ساخت ویلا این روزها بیشترین سهم مالی در اقتصاد کشور ما دارد. همه دوست دارند در زمین محل خود ویلایی برا اقامت روزهای تعطیل داشته باشند و ساخت ویلا طبق خواسته خود خاص و زیبا ساخته شود. ساخت ویلا چوبی در باغ به همراه استخر در یک منطقه زیبا و متناسب با خواسته ها و نیازهای خود باشد.

شاید واقعاً از زندگی در بالاترین سطح لذت ببرید چه کسی می داند بنابراین چگونه می توان یک ویلا طراحی و ساخت چه چیزهایی باید به طراحی و ساخت ویلا توجه شود کدام پروسه ها را گذرانده اید آیا تا به حال با جزئیات فکر کرده اید؟

طراحی و ساخت ویلا (Villa construction) خصوصی تجربه ای نیست که هر شخصی بتواند در زندگی خود تجربه کند بسیاری از خانواده هایی که در ویلا زندگی می کنند ویلای خود را نساخته اند یا اجاره ای خریداری یا زندگی کرده اند. تعداد افرادی که بنا به آرزوها، نیازها و فرصت های خودشان شانس دارند ویلا را در محل خود بسازند بسیار کم است.

مدیریت پیمان، طراحی و نظارت ساخت ویلا در شمال

مراحل شروع به ساخت ویلا

ساخت ویلا با توجه به آب و هوای هر منطقه با هم فرق دارد. اگر در منطقه شمال کشور هستید، اسکلت خانه را بیشتر بتونی می سازند و سقف آن را شیبدار می زنند، چون در این مناطق باران شدید می بارد و نمای این مناطق هم بسیار مهم است، زیرا این کار از ورود رطوبت جلوگیری می کند. هزینه ساخت ویلا در شمال کمی بیشتر هزینه است و آن هم به دلیل این است که هزینه مصالح (Building Materials) و نیروی کار کمی بیشتر می باشد.

شرایط ساخت در مناطق سرد هم به همین شکل می باشد پس قبل از شروع کار باید طراحی و متریال خود را با توجه به شرایطی که دارید انتخاب کنید. چگونگی ساخت ویلا را با توجه به این که به چه صورت می خواهید انجام دهید در نظر داشته باشید، ما به شما پیشنهاد میکنیم اول طراحی ویلا خود را انجام دهید و بعد به سراغ پیمانکاری برای ساخت ویلا خود بروید. اگر هم نمی خواهید برای طراحی خود هزینه کنید طرح اولیه ای برای خود داشته باشید تا در طول کار خود تغییرات کمتری داشته باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که همه در انجام کار با آن روبرو می شوند ساخت ویلا را با توجه به طرح هایی که وجود دارند انجام می دهند، در صورتی که با توجه به نیاز خود و استفاده ای که از ویلا می برند باید انجام دهند. دکوراسیون داخلی نیز نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود. در بعضی موارد کارفرما در زمین 400 متری ویلایی 140 متر بنا ساختمان می سازد و از محوطه و باغ خود استفاده مفید نمی برد.

خواست ما از شما این است قبل شروع ساخت با ما یک مشاوره داشته باشید و تمام خواسته های خود را در میان بگذارید و طراح اولیه خود را داشته باشید حالا می توانید انتخاب کنید طرح اولیه خود را با چه هزینه انجام دهید و طرح فاز اولیه و دکوراسیون داخلی را طراحی کنیم البته باید طرح و متریال انتخابی را با بوجه مد نظر خود انتخاب کنیم تا تغییری در نما و ساختار کلی ساخت ویلا نداشته باشید.

مواردی که در ساخت ویلا باید رعایت کنید

خرید ویلا یا ساخت ویلا بصورت آماده بستگی به شرایط شما دارد. اینکه با خرید ویلا پیش ساخته تمامی نیاز های شما برطرف خواهد شد یا خیر، در صورتی که نیاز های شما با خرید ویلا برطرف می شود، درنگ نکنید و خرید ویلا را انتخاب کنید.

ساخت ویلا برای افرادی مناسب است که تمایل دارند تا طراحی دکوراسیون تک تک قسمت های منزل را طبق سلیقه خودشان انجام دهند. شما می توانید با توجه به موارد زیر تصمیم گیری کنید.

اگر بودجه زیادی را برای این کار در نظر گرفته اید و به تمام موارد پیش بینی نشده در حین کار فکر نموده اید، ساخت ویلا گزینه بهتری می باشد.

در صورتی که بودجه محدودتری دارید و یا نمی خواهید هزینه های بسیار زیادی برای این کار بپردازید، بر روی خرید ویلا تمرکز کنید.

اگر زمان کافی برای رسیدگی به امور ساخت و ساز را دارید و می توانید برای امور اداری مربوط به این کار وقت بگذارید، به ساخت ویلا بیشتر فکر کنید.

در صورتی که زمان برای شما در اولویت است و زمان کافی برای رسیدگی به امور مختلف را ندارید و می خواهید در کمترین زمان ویلای خود را داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم نسبت به خرید ویلا اقدام کنید.

با توجه به این 4 مورد شما می توانید با تمرکز بیشتری نسبت به خرید و یا ساخت ویلا اقدام نمایید.

انواع روش ساخت ویلا

ساخت ویلا اسکلت فلزی

اسکلت فولادی بیشتر در ساخت ویلا دوبلکس و ساختمان بلند مرتبه استفاده می شود ساخت ویلا با اسکلت فلزی در حال حاضر در تمام نقاط ایران از آن استفاده نمی شود مخصوصا در مناطق رطوبتی در شمال و جنوب کشور که شرجی می باشد اسکلت فلزی کاملا از فولاد ساخته شده است و از ویژگی های فولاد استحکام بالا، سبک وزن، استحکام کلی عالی و تغییر شکل قوی است ولی برای ساخت سازه سبک روی پشت بام استفاده می شود.

بنابراین به ویژه برای ساختمان های با دهانه بزرگ، بسیار مرتفع و فوق سنگین مناسب است. سازه فولادی تیر فولادی، ستون فولادی، خرپا فولادی و سایر اجزای ساخته شده از مقطع فولادی و صفحه فولادی است و جوش یا پیچ هر جزء یا قسمت را به هم متصل می کند.

ساخت ویلا با ال اس اف

ساخت ویلا با ال اس اف (LSF) یکی از روش های مدرن در ساخت ویلا می باشد و مهم ترین ویژگی سازه ال اس اف، سرعت در اجرا ساخت، بهینه در مصرف انرژی، مقاوم در برابر زلزله است.

اصلی ترين متریال مصرفی در ال اس اف، مقاطع فولادی سبک که از ورق گالوانیزه سرد نورد شده می باشند كه با استفاده از دستگاه تمام اتوماتیک رول فرمینگ (Roll Forming) شكل دهی می شوند. استفاده از تکنولوژی پیشرفته در تولید این سازه فلزی سبک باعث شده تولید مقاطع در حجم بسيار بالا و با كيفيت مناسب و يكنواخت انجام گيرد.

بیشتر دوست دارید بدونید برای ساخت ویلا با استفاده از ال اس اف بهتر هستش یا روش ساخت سنتی. بهترین راهکار برای انتخاب یکی از این دو روش انتخاب درست نسبت به مکان و نوع مدل ویلایی که می سازید چرا این را به شما می گوییم چون هر پلان معماری را نمی توان با اسکلت ال اس اف اجرا کرد و این که در هر جایی ساخت ویلا با سازه سنتی به صرفه نیست.

طراحی ویلا دوبلکس

طراحی ویلا دوبلکس یک انتخاب بسیار هوشمندانه  برای سرمایه گذاری و خلق راحتی بیشتر برای ساکنان است. در این طراحی، معمولا فضاهای اشتراکی مانند آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن و سرویس های بهداشتی در طبقه اول قرار می‌گیرند، در حالی که اتاق خواب‌ ها در طبقه دوم قرار دارند. با این کار، اتاق خواب‌ها از فضای اشتراکی جدا شده و می‌توانید از متراژ موجود به بهترین شکل استفاده کنید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که برای طراحی ویلا دوبلکس باید شمالی و جنوبی بودن ویلا، بهترین مکان برای پله ها، اندازه هر بخش، ارتفاع سقف و… را از قبل در نظر بگیرید و سپس در صورت مهیا بودن شرایط، اقدام به ساخت ویلا دوبلکس نمایید.

در حالت کلی برای طراحی یک ویلا دوبلکس باید به 3 اصل کلی توجه نمود (بخصوص اگر برای سرمایه گذاری اقدام به طراحی و ساخت ویلا دوبلکس می کنید.)

  1. لوکیشن
    مکان یابی ساختمان باید منعکس کننده شخصیت منظره آن خیابان و یا منطقه باشد، کیفیت طراحی باید منظره اطراف را بهبود بخشد و باید طوری طراحی شود که به طور کامل دوبلکس بودن آن را نمایان کند.
  2. محوطه سازی
    محوطه سازی ویلا بخصوص در قسمت حیاط جلویی برای ایجاد فضای تفریح و اجرای فضای سبز در ویلاهای دوبلکس بسیار مهم است.
  3. عناصر ساختمان
    توجه به نوع سقف ( با توجه به سقف های استفاده شده در ویلاهای اطراف)، نمای بیرونی (توجه به رنگ، جنس نما و…)، تعداد درب و پنجره ها و پارکینگ از نکات جزئی برای طراحی ویلا دوبلکس هستند.

مراحل ساخت ویلا

  • انتظارات کارفرما برای ساخت ویلا

مهمترین کاری که باید قبل از انجام هرگونه فعالیت ساختمانی انجام شود تعیین نیازها و انتظارات است. از این تعیین ها می توان به عنوان یک خلاصه طراحی نام برد. خلاصه طراحی باید شامل تصمیمات احساسی و منطقی صاحبان ویلا برای تصمیم گیری باشد و تیم هایی را که پروژه را اجرا می کنند راهنمایی کند.

اهداف اصلی ساخت ویلا و یا بازسازی خانه باید در خلاصه طراحی موجود باشد. ساختار خانواده، عادات زندگی و استفاده  اهداف استفاده در محیط داخلی و فضای باز ، تعداد اتاق هایی که انجام می شود انتظارات برای دکوراسیون تعیین فرصت های مالی ، زمان اتمام کار ، تجهیزات فنی منطقه مورد نظر، نیازهای کودکان ممکن است لازم باشد. اضافات ،بسیاری از موضوعات مانند معاملات سرمایه گذاری و غیره باید در خلاصه طراحی گنجانده شود و باید یک راهنما باشد.

خلاصه طراحی که شامل نیازها و انتظارات به روشی صحیح و واقع گرایانه است، نکات زیادی را در مراحل بعدی فرآیند راهنمایی می کند.

  • مکان مناسب برای ساخت

به عنوان یک مالک ویلا چیزی طبیعی تر از انتخاب مکان مناسب در کدام منطقه و هر محیطی که می خواهید در آن زندگی کنید وجود ندارد.

ضمن انتخاب مکان نه تنها وضعیت فعلی منطقه بلکه آینده نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و پروژه های اجرا شده در منطقه با اسکن برنامه های منطقه ای فرا گرفته شود. ساخت ویلا یک سرمایه گذاری مهم در املاک و مستغلات است و وقتی صحبت از سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می شود اولین چیزی که به ذهن خطور می کند مکان است. عواملی مانند امکانات حمل و نقل ، امکانات اجتماعی زیرساخت ها و نظم زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرند. عنوان مکان ممکن است نیاز به ارزیابی خصوصیات زمینی را داشته باشد که باید انتخاب شود.

  • هزینه ساخت ویلا

ساخت ویلا از نظر زمان و هزینه کار دشواری است. هنگامی که هزینه زمان کار را در نظر می گیریم هزینه کل ممکن است در وهله اول از بودجه در نظر گرفته شده یا هدف گذاری شده بیشتر باشد. بنا به دلایل زیادی ساخت ویلا هزینه بیشتری در واحد سطح دارد تا ساخت یک آپارتمان معمولی. به همین دلیل تعیین صحیح بودجه و برنامه ریزی خوب جریان نقدینگی مهم است. همچنین شما اضافه بنا ساختمان را باید مورد توجه قرار دهید که هزینه های دیگری در بر نداشته باشد.

به این ترتیب می توان به زندگی ویلایی رویایی با کمترین مشکل در کیفیت و زمان دلخواه حرکت کرد. تهیه جدول های جریان وجوه با تعیین بودجه ای که باید در هر مرحله از کار در همان ابتدای کار هزینه شود کار مهمی است.

  • طراحی معماری و داخلی

وقتی تصمیم به ساخت ویلا و یا خانه چوبی برای خود دارید، معمار شما بزرگترین دستیار شما در تحقق پروژه خواهد بود. انتخاب صحیح معمار یکی از مهمترین تصمیمات شما در این فرآیند است. رابطه خوبی که شما با معمار برقرار خواهید کرد مستقیماً در ویلای شما با کیفیت نشان داده می شود.

کارهای پلان، نما و دکوراسیون باید به طور همزمان و بدون جدا شدن از یکدیگر انجام شود. به عنوان صاحب خانه ، انتقال نیازها، بودجه و محدودیت های زمانی شما به مناسب ترین روش به معمار ، روند کار را بسیار آسان می کند. راهنمایی صحیح و صمیمانه ای که در این اولین فرایند انجام می شود به خواسته هایی تبدیل می شود که هنگام تهیه پروژه های دقیق در فرآیندهای زیر با دقت مورد بررسی قرار می گیرند.

  • راه حل های مهندسی در ساخت

فرایند معماری و طراحی داخلی نباید مستقل از راه حل های مهندسی در نظر گرفته شود. بسیاری از مسائل مانند سیستم حامل ساختمان ، سیستم های گرمایش و سرمایش – تهویه ، تاسیسات بهداشتی، برق ساختمان (Building electricity) و شبکه های روشنایی باید مطابق با طراحی معماری توسعه یابد.

راه حل های مهندسی باید نه تنها با توجه به مرحله ساخت بلکه همچنین روند استفاده انتخاب شوند. انتخاب سیستم های بادوام که در طولانی مدت با کمترین هزینه استفاده حداقل مشکلات را ایجاد کنند به زندگی ویلا شما لذت می بخشد.

  • ساخت ویلا مطابق طرح

مهم ترین روش در ساخت ویلا اجرای درست و استفاده از نیروهای متخصص است و پروژه رویایی خود را با معمار خود طراحی کرده اید و اکنون زمان رفتن به این زمینه است. اگر طرحی برای پیش ساخته وجود نداشته باشد مرحله اول در مرحله ساخت و ساز مربوط به چیدمان زمین است. اگر بسته به هیچ جاده ای متصل نیست لازم است جاده و محل احداث حتی اگر از خاک یا سنگ خرد شده باشد برای رسیدن به بسته و کار لازم است. از آنجا که ساخت و سازهای جدا شده ویلایی به طور کلی زیاد نیستند می توان این مسائل را بدون مشکل عبور داد.

سپس کارهای حفاری (حفاری) – پر کردن و در صورت لزوم ، شمع بندی و شمع زدن انجام می شود. پس از این فرآیندها ، قسمتهای اصلی سازه ای مانند زیرسازی و پرده ها ، سیستم حامل ، دیوارهای پارتیشن (Partition walls) ، زیرساخت های نصب ، پرده ها و ست های باغ ، صفحات استخر ، دیوارهای نگهدارنده ساخت سقف و … ساخته می شوند.اگرچه سیستم های لاشه بتن آرمه عمدتا مورد استفاده قرار می گیرند ، ساختن ساختار خشن با معماری چوبی ، فولادی یا سنگی در پروژه های ویلایی جداگانه نیز راه حل هایی است که نتایج بسیار زیبایی ارائه می دهد.

  • نازک کاری و اتمام پروژه

پس از مرحله ساخت و ساز نوبت به مرحله نازک کاری رسیده است. همانطور که از نامش پیداست این مرحله شامل عناصر تزئینی و عملیات جزئیات است. تجهیز مناطق مرطوب مانند حمام ، توالت ، آشپزخانه ، پوشش کف ، دیوار و سقف عناصری که معماری مانند مبلمان ثابت و متحرک ، پوشش سقف و نما را نشان می دهد عناصر ساختمانی ظریف ساختمان هستند.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید