اسکلت پیش ساخته فلزی در ساختمان علی رغم طراحی پیشرفته معمولا از اجرای ضعیفی در ایران برخوردار است به این معنی که رفتار واقعی اسکلت فلزی در مواقع سرویس دهی با آنچه طراحی شده کاملا متفاوت است. لذا نظارت دقیق بر کیفیت اجرا اسکلت پیش ساخته فلزی و تطبیق با جزییات محاسبه شده امری کاملا ضروری می باشد. از این رو اسکلت پیش ساخته در کارخانه به دلیل طی نمودن مراحل کنترل کیفیت و تولید مطابق با نقشه های محاسباتی رفتار مناسب در موقع سرویس دهی خواهد داشت.

 

در اسکلت پیش ساخته فلزی با کیفیت بالا در کارخانه تولید و به وسیله اتصالات متصل می شود و ساخت آن مطمئن، مستحکم و سریع انجام می شود که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. در روش اسکلت پیش ساخته فلزی یک سری مزایا و معایبی وجود دارد همانند دیگر سازه ها و از این سیستم هم در تمام دنیا استفاده می گردد ما در این مقاله بیشتر در مورد ویلا سازی و نقش اسکلت سبک فلزی مورد بررسی قرار می دهیم .

نیاز کشور برای ساخت و ساز و استفاده روز افزون از سیستم های مدرن در ساخت اسکلت ساختمان استفاده از اسکلت پیشرفته تر فلزی بسیار هایز اهمیت است مدرن ترین سازه فلزی که با دقت و سرعت بسیار زیاد تولید و استاندارد های لازم را برخوردار باشد سازه فلزی سبک ال اس اف است که از روش های جدیدی در ساختمان سازی استفاده گردد.

اسکلت پیش ساخته فلزی چیست ؟

قیمت اسکلت فلزی پیش ساخته

قیمت اسکلت سبک فلزی به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت در اجرای بالا و کیفیت در تولید و ساخت، مقاومت در برابر زلزله، طول عمر بالا نسبت به سازه سنتی در ساخت ویلا مناسب است و قیمت اسکلت سبک فلزی به قیمت روز بستگی دارد و این نوسان در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده است و همچونین قیمت دستمزد ساخت آن هم تغییر کرده برای اطلاع از قیمت روز آن باید بر حسب نوع اسکلت و مصالح مصرفی برآورد قیمت اسکلت سبک فلزی صورت بگیرد و در سال های اخیر استفاده از اسکلت سبک ال اس اف در بسیاری از کشورهای دنیا رواج یافته است.

اسکلت سبک فلزی از سال ۱۹۴۶در صنعت ساختمان وارد شد. اما به بدلیل قیمت بالای آن و نبود استاندارد مجبور به پیشرفت بالقوه ای در این راستا بوده که از سال۱۹۹۰به دلایل مختلفی از جمله افزایش دیگر مصالح و محدود بودن منابع تولید ، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از سیستم مدرن و سریع ساز وسیعی یافت، به طوری کلی امروزه از اسکلت سبک فولادی در تمام کشورهای دنیا استفاده میگردد و در کشور ما هم مورد استقبال خاصی قرار گرفته است.

مزایا اسکلت فلزی پیش ساخته

سایر مزایا اسکلت فلزی :

  • مقاومت در برابر تمام شرایط آب و هوایی
  • دوام بالا در برابر خوردگی و طول عمر بالا
  • کاهش استفاده از جرثقیل و ماشین آلات سنگین به لحاظ وزن سبک پانلها
  • قابلیت بازیافت کامل سازه و سایر قطعات ساختمان
  • تولید انبوه سازه در کارخانه بدون پرت و دور ریز
  • ایجاد شرایط کاری مطلوب و با ضریب ایمنی بالا 
  • صدور گواهینامه فنی درخاتمه پروژه

این سیستم چندین سال است که در کشور های مدرن بخصوص  آمریکا ، اروپا ، ژاپن و… مورد استفاده قرار گرفته است و در این دهه نیز به سیستم ساختمانی در ایران افزوده شده و تعدادی کارخانه در ایران این مقاطع فلزی را تولید و عرضه می کنند.

انواع سازه های فلزی سبک

انواع اسکلت سبک فلزی در کشور ما به دو صورت فلزی سبک و سنگین ساخته می شود یا به صورت ساده سازه فولادی _ سازه سبک ال اس اف تقسیم بندی می شود در زیر به توضیح مختصری در مورد سازه سبک ال اس اف می پردازیم.

در این روش علاوه بر کاهش زمان ساخت و بهینه در مصرف مصالح ساختمانی سنتی ، و از مرغوبیت مصالح مطلوب برخورداری است به منظور دستیابی به روش فوق اسکلت فلزی سیستم ساخت سریع با تاییده های فنی و رعایت استاندارد های شهر سازی و نظام مهندسی در نقاط مختلف کشور را داراست طراحی شده و به عنوان سیستم پیش ساخته، البته اسکلت سازه الباقی اجناس به صورت آماده وجود دارد. 

اسکلت سبک فلزی ال اس اف (Light Weight Steel frame) به صورت مدرن تولید و اجرا می شود و عمدتاً با استفاده از اتصالات پیچی و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شود . به این ساختمان ها از سه جز اصلی تشکیل شده است متشکل از :

  •  ورق های فولادی گالوانیزه نورد شده برای اسکلت سازه فلزی
  • صفحات تخت سمنت برد و گچی به عنوان پوشش درونی و بیرونی
  • پوشش عایق حرارتی و صوتی دیواره داخل و بیرون

اسکلت سبک فلزی ال اس اف

سازه های سبک فلزی از اهن گالوانیزه توسط صنایع استاد ایران اولین تولید کننده سازه های سبک فلزی از طریق دستگاه های رول فرم (ROLL FORM) درایران براساس استاندارد آمریکا تولید می شود ضخامت این سازه ها از 9/۰ میلیمتر تا 2 میلیمتر قابل تغییر است محاسبات فنی ساختمان و جدول از پیش تنظیم شده اندازه و ضخامت مورد لزوم برای طرح را تعیین می نماید این اندازه ها با توجه به ارتفاع سازه و فشارافقی وارد برآنها و در صورتی که در کف سازی مورد استفاده قرار گیرد با توجه به عرض وطول دهانه ها و میزان بار وارد برآن تعیین می گردد.
سازه های قائم (STUD)
این سازه به طور عمودی و بفواصل ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر درون سازه های هادی قرارداده می شود سازه های ناودانی وسازه های قائم مکمل یکدیگر بوده اتصال آنها به یکدیگر بوسیله پیچ شبکه کلی آهن گذاری و پشت بند صفحات گچی را فراهم می نماید سازه های ناودانی و سازه های قائم معمولاً در ضخامت های ۵/۰ میلیمتری و ۷/۰ میلیمتری در دیوارهای داخلی غیر باربرو باضخامت ۸۵/۰ میلیمتر ودر دیوارهای داخلی با ارتفاع بلندتر از حد معمول ۰ درنما سازی ها و با عنوان عناصر تقویتی بکاربرده می شود بال سازه ها ۳ میلیمتر و پهنای انها در سه اندازه مختلف ۶ سانتیمتر ۹ سانتیمتر ۱۵ سانتیمتر و عرضه می شود برای دیوارسازی معمولی عرض ۹ سانتیمتر توصیه می گردد این سازه ها فاصله مناسبی را برای عبور لوله های آب فاصلاب و عایق پشم شیشه ما بین صفحات گچی بوجود می آورد

طراحی فونداسیون 
طراحی پی در این نوع سازه بعلت سبکی ساختمان در مقابل UPLIFT بایستی کنترل شود بطور کلی عملیات پی سازی بسیار ساده تر و کم حجم تر از پی سازی ساختمان های سنتی است در کشور ما که جزو مناطق زلزله خیز دنیا محسوب می شوداستفاده از این روش ساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا وزن مرده ساختمان (deadload) کمتر از ۵۰ کیلوگرم در متر مربع می باشد که کمتر از ۱/۱ نیروی وارده در مقایسه با ساختمان موجود دارد نوسازی های بعداز زلزله با استفاده از این روش ساختمانی ضمن بر طرف نمودن خطرهای آتی از سرعت ساخت قابل توجهی نیز برخوردار است.

مزایا اسکلت سبک فلزی ال اس اف:

از دید مصرف کنندگان ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و زلزله – هزینه پایین نگهداری – طول عمر بالا – عدم وجود ترکهای رایج روی سطوح نازک کاری

سرعت در ساختمان
زمان سرعت در اجرای ساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است در این سیستم “ساخت سریع ” را می دهد که کارفرمایانی که بدنبال کیفیت و سرعت هستند  بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن برای ساخت پروژه خود از آن استفاده کنند و زمان برگشت سرمایه خود را به حداقل برسانند مدت زمان 60 روز کاری برای ۱۲۰ متر مربع یک ویلا دوبلکس یک واقعیت اجتناب ناپذیر می باشد

عایق بودن
در این سیستم با بهره گیری از عایق پولی اورتان در دیواره های خارجی سیستم که عایق بسیار مناسبی در برابر گرما ، سرما، و صدا است از  بهترین محاسن سازه ال اس اف می باشد کاربرد این عایق در پروژه ها نه تنها جوابگوی هر شرایط جوی ایران است بلکه صرفه جویی چشم گیری در مصرف انرژی بدنبال خواهد داشت .

طراحی اسکلت سبک فلزی:

جهت طرح درست و مناسب سازه سبک فلزی ال اس اف LSF ضروری است سازه به صورت سه بعدی و با دقت بالا به همراه تمام جزئیات مدل شود این کار توسط نرم افزاراختصاصی FRAMECAD به عنوان یکی از پیشرفته ترین نرم افزارهای طراحی سازه در دنیا دارای مشخصه های بارز طراحی حرفه ای به همراه ارائه جزئیات اجرایی در کلیه ساختمان ها می باشد.

نرم افزار فوق کلیه اطلاعات نقشه ها را دریافت کرده و خروجی برای ترسیم و تولید سازه می دهد پس از ایجاد مدل سه بعدی از اسکلت سازه ساختمان مورد نظر تمام قطعات بر اساس محاسبات و اصول مهندسی صورت می گیرد و سپس نقشه تولید با در نظر گرفتن تمامی مشخصات پلان و جزئیات پروژه مشخص تهیه می گردد .

نقشه ها به گروه های مختلف به شرح ذیل تقسیم می شوند:

  • نقشه دیوارها و اندازه بازشو ها
  • سقف ها و تیر ریزی اسکلت سازه و شیب بندی
  • اتصالات اسکلت شامل اندازه اعضای سازه ای
  • ضخامت ورقها نسبت فواصل اعضاء محل دیوارهای باربر و غیرباربر
  • جزئیات اتصالات و ملاحظات مربوط به نکات آیین نامه ای .

نتیجه گیری:

امروزه از فناوری های مختلف در صنعت ساختمان برای ساخت ویلا و بخش مهم از آن اسکلت ساختمان استفاده میگردد هم برای صرفه جویی در وقت و هم برای صرفه جویی در انرژی بهره های فراوان برده می شود . از بررسی انجام شده در قسمت اسکلت سازه سیستم سازه سبک ال اس اف LSF با دیگر سیستم ها نتایج خوبی به عمل آمده است

تلاش در جهت ترویج بکارگیری اسکلت سبک ال اس اف در ساخت ویلا و راهکاری برای صنعتی شدن ساختمان سازی می باشد و این تاثیر بسیاری در تقلیل مصرف ساختمانی و انرژی نیز می گذارد . صنعت ساختمان سازی کشور توجه خاصی به این نوع سیستم ویلا سازی در کشور میکند و این پتانسیل را دارد که در تمام کشور و همه بخش ها از این سیستم استفاده گردد .

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید