طراحی ویلا کلاسیک

طراحی ویلا کلاسیک سبکی اصیل و ماندگار از معماری است که عظمت و شکوه را برای لوکس پسندان از یونان باستان و روم به ارمغان آورده است که اتفاقا طرفداران زیادی نیز دارد. طراحی ویلا به سبک کلاسیک به دوره معماری های رنسانس برمی گردد. دوره رنسانس که دوره ظهور سبک کلاسیک بود نظم و تقارن را در معماری ابداع کرد.

دوران رنسانس مربوط به زمانی بود که علاقه زیادی به فرهنگ، هنر، فلسفه و اساطیر سکولار کلاسیک در آن وجود داشت. معماری رنسانس معماری ایتالیایی است که از سال 1420 تا اواسط قرن شانزدهم با بازگشت به زندگی کلاسیک دوران باستان تکامل یافت.

 ویژگی های اصلی معماری رنسانس در واقع حساسیت به گذشته باستان، از سرگیری نظم های کلاسیک، بیان واضح نقشه ها و ارتفاعات و همچنین تناسب بین قسمت های مختلف ساختمان ها است. معابد و اماکن مذهبی که از متریال سنگ در ساخت آنها استفاده شده است و تقارن و نظم در معماری آنها دیده می شود از نمونه های نمادین در زمینه طراحی های کلاسیک می باشند.

سبک کلاسیک در طراحی ویلا چگونه است؟

اگر با نمای رومی آشنایی داشته باشید باید بدانید که این همان معماری نمای کلاسیک می باشد که در ایران قدمت طولانی مدتی ندارد و تقریبا ظهور این سبک در معماری ایرانی به حدود سی سال قبل  بر می گردد.

تعداد افرادی که طرفدار این سبک می باشند خاص هستند و علت جذب شدن این افراد به سمت این سبک به جهت تقارن ها و ریزه کاری هایی است که با استفاده از سنگ های ساختمانی طبیعی و مصنوعی و سایر مصالح ساختمانی قابل اجرا می باشد. درواقع جزئیاتی که در تناسب های ساختمانی این سبک وجود دارد باعث شده است رضایتمندی مشتریان، صاحبان و سازندگان ویلاها به سبک کلاسیک را با زرق و برق مجللی همراه سازد.

طراحی ویلا کلاسیک همیشه عظمت را در قالب یک ساختمان به بالاترین حد ممکن در نوع خود نمایش می دهد که حس بی نظیری را در مقابل چشمان شما ایجاد خواهد کرد. اگر شما هم بصورت اتفاقی نظرتان به شکوه و عظمت یک ویلا با نظم و تقارنی که داشت جلب شد بدانید که پای معماری کلاسیک در کار بوده است.

بخش های مهم  معماری ویلاهای کلاسیک

همانند هر نوع معماری که شامل اجزایی می باشد معماری کلاسیک در طراحی ویلا نیز دارای عناصر مهم و اصلی می باشد که با تکیه بر این عناصر معماری کلاسیک بوجود خواهد آمد. در ادامه شما را با اصلی ترین عناصر این معماری آرامش آفرین آشنا می کنیم.

  • نور پردازی :

جدای از آنکه نورد پردازی در معماری کلاسیک با استفاده از لوسترها و چراغ ها تامین می شود در نوع طراحی و ساخت ویلا نیز این نور پردازی با جهت گیری های مناسب و استفاده بجا از ستون و پنجره ها فراهم می شود. آنچه که نور پردازی را مورد اهمیت قرار داده است قرینه بودن و تقارن در نوع بافت اولیه این سبک می باشد.

  • ستون ها:

اصولا معماری کلاسیک را با ستون های بلند و قرینه می شناسند که حتما در قسمت ورودی ساختمان های کلاسیک شما نمونه ای از این ستون های بلند را خواهید دید.

  • سقف بنا:

سقف ها همانند ستون ها جزئی مهم در ویلاها به سبک کلاسیک می باشند که در رابطه ی مستقیمی با ارتفاع ستون ها هستند. درواقع ستونی که بلند با ارتفاع زیاد طراحی شده است نیاز به یک سقف بلند هم خواهد داشت. در سقف های بلند گچ کاری و یا سنگ تراشی های ظریف و زیبا قطعا به چشم خواهد خورد. در این مورد می توانیم به یک مورد قابل تامل اشاره ای داشته باشیم، که هنگامی که ارتفاع سقف زیاد باشد برای مواقعی که نیاز به گرم کردن هست و یا مواقعی که نیاز به سرد کردن دارد با موانع و مشکلاتی روبرو خواهید شد که نیاز به سیستم تهویه مناسب را ضروری خواهد کرد.بر همین اساس می توانید در این نوع ویلاها از فن هایی که برای این موارد طراحی شده اند استفاده کنید.

  • کف پوش ها:

برای کف پوش ها می توانید از سنگ ها همانند سنگ تراورتن، سنگ اسلب چینی، سنگ های مرمریت اسلب بری شده نیز استفاده کنید. استفاده از سنگ و یا چوب که جز متریال های پر کاربرد و پر استفاده در این نوع معماری هستند به این دلیل است که نشاط و حس زندگی را در آن به وفور می توانید تداعی کنید.

ویژگی های منحصر به فرد طراحی ویلا کلاسیک

باتوجه به آنکه سبک کلاسیک قابل پیاده سازی در هر نوع هنر و معماری می باشد می تواند حتی سازگاری زیادی با تمام فضاهای درونی ساختمان نیز داشته باشد. سازگاری معماری کلاسیک در طراحی ویلا منوط به شرط تسلط بر بافتهای زیبا استفاده از مواد و متریال های طبیعی، ترکیب دکوراسیون و وسایل استفاده شده می باشد.

سبک کلاسیک از سنت های تزئینی باستانی الهام گرفته شده است در حالی که جلوه های معاصر بیشتری را در هم آمیخته است. بنابراین می توانیم بر روی مصالح مدرن سرمایه گذاری کرده و  مرتبط سازیم.

اصول طراحی ویلا کلاسیک

هر معماری و طراحی در دنیای کنونی بر پایه اصول و نقشه ی راهی منطبق شده است یعنی اگر شما بخواهید طراحی را انجام دهید فارغ از آنکه در چه زمینه ای است. نیاز به رعایت اصول اولیه ای در آن حیطه دارید. در مورد طراحی ویلا کلاسیک نیز این اصول لازم و ضروری می باشند تا بتوان طراحی در معماری بکار رفته را بر اساس کلاسیک پیاده سازی کرد.

بصورت کلی اصول طراحی ویلا بر پایه معماری کلاسیک را بصورت کلی در دو مورد می تواند ایجاد و الگو برداری کرد. اولین مورد از اصول طراحی ویلا برحسب کلاسیک اصل تعادل و تقارن می باشد. وقتی گفته می شود تقارن و تعادل را در این سبک خواهید دید به این معنا است که مثلا اگر دو طبقه را در فضای موجود طراحی کرده باشید. بین طبقات آن حتما تقارن و تعادل وجود خواهد داشت همانند تصویر زیر که تقارن و تعادل را نشان می دهد.

 دومین اصل طراحی و پیاده سازی سقف ها و ستون ها می باشد. در ستون های این سبک شما بلندی را به وضوح خواهید دید و وقتی ستون بلند را ببینید قطعا نیاز به یک سقف بلند هم خواهد داشت پس در نتیجه سقف بلند را نیز احساس خواهید کرد.

سبک کلاسیک بسیار شیک است که بدون زیاده روی در آن بدون حاشیه های اضافی کار می شود. شما باید با تمرکز روی اصول پیاده سازی طراحی ویلا در این سبک بسیار زیبا تعادل مناسب را ساخت ویلای کلاسیک پیدا کنید.

چگونه تشخیص دهیم که طراحی ویلا برپایه و اساس معماری کلاسیک صورت گرفته است ؟

هر سبک از معماری دارای ترکیب منحصر به فرد از اصول ها و قوانین  مختلف معماری است که عوامل مختلفی در نوع پیاده سازی آنها نقش دارد. که به محض دیدن یک اثر ساختمانی یا یک ویلا می تواند نوع سبک معماری را نیز تشخیص داد. در مورد طراحی ویلا کلاسیک نشانه هایی که با استفاده از آن می توانید پی به کلاسیک بودن بنا پی ببرید به صورت زیر می باشند.

  • استفاده از رنگ طلایی
  • بزرگ بودن فضای پیاده سازی همانند ویلا
  • منحنی و دایره ای بودن گوشه ها
  • استفاده از سنگ های گران قیمت با تراشکاری های ریز و هنرمندانه
  • متقارن بودن در بخش های مختلف
  • سقف بلند داشتن
  • داشتن ستون های بلند و کنگره دار
  • القای حسی از عظمت و شکوه در نگاه اول

استفاده از سنگ در طراحی ویلا کلاسیک

بیشترین تمرکز معماران در طراحی ویلا کلاسیک بر روی سنگ ها از جمله سنگ تراورتن در نمای ساختمان است که بخشی از این تمرکز بر روی سنگ مرمریت و مرمر هم در معماری داخلی ساختمان نیز وجود دارد.

در طراحی های کلاسیک سنگ های ساختمانی را به طرز ماهرانه ای برش می زنند که اثری جدید خلق می شود که قبل از آن شما در هیچ جای دیگر این نوع تراشکاری سنگ را ندیده باشید. به زبان ساده تر در این نوع معماری و طراحی نوین بیشتر ویلاهای ساخته شده بر محور طراحی کلاسیک ردپایی از سنگ ها به چشمتان خواهد خورد.

مزایای داشتن یک ویلا با معماری کلاسیک

اصلی ترین مزیتی که طراحی ویلا کلاسیک برای شما همواره به همراه خواهد داشت آرامش است که از این نوع سبک معماری به وضوح قابل دریافت است. در معماری های کلاسیک آرامشی را دریافت خواهید کرد که پشتوانه ی این آرامش استقامت بنا می باشد. افرادی که به دنبال آرامش هستند قطعا از این سبک معماری حتما پیروی خواهید کرد اما اگر فرد تنوع طلبی هستید و از تعادل و تقارن در آرامش نیستید حتما خواهان سبک های تلفیقی خواهید بود.

ستون ها از بخش های اصلی در معماری کلاسیک در ساخت و سازها می باشد که اگر ویلایی را برحسب معماری کلاسیک ساخته باشند حتما ستون هایی را در آن خواهید یافت. یکی از ویژگی های این طرح زیبا و جذاب وجود ستون ها در ورودی ویلا می باشد که علت وجود ایوان ها در بخش ورودی اصلی ویلا می شود. ایوان ها نیز یکی از ویژگی های مثبت و مزایای سبک کلاسیک می باشند .

وجود ایوان ها برای گذراندن اوقات فراغت در فصل های مختلف سال نیز بسیار زیبا و کاربردی می باشند. شخصیتی که در طراحی ویلا کلاسیک بسیار مورد توجه است وجود همین ستون ها یا ایوان ها می باشند.

یکی دیگر از مزایایی که در سبک کلاسیک در ویلاها دیده می شود استفاده از رنگ های خنثی همانند رنگ طلایی، سفید، چوبی، قهوه ای و برنزی می باشد. که در این معماری بسیار پر کاربرد می باشد. رنگ سنگ های تراورتن نیز خود دلیلی برای استفاده در این نوع معماری می باشد.

نتیجه گیری :

ماهیت سبک طراحی ویلا کلاسیک بر اساس انتخاب مواد برجسته کردن تکنیک های صنایع دستی و بازی بافت ها استوار است. هدف بازآفرینی فضایی معتبر است که در آن فرد احساس خوبی دارد. بدون گرانبها بودن، دکوراسیون شیک و مرتب است. به همین دلیل است که ما کفهای چوبی زیبا و قالبهای قدیمی را دوست داریم  که با لمس طلا بر روی اشیاء تزئینی تقویت شده اند.

وقتی وارد ویلای کلاسیک می شوید، دیوارها، سقف هایی با خطوط ظریف را می بینید که بیش از هر چیز برجسته شده اند. این سبک مجلل و لوکس فضایی بسیار زیبا و شیک را برای کل ویلا به نمایش می گذارد. همانطور که می دانید ویلا مکانی می باشد که امروزه بگونه ای در بین خانواده ها و جامعه جا افتاده است. که هر خانواده ای به یک ویلا برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات نیاز دارد.

مکانی که قرار است محل گردهمایی های خانوادگی و دوستان باشد نیاز دارد تا به اندازه کافی زیبا و محکم طراحی شود. درواقع هدفی که داشتن یک ویلا برای استفاده کنندگان ایجاد می کند بوجود آوردن آرامش در آن مدت زمان تعیین شده است. وقتی شما در پی بدست آوردن آرامش باشید در نتیجه نوع معماری نیز رکن اصلی و اساسی در این امر خواهد بود.

برای لذت بردن از فضا ها و امکانات در طراحی ویلا کلاسیک همواره می بایست رعایت کننده اصول و قوانین استاندارد سازی شده در این راه باشید. تبعیت کردن از استانداردها قطع به یقین رضایت را در پی خواهد داشت.  گروه فنی و مهندسی ما به شما در طراحی ویلا کلاسیک با دانش و آگاهی دادن اصولی به شما در تمامی مراحل اجرا و طراحی و ساخت پروژه شما را همراهی خواهد کرد، فقط کافی است تا با مجموعه ما در ارتباط مستقیم برای سفارش خود باشید .

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید