکیل دهیم.

اگر استحکام کششی را بر حسب وزن تقسیم کنیم شکل داده شده کیفیت مواد و طول شکستگی آن را به ما می گوید. “طول شکست” به معنای نقطه‌ای است که ماده در زیر وزن خود شکسته است. فولادی که در ساختمان ها استفاده می شود دارای نقطه شکست 5.4 کیلومتر و فولاد کمان سخت 17.5 کیلومتر است.

هنگامی که استحکام کششی فولاد را با دو نوع چوب صنوبر و راش لمینیت مقایسه می کنیم طول شکستگی مربوط به آن 19.8 کیلومتر و 28.3 کیلومتر است. حالا می دانید که چرا از چوب چند لایه در کف سالن های ورزشی استفاده می شود.

چوب را می توان به روش های زیبا و خلاقانه سفید کرد  که می تواند طرح هایی تقریبا جادویی ایجاد کند. دقت و اتمام کار با چوب می تواند به حک کردن یک طرح معمولی در چیزی خارق العاده کمک کند. علاوه بر این چوب نگهداری و ترمیم نسبتاً آسانی است

6 . ایمن ، سبک ، محکم و بادوام

یکی از دلایلی که امروزه چوب هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد علی رغم اقدامات بسیار زیاد در مهندسی ، وزن و ایمنی دوام آن است. چوب کمی از آن را دارد که می تواند کمی خم شود این خاصیتی است که آجر ندارد. بنابراین اگر پایه ها کمی تغییر کند خانه چوبی می تواند به جای ترک خوردن انعطاف پذیر شود و حرکت کند. حتی کوچکترین تغییر در پایه های خانه آجری ، ترک هایی را به وجود می آورد که در ملات ظاهر شود .

یکی از دلایلی که بیشتر خانه های جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا چوبی هستند دلیل آن است که خاک ضعیف است. آجر سنگین می تواند باعث ریزش زمین شود ، بنابراین خانه های چوبی سبک ترجیح داده می شوند.

7 . مقاومت در برابر آب

در حالی که بسیاری از چوب ها در رطوبت و آب خیس می شوند و باعث متورم شدن آنها می شوند  برخی از انواع چوب وجود دارد که بسیار مقاوم در برابر آب هستند. مطالعه ای در مورد میزان جذب چهار گونه مختلف چوب ، سدر سرخ غربی ، داگلاس انجام شده است چوب ها خشک شده به طوری که میزان رطوبت آنها بین 6-10٪ و در خارج از خانه باقی مانده است پوشیده شده است. پس از گذشت یک سال میزان رطوبت سدرغربی بین 11-11٪ و سایر بقیه بین 14-21٪ بود.

این مطالعه نشان می دهد که حتی اگر برخی از چوب ها تمایل به جذب رطوبت دارند انواع خاصی از چوب وجود دارد که این گرایش را ندارند. من مطمئن هستم که برخی از چوب ها که به طور خاص برای میزان جذب زیاد آنها استفاده می شود و بعضی دیگر مانند سرو برای میزان کم جذب آنها.

8 . سالم و طبیعی

شارژ الکترواستاتیک: این مسئله برای برخی افراد بسیار زیاد است زیرا اعتقاد بر این است که بارهای الکترواستاتیک تا حدی ناسالم هستند خبرهای خوب ، چوب شارژ الکترواستاتیک صفر را منتشر می کند.

9 . صوتی صدا

حتی اگر چوب به عنوان یک عایق صوتی مناسب عمل نکند اما با جذب امواج صوتی مانع از لگد زدن مداوای اطراف اتاق می شود با مقایسه با رقبای سازنده خود چوب ثابت می کند که در عایق صدا بسیار مؤثر است به خصوص هنگامی که عایق کاری بین اتاق های مختلف است.

چوب همچنین در بسیاری از سالن های کنسرت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به طور طبیعی صدا را کم می کند و صدای آن را در اتاق انعکاس میدهد. چون به طور طبیعی خاصیت جذب صوت را داراست و این از مزایای ویلا چوبی است

10 . عمر طولانی خانه چوبی

خانه چوبی نسبت به دیگر سازه ها عمر بسیار طولانی داشته است این از مهم ترین مزایای ویلا چوبی است شاید بتوان گفت عمر 200 ساله دارد و این به خاطر طبیعی بودن ساختار چوب بوده که در برابر عوامل بیرونی و محیطی تغییر شکل نداده و مقاومت خوبی از خود نشان میدهد

اما ساختمان های یتونی و فلزی به این شکل نیستند با توجه به عمر 25 ساله ساختمان یا تخریب میشود و یا بازسازی باید شود و در طول زمان نشست و تغییر خواص میدهد برخلاف چوب هر ساله هزینه ای برای نگهداری از آن انجام دهیم

اگرچه می تواند به نوعی اکسید شود اما از نظر آماری تفاوت چندانی با فلز ندارد. درست است  برخی از فلزات زنگ زده نیستند اما گران تر هستند. و آیا شما واقعاً می توانید چوب را نقد کنید ، زیرا یاد گرفتیم که چقدر فوق العاده است

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید