طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن به عنوان یکی از آیتم های پرطرفدار و جذاب، که بسیار گسترش یافته است و تقریبأ کمتر کسی را می توان یافت که علاقمند به خلق یک فضای سبز در پشت بام خانه یا ویلای خود نباشد. به همین دلیل امروزه شاهد هستیم که در اکثر ساختمان های ویلایی، مسکونی و حتی تجاری، اغلب یک فضای سبز زیبا بر روی پشت بام طراحی و اجرا می شود.

اختصاص بخشی از پشت بام برای اجرای چنین طرحی، از آنجایی جالب توجه و با اهمیت است که علاوه بر دیزاینی که به واسطه کاشت گیاهان و آوردن فضای سبز برای خانه ایجاد می شود، از نظر احساسی نیز بسیار شگفت انگیز بوده و برای گذران اوقاتی دلنشین و لذت بردن از هوای آزاد در کنار سایر اعضای خانواده خصوصأ در ایام تعطیل، بسیار کاربردی و ارزشمند می باشد. ضمن اینکه در تصفیه و خنک کردن هوا و همچنین کاهش مصرف انرژی نیز تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

درصورتی که تمایل دارید اطلاعات کامل تری در این باره داشته باشید، توصیه می شود ما را تا انتهای این نوشتار همراهی کنید. چرا که قصد داریم در ادامه به بررسی روند طراحی و اجرای روف گاردن و بیان توضیحات لازم درباره آن بپردازیم.

روف گاردن (Roof garden) چیست؟

روف گاردن که با عناوین دیگری همچون بام سبز یا سقف سبز نیز معرفی شده است، اصطلاحی برای تکنولوژی جدید اجرای فضای سبز بر روی پشت بام می باشد که در معنای لغوی نیز بیانگر باغی است که بر روی پشت بام قرار دارد. در واقع توسط این فناوری نوین، طبیعت با سبک زندگی های امروزی عجین یا بهتر بگویم آشتی داده می شود. این فضا، دربردارنده بستری از گیاهان متنوع به همراه آبنما، آلاچیق، تاب، سایبان، استخر و… است که مبنای آن قرارگرفتن در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین بوده و به این ترتیب، ویویی زیبا و مشرف به مناظر اطراف را پیش روی بیننده به وجود می آورد. طراحی و اجرای روف گاردن در سطوح مختلف قابل انجام می باشد که بسته به بودجه و سلیقه کارفرما می تواند شامل طراحی یک فضای سبز ساده با چند گلدان تا اجرای تمام و کمال یک باغ با فضایی بسیار دل انگیز باشد.

اهمیت طراحی روف گاردن

با توجه به روند روبه رشد شهر نشینی و حرکت به سمت صنعتی شدن و ساخت برج های بلند مسکونی و تجاری، دسترسی به فضاهای سرسبز و طبیعی بسیار دشوار شده است. این جبر محیطی موجب گردیده که از حداقل فضاها بیشترین بهره برده شود و بهترین ایده ها توسط جدیدترین فناوری های موجود به اجرا درآمده و فقدان طبیعت جبران گردد. روف گاردن از جمله ایده هایی است که طی سالهای گذشته توانسته توجهات زیادی را به خود جلب نماید. به این شکل، علاوه بر افزودن به مساحت ساختمان، فرصتی را برای استفاده از طبیعتی کوچک اما زیبا و جذاب فراهم آورد.

ایجاد چنین فضایی اگرچه در ساختمان های امروزی و محیط های شهر نشینی که با محدودیت های زیادی مواجه هستند، تا حدودی دشوار به نظر می رسد، اما قطعأ از جنبه های گوناگون حائز اهمیت فراوان می باشد. طراحی و اجرای روف گاردن یک راه حل مطلوب برای تبدیل قسمتی از ساختمان که عملا بدون استفاده بوده به یک باغچه دنج و سرسبز می باشد که محیطی فوق العاده برای دورهمی و لذت بردن از هوای آزاد محسوب می شود.

مزایای ساخت روف گاردن

  • ایجاد فضای سبز مطلوب و دلنشین برای استفاده ساکنین
  • ارتقاء کیفیت مناظر مشرف به ساختمان
  • فراهم ساختن محیطی زیبا و تقریبأ خصوصی برای ساکنین و بهبود سطح کیفی زندگی
  • کمک به کاهش آلودگی هوا
  • افزایش سرمایش طبیعی و کاهش بار گرمایی
  • تاثیر فوق العاده در کاهش گرمایش شهری
  • گسترش فضای سکونت
  • جلوگیری از بروز سیلاب
  • پاکسازی هوا و کاهش مشهود دی اکسید کربن هوا
  • ایجاد تعادل در اصوات وارده به ساختمان
  • محافظت از غشای پشت بام در برابر آسیب های طبیعی ناشی از تغییرات دما و اشعه خورشید و در نتیجه افزایش دوام و عمر آن
  • بالا بردن ارزش مادی ملک
  • کاهش هزینه های نگهداری از پشت بام
انواع سیستم اجرایی روف گاردن

به طور کلی طراحی و اجرای روف گاردن طبق روش ها یا سیستم های مختلفی صورت می گیرد که این دسته بندی بر اساس، نوع طراحی، تاسیسات مورد نیاز، هزینه ها، کاربردها، نحوه کشت گیاهان و مواردی از این قبیل می باشد. بر این اساس، انواع روش های اجرایی و یا بهتر بگوئیم انواع روف گاردن شامل موارد زیر می باشند:

1- روف گاردن گسترده

این سبک را می توان محبوب ترین و پرطرفدارترین روش اجرایی روف گاردن دانست که در کنار برخورداری از جلوه های بصری و زیبایی شناختی، سازگاری مطلوبی با محیط زیست دارد. در واقع نحوه طراحی آن به گونه ای است که تاثیر مستقیم و مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته و به تولید اکسیژن نیز کمک زیادی می کند. به این ترتیب، شرایط و محیط زندگی ساکنین نیز تحت تاثیر این موارد، بهبود می یابد. بر این اساس می توان شاخص ترین ویژگی های طراحی و اجرای روف گاردن گسترده را شامل موارد زیر دانست:

  • مناسب پشت بام های فلت: این سیستم برای پشت بام های بزرگ که سطحی یکدست، صاف و وسیع دارند بسیار کارآمد می باشد. ضمن اینکه بر روی پشت بام هایی با شیب ملایم نیز امکان پیاده سازی چنین ایده ای وجود دارد.
  • بی نیاز از آبیاری: یکی از مزایای روف گاردن گسترده، عدم نیاز به آبیاری پی در پی و مداوم است. به طوری که شاید سالی یکبار نیاز به آبیاری وجود داشته باشد.
  • دارای خاکی کم عمق: یکی از ویژگی های این سبک روف گاردن، پایین بودن عمق خاک آن است. به همین دلیل در هر مرحله از ساختمان سازی، اجرای آن ممکن بوده و نیازی به برنامه ریزی برای طراحی از همان ابتدای مراحل احداث بنا وجود ندارد.
  • بدون تحمیل بار اضافی به ساختمان: طراحی و اجرای روف گاردن گسترده برای ساختمان هایی که توانایی تحمل بار زیاد را ندارند، کاملا مناسب بوده و این قابلیت به دلیل وزن بسیار پایین آن است.
  • مناسب رشد گیاهانی با ریشه های سطحی: با توجه به عمق کم خاک در این سبک، بایستی از گیاهانی با ریشه های سطحی و نه چندان عمیق بهره برده شود.
  • محدودیت در پوشش گیاهی: شاید بتوان تنها نقطه ضعف روف گاردن گسترده را عدم اجرای محوطه سازی با گیاهان متنوع دانست. زیرا در این سبک شما تنها می توانید یک یا دو نوع گیاه با ریشه سطحی بکارید. با این حال امکان کاشت برخی درختچه های زیبا در این روش وجود دارد.

2- روف گاردن فشرده یا متمرکز

سبک بعدی در طراحی و اجرای روف گاردن که دارای طرفداران خاص خود می باشد، متمرکز یا فشرده (Intensive) است که برای پیاده سازی آن بایستی از همان مراحل ابتدایی ساخت و ساز، برنامه داشت. چراکه عمق خاک در این بام سبز، بیشتر بوده و طبیعتأ فشار و وزن زیادی را به سازه وارد می کند. البته در صوت مقاوم سازی ساختمان، می توانید این سیستم را پس از احداث بنای خود نیز طراحی و اجرا نمائید. ویژگی های این سبک به شرح زیر می باشد:

  • وجود بستری برای رشد بیشتر گیاهان: عمیق بیشتر خاک در این نوع روف گاردن موجب گردیده که گیاهان برای رشد، بستر بهتری داشته باشند. به همین دلیل متوسط رشد آنها در این سبک اجرایی، بیشتر خواهد بود.
  • کاشت گیاهان متنوع و بیشتر: تنوع بیشتر گیاهان قابل کاشت، یکی از قابلیت ها یا مزایای اجرای سبک فشرده بام سبز است. البته باید توجه داشت که استفاده از گیاهانی با ریشه های مهاجم که به شکل بی نظم و خارج از قاعده رشد می کنند، ممکن است آسیب هایی به پشت بام و ساختمان شما وارد کنند.
  • ایجاد فضایی جذاب و مفرح: طراحی و اجرای روف گاردن فشرده به گونه ای است که امکان ایجاد فضاهایی متنوع مانند مسیر پیاده روی و یا اجرای نورپردازی های حرفه ای در آن جوابگو خواهد بود.

3- روف گاردن ترکیبی یا نیمه فشرده

روش بعدی برای طراحی و اجرای روف گاردن با عنوان نیمه فشرده یا ترکیبی شناخته می‌شود. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، امکان پیاده سازی دو سبک به طور همزمان بر روی یک پشت بام وجود دارد. به این ترتیب ویژگی ‌های آن می تواند شامل هردو سبکی باشد که در این مطلب مورد اشاره واقع شده اند. با این حال برخی از شاخصه های مهم این طرح از قرار زیر می باشند:

  • سازگار با محیط زیست: برخورداری از مزایای زیست محیطی یکی از مشخصه های مهم تمام انواع روف گاردن ها است که سبک ترکیبی یا نیمه فشرده نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
  • اجرای مقرون به صرفه: این سیستم، امکانی را فراهم آورده که همه افرادی که علاقمند به اجرای چنین طرحی بر روی پشت بام ساختمان خود هستند، بتوانند با صرف هزینه ای نه چندان زیاد یک باغ سبز زیبا داشته باشند.
  • امکان کاشت گیاهان بیشتر: برای انتخاب پوشش گیاهی و درختچه ها در طراحی و اجرای روف گاردن نیمه فشرده، بهتر است با پیمانکار یا مهندس پروژه خود مشورت داشته باشید. چراکه متناسب با سبک های تلفیقی، ملزم به کاشت گیاهان به خصوصی خواهید بود که البته تعداد آنها کم نیست. اما بایستی از نکات مهم و خسارت های احتمالی ناشی از کاشت گیاهانی خاص، مطلع باشید.

4- روف گاردن با سیستم فلاور باکس

اما نوع سوم از سیستم اجرایی روف گاردن، فلاور باکس یا جعبه گیاه نام دارد که در آن، گیاهان تنها در محیط های کشت به خصوص و جعبه مانند، رشد می کنند. به این ترتیب امکان پوشش دهی کلی پشت بام توسط این حعبه ها وجود دارد. شاخص ترین ویژگی این سبک به شرح زیر می باشد:

  • بدون نیاز به تهیه خاک: در طراحی و اجرای روف گاردن فلاور باکس، تعیین نوع خاک و یا پی ریزی لزومی ندارد و همانطور که گفتیم، گیاهان و درختچه‌ ها در داخل باکس هایی قرار گرفته و بر روی پشت بام طراحی می شوند.
  • برخورداری از تنوع گیاهی: با توجه به اینکه در این سیستم قرار نیست ریشه گیاهان در خاک پشت بام رشد کنند، محدودیتی نیز در استفاده از انواع درختچه ها و گیاهان وجود ندارد.
  • قابلیت تغییر دیزاین: از جمله مزایای مهم و قابل توجه اجرای این روش، قابلیت تغییر دیزاین روف گاردن پس از گذشت یک دوره مشخص است که عمدتأ این زمان بین شش ماه تا یک سال می باشد. به این ترتیب، فرصتی برای ایجاد تنوع و تغییر به وجود می آید.

مراحل طراحی و اجرای روف گاردن

پس از معرفی انواع سیستم بام سبز بر روی پشت بام، نوبت به بررسی مراحل طراحی و اجرای آن می رسد. معمولا فرآیند احداث این آیتم خاص، شامل دو مرحله کلی می باشد. نخستین مرحله شامل مقدمات عمرانی، عملیات زیرسازی و انجام زهکشی است و بخش دوم آن، شامل ساخت محوطه می باشد که طراحی و پیاده سازی فاکتورهای مهم و البته زیبایی بخش نظیر آب نما، آلاچیق، فلاور باکس هاو… از آن جمله هستند.

لازم به ذکر است که صفر تا صد این مراحل، توسط افراد حرفه ای و دارای تخصص صورت می پذیرد. چراکه آنچه در اجرای صحیح این پروژه اهمیت زیادی دارد، تناسب طراحی کلیه المان ها، انتخاب بهترین و کاربردی ترین مصالح، کاشت گیاهانی سازگار با اقلیم منطقه و البته توجه به نکات موثر در زیبایی و ایجاد فضایی دلنشین که تنها از عهده کارشناسان دارای تجربه برمی آید. به طوری که پس از اتمام کار، احساس نکنید هزینه خود را برای ساخت یک روف گاردن هدر داده اید.

انتخاب خاک مناسب بام سبز

انتخاب خاک مناسب برای احداث روف گاردن یکی از مراحل مهمی است که باید دقت زیادی را برای آن به خرج داد. این اهمیت به دلیل محدودیت هایی است که در این امر وجود دارد. به طور کلی، خاکی که برای کاشت گیاهان بر روی پشت بام درنظر گرفته می شود، بایستی از مواد مغذی لازم برخوردار باشد تا بتواند نیاز گیاهان را برطرف سازد. اگرچه این امکان وجود دارد که بخشی از این نیاز توسط کود، رفع شود اما با توجه به پروسه دشوار تعویض خاک باغچه ها و گلدان ها، اگر از همان ابتدا دقت بیشتری را برای انتخاب خاک مناسب به خرج دهید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

انتخاب بهترین سیستم برای آبیاری

یک اقدام بسیار مهم در طراحی و اجرای روف گاردن و حفظ زیبایی آن، نگهداری از فضای سبز و گیاهان است. بنابراین باید سیستم مناسبی را برای آبیاری و زمانبندی درست آن نیز در نظر بگیرید که توصیه می شود حتمأ از سیستم اتوماتیک قطره ‌ای و هوشمند برای این کار استفاده کنید. درواقع این اقدام از الزامات مهم برای حفظ و نگهداری گیاهان بام سبز به حساب می آید و مطمئن باشید که اجرای چنین سیستمی در افزایش ضریب ایمنی مراقبت از گیاهان به طور قابل ملاحظه ای موثر خواهد بود.

طراحی نورپردازی برای روف گاردن

یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر زیبایی روف گاردن و کاربردی تر کردن فضای مورد استفاده، توجه به سیستم نورپردازی است. این فرآیند بایستی متناسب با نوع فضاسازی و مقدار نور مورد نیاز برای هر بخش، طراحی و اجرا شود. ضمن اینکه تعیین نوع منبع نور و سیستم مورد استفاده نیز براساس نیاز هر قسمت، متفاوت خواهد بود. اگرچه این مرحله از طراحی و اجرای روف گاردن بسیار هزینه بر و نیازمند بودجه کافی می باشد اما متناسب با توان مالی کارفرما و همچنین نیاز بخش های مختلف، قابل تغییر است.

اهمیت کف سازی و عایق بندی

از جمله اقدامات بسیار ضروری و مهم در اجرای بام سبز، ایزوله سازی دقیق و مطمئن توسط بهترین متریال و عایق های موجود است. به این ترتیب می توان از آسیب های احتمالی که در اثر نفوذ نم به سقف و کف پشت بام ایجاد می شود، پیشگیری نمود. دقت داشته باشید هرگونه بی توجهی و سهل انگاری در عایق کاری کف پشت بام با خسارات جدی همراه خواهد بود و هزینه های سنگینی را به شما تحمیل می کند.

انتخاب بهترین متریال و مصالح

در طراحی و اجرای روف گاردن به انتخاب مصالح و مواد مورد نیاز برای ساخت این آیتم، توجه زیادی می شود. چراکه آنچه مستقیمأ روی وزن و بار وارد شده به ساختمان اثرگذار می باشد، نوع متریال به کار رفته در آن می باشد. لذا بایستی نهایت دقت را برای انتخاب این متریال و چگونگی اجرای آن به خرج دهید. نکته قابل توجه برای جلوگیری از بروز مشکلات فنی، عدم تمرکز بار در یک نقطه برای طراحی روف گاردن است. در غیر این صورت بایستی تمهیدات فنی لازم اندیشیده شود.

انجام فرآیند زهکشی در روف گاردن

زهکشی را می توان یکی دیگر از اقدامات موثر و مهم برای اجرای بی نقص روف گاردن دانست. این فرآیند شامل دفع آب و املاح اضافی از خاک می باشد. انجام این کار مانع از تجمع آب و در نتیجه، پوسیدگی و فاسد شدن ریشه گیاه در طولانی مدت می شود. به همین دلیل می توان لزوم انجام زهکشی را بسیار با اهمیت و ضروری دانست. چراکه ضمن نگهداری از گیاهان و حفظ سلامت و شادابی آنها، به تخلیه و هدایت آب های جمع شده روی پشت بام نیز کمک زیادی می کند. محل خروج این آب، همان آبراه های تعبیه شده بر روی پشت بام است که برای دفع آب باران درنظر گرفته می شود.

فیلترینگ خاک

طراحی و اجرای روف گاردن تنها شامل تعبیه امکانات تفریحی و المان های تزئینی نمی باشد و این پروسه دربردارنده حجم وسیعی از عملیات های مختلف با جزئیات فراوان است که یکی از آنها، فیلترینگ خاک می باشد. این فرآیند مانع از نفوذ املاح به لایه های زیرین می شود که عمدتأ با استفاده از لایه هایی از الیاف صورت می گیرد. مرحله فیلترینک نیز اهمیت فوق العاده زیادی دارد و عدم اجرای آن، منجر به تغییر بافت خاک و انسداد مجاری زهکشی می گردد.

انتخاب امکانات و تجهیزات مناسب

مرحله بعدی در ساخت و تجهیز یک بام سبز زیبا، تهیه و انتخاب امکانات و تجهیزاتی است که اغلب متناسب با نوع طراحی، کاربری فضا و همچنین خواست و سلیقه کارفرما انجام می گیرد. به طور معمول، یکسری امکانات رایج و لازم برای طراحی و اجرای روف گاردن مورد استفاده واقع می شوند که شامل مبلمان باغی، آلاچیق و پرگولا، آب نما، باربیکیو، فلاورباکس، چراغ های نوری و… می باشند. دقت داشته باشید که افزودن هرآنچه که احساس می کنید موجب زیبایی و کارآمدتر شدن فضا می شود، نمی تواند جالب و نتیجه بخش باشد. درواقع تنها انتخاب هوشمندانه عناصر و جایگذاری صحیح آنها به خلق فضایی مناسب، دلنشین، آرامش بخش و پرکاربرد کمک می کند. به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب و خریداری هر امکانات و تجهیزاتی، موقعیت و شرایط روف گاردن خود را بررسی کرده تا از تجمع بی مورد و شلوغی امکانات روی پشت بام جلوگیری شود.

نحوه انتخاب سایبان و آلاچیق

از جمله عناصر مهم و تاثیرگذار در طراحی و اجرای روف گاردن می توان سایبان و آلاچیق را نام برد. در حال حاضر، نمونه های بسیار جذاب و متنوعی از این لوازم مانند چوبی، شیشه ای، فلزی و… در بازار دیده می شود که بسته به متراژ و فضای پشت بام خود می توانید از آنها استفاده کنید. معمولا به دلیل ظاهر متمایز و جذاب و همچنین وزن کم، آلاچیق های چوبی دارای محبوبیت بیشتری برای استفاده در روف گاردن هستند.

دقت کنید که علاوه بر فاکتورهای زیبایی و تناسب ابعاد این عناصر با فضای در دسترس، باید به کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت آنها نیز توجه داشته باشید. چراکه این تجهیزات به طور دائم در معرض تابش آفتاب و بارندگی ها قرار دارند و بایستی از دوام و کیفیت لازم نیز برخوردار باشند. ترمووود یکی از متریال هایی است که علاوه بر زیبایی ظاهری، از دوام و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی برخوردار هستند.

انتخاب بهترین مبلمان

انتخاب مبلمان نیز به عنوان یکی از فاکتورهای کاربردی و مهم در طراحی و اجرای روف گاردن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. درواقع با استفاده از این عناصر، نشستن و بهره مندی از فضایی که با وسواس و دقت زیاد خلق نموده اید، لذت بخش تر می شود. برای تهیه این لوازم نیز بایستی به نوع متریال و میزان مقاومت و ماندگاری آنها در برابر شرایط مختلف جوی توجه داشته باشید.

مشخصات گیاهان روف گاردن

همانطور که می دانید اصلی ترین هدف از طراحی و ساخت روف گاردن، استفاده از طبیعت و فضای سبز در یک فضای قابل دسترس می باشد. به همین دلیل، بیشتر اقداماتی که انحام می شود در این راستا خواهد بود. لذا نوع گیاهانی که انتخاب می شوند و تطابق و ماندگاری آنها بایستی به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و طبق نظر کارشناسان پیش برود.

معمولا در پروسه انتخاب گل و گیاه برای روف گاردن به مواردی همچون رشد ریشه، مقدار نیاز گیاه به نور خورشید و تحمل گرما، استقامت آن در برابر بارندگی ها و وزش باد به همراه بسیاری از نکات دیگر، توجه می شود. از طرفی وزن بالای برخی گیاهان و ریشه های عمیق و مهاجم آنها موجب گردیده که امکان کاشت و استفاده بر روی بام سبز را نداشته باشند. لذا توصیه ما انتخاب گیاهان بومی با وزن سبک و کمترین مقدار خاک است که درمقابل وضعیت آب و هوایی منطقه دوام خوبی داشته باشند.

اما موضوع مهم بعدی برای انتخاب نوع پوشش گیاهی در طراحی و اجرای روف گاردن به مسئله آبیاری آن مربوط می شود که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم. اما از زاویه بحران آب کشور، بد نیست یکبار دیگر اهمیت استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک قطره ای را بیان کنیم. چراکه مصرف آب و هزینه های مربوط به نگهداری از این گیاهان در نوع خود قابل توجه بوده و بایستی به فکر راهکاری برای مدیریت بهینه مصرف آب بود. از این رو، این سیستم به دلایلی همچون قابلیت تنظیم طبق شرایط دمایی در طول سال، جلوگیری از هدررفت آب و انجام آبیاری متناسب با نوع گیاه و تراکم آن، اقدامی مناسب خواهد بود.

هزینه طراحی و اجرای روف گاردن

یکی از موضوعاتی که در طراحی و اجرای روف گاردن بسیار مهم بوده و پرسش متداول اکثر کارفرمایان نیز هست، بحث هزینه ها و قیمت اجرای چنین طرحی می باشد. بدیهی است که برآورد هزینه های احداث بام سبز، متناسب با عواملی همچون نوع طراحی، سبک انتخابی، محل اجرای آن، امکانات و تجهیزات و همچنین گیاهانی است که برای این مکان در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه نوع کف سازی و ایزولاسیون به همراه مصالح مصرفی و کیفیت آنها نیز به طور مستقیم در تخمین مبالغ پرداختی موثر خواهند بود. مثلا کاشت گیاهان، خود بخش عمده ای از هزینه ها را در بر می گیرد. چراکه تنوع این گیاهان بسیار زیاد بوده و فاکتورهایی همچون تعداد گیاه مورد نیاز برای هر متر مربع، ابعاد، حجم، اندازه و حتی ریشه آنها نیز در قیمت ها، اثرگذار می باشند.

فعالیت های عمرانی مانند کف سازی و نوع و کیفیت متریال به کار رفته در آنها نیز موجب تفاوت قیمت تمام شده پروژه طراحی و اجرای روف گاردن می شود. تعبیه سیستم زهکشی و نحوه دفع املاح و آب های اضافی و همچنین لزوم اجرای کفپوش کاذب برای زیبایی و پنهان ماندن مسیر خروجی این آب ها، از دیگر فاکتورهای مهم در قیمت نهایی این پروژه هستند.

بنابراین تنها در صورتی می توانید انتظار کاهش هزینه های اجرایی یک بام سبز را داشته باشید که یا مساحت پشت بام شما کم باشد و یا اینکه از مصالح بی کیفیت با دوام پایین استفاده کنید. در مورد گزینه دوم باید گفت که به دلیل تماس مصالح و تجهیزات روف گاردن با تغییرات مداوم آب و هوایی و تخریب زودهنگام آنها، قطعأ پرداخت هزینه های بیشتری در انتظار شما خواهد بود.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید