طراحی ویلا  Desining Villa  یکی از نکات بسیار مهم برای ساخت یک ویلا محسوب می شود. گفتنی است هر ساختمانی که در دل کوهستان یا نزدیک فضای سبز و در منطقه‌ای با آب و هوای خوب قرار دارد و سقفش شیروانی و ظاهر آن کمی با ساختمان معمولی متفاوت است، ویلا نیست. حتی بسیاری از خانه‌های لوکس را نمی‌توان ویلا حساب کرد. این یک واقعیت است.

خدمات طراحی ویلا شامل مراحل و اصولی است باید تمامی آن‌ها بر اساس موقعیت مکانی و سبک ساخت در نظر گرفته شود. در واقع طراحی و ساخت ویلا همانند یک ساختمان معمولی نیست. به عبارتی جزئیات زیادی وجود دارند که باید رعایت شوند؛ نمای ساختمان، پلان معماری، محوطه سازی، دیزاین داخل، نور طبیعی، چیدمان و مبلمان است . در نگاه اول شاید شبیه ساختمان معمولی باشد؛ اما در ساخت ویلا بیشتر از نمونه‌های فانتزی استفاده می‌شود.

طراحی ویلا چگونه انجام بدیم

مراحل طراحی ویلا

طراحی ویلا فقط این نیست که کارشناس بعد از بازدید از زمین، طرحی را بدهد و بعد از توافق شروع به ساخت آن کند؛ بلکه شامل مراحل زیر است:

  • انتخاب زمیناولین اقدام این است که شما زمین مناسبی را انتخاب کنید. این زمین علاوه بر اینکه باید نزدیک به مراکز خرید اصلی مانند سوپرمارکت باشد، از نظر موقعیت و شرایط خاص مانند سیل هم باید در امان باشد. همچنین کاربری زمین آن هم مشکلی نداشته باشد.
  • بازدید از زمیندر مرحله بعد، کارشناس باید از زمین بازدید کند. اینکه آیا آن زمین برای ساخت ویلای مورد نظر شما، مناسب است؟ آیا ابعاد زمین اجازه پیاده سازی طرح را می‌دهد؟
  • ارائه طرح اولیهدر مرحله بعد باید طرح اولیه و نقشه فاز 1 معماری شامل پلان و نما و دیگر نقشه‌ها مانند سازه، تاسیسات، برق و مکانیک، فاز 2 و طراحی‌های مربوط به ورودی و غیره انجام شود که این مورد برای بازسازی خانه نیز صدق می کند.
  • برآورد هزینهبعد از اتمام طراحی اولیه و بررسی نیازها باید هزینه اولیه برای ساخت ویلا برآورد شود. این هزینه شامل هزینه خدمات طراحی، خرید مصالح و دیگر موارد مرتبط با شهرداری است.

طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا جدا از جزئیات زیادی که دارد، شامل اصول کلی است که باید در نظر گرفته شوند. اصول طراحی ویلا شامل موارد زیر است:

  1. اول از همه باید سازه مورد نظر را بررسی کنید. آیا باید سازه سبک باشد یا از مدل‌های دیگری استفاده کرد؟
  2. نیازها، شرایط و محدودیت‌ها را از قبل مشخص کنید.
  3. تمامی اجزای داخلی و خارجی باید با هم متناسب باشند.
  4. شرایط آب و هوایی و جغرافیایی را در نظر بگیرید. بر اساس این شرایط است که باید تصمیم بگیرید که از چه مصالح و طرحی استفاده کرد.
  5. ویلا با محوطه فضای سبز آن شناخته می‌شود؛ پس حتماَ باید مکانی را برای آن در نظر بگیرید.
  6. به هر حال، هر ویلایی نیاز به ایمنی دارد. این ایمنی از قرار دادن حصار دور زمین تا سیستم‌های امنیتی را شامل خواهد شد.
  7. به هر حال، طرح ساختمان باید به شکل باز و به اصطلاح نورگیر باشد. از این رو در ساخت ویلا بیشتر از همه به قرار دادن پنجره‌های بزرگ همراه با یک تراس و رو به خورشید توجه می‌شود.

تاثیر بودجه شما برای طراحی ویلا

هر چقدر بودجه شما بیشتر باشد، دستتان برای اجرای طرح مورد نظرتان هم بازتر خواهد بود. همچنین می‌توانید از مصالح و دیگر المان‌هایی برای زیباتر کردن طرح استفاده کرد. مسلماَ طراحی و ساخیلا در یک زمین نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. این هزینه می‌تواند شامل خرید مصالح، انتقال آن‌ها، لوله کشی آب و گاز و اتصال برق است. از طرفی مکان انتخابی شما هم بر قیمت این ها هم تاثیرگذار خواهد بود. اگر قصد ساخت ویلا در یک منطقه خوش آب و هوا و معروف را دارید، به تناسب باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید؛ اما اگر بودجه‌تان محدود است، روستاهای کوچک که کمتر شناخته شده هم هستند، گزینه عالی خواهند بود. البته شما می‌توانید از ویلا پیش ساخته هم استفاده کنید. در چنین ویلاهایی بسیاری از اقدامات از جمله طراحی، ساخت بنا و اسکلت و خیلی موارد دیگر هم انجام شده است. فقط فقط کافی است تا بر اساس نیاز و شرایط خود تغییراتی را در آن اعمال

موضوعاتی که در طراحی ویلا باید به آنها توجه شود

در طراحی ویلا باید موضوعات زیر را در نظر بگیرید:

  • سبک ویلا
  • موقعیت ویلا
  • شرایط آب و هوایی
  • تعداد اتاق و پلان
  • مصالح
  • زمان ساخت

در ادامه بعضی موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید