طراحی پلان ویلا

طراحی پلان ویلا یکی از بخش های مهم در عملیات اجرایی و ساخت ویلا می باشد که توسط متخصصین معماری و طراحان حرفه ای، انجام می شود. به طور کلی در معماری به نقشه اولیه هر ویلا، پلان گفته می شود که دربردارنده جزئیات و نکات فراوان است. در واقع نخستین گام در راستای ساخت ویلا، تهیه و آماده سازی پلان است که اغلب پس از ارائه یک طرح اولیه صورت می گیرد. این مرحله حاوی فاکتورهای کلیدی و مهمی است که توجه به آنها در طراحی صحیح و اصولی نقشه و ساخت ویلا حائز اهمیت بوده و مانع از بروز مشکلات احتمالی خواهد شد. بنابراین از آنجایی که بیشتر ویژگی ها و ایده های مد نظر کارفرما در این مرحله لحاظ می گردند، ضروری است کلیه نکاتی که در این مرحله با اهمیت هستند به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و رعایت شوند. بر همین اساس در این مطلب به بیان اطلاعاتی پیرامون موضوع طراحی پلان ویلا پرداخته و نکات لازم را به افرادی که قصد ساخت ویلا دارند، گوشزد خواهیم کرد.

پلان ویلا چیست؟
اساسأ ویلا به خانه ای اطلاق می شود که دارای امکانات تفریحی در محیط باغ یا زمینی بزرگ است و دارای فاکتورهای رفاهی و زیبایی بخشی متنوعی است. معمولا طراحی ویلا در سبک ها و مدل های مختلف، قابل اجرا بوده و هریک بسته به ایده های طراح و کارفرما، دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند. به این ترتیب پلان ویلا، تعیین می کند که بر طبق مشخصات و امکانات مورد نظر و همچنین نوع کاربری ویلا و موقعیت جغرافیایی آن، طراحی و نقشه ویلا چگونه صورت بگیرد تا جایی که با بودجه تعیین شده و خواست کارفرما، تناسب و همخوانی لازم را داشته باشد. درواقع با طراحی پلان ویلا می توان بهترین گزینه را برای اجرای بخش های مختلف یک ویلا که هماهنگی بیشتری با شرایط موجود دارد را برگزید.

پارامترهای مورد توجه در طراحی پلان ویلایی
بدیهی است که همه افراد تمایل دارند نقش موثر و فعالی در طراحی پلان و نقشه ویلای خود داشته باشند. اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که انجام این کار، یک موضوع کاملا تخصصی محسوب می شود و می بایست توسط افراد حرفه ای و تخصص دیده به اجرا درآمده و شما تنها می توانید ایده ها و نظرات خود را به طراح و معمار پروژه ارائه و یادآوری کنید. اما مسئولیت طراحان معماری در پروژه ساخت ویلا به این صورت خواهد بود که با در نظر گرفتن عوامل دخیل و مهم در طراحی ویلا و همچنین ترتیب اثر دادن به خواست کارفرما، یک طرح اولیه را تهیه کنند. پس از آن و در صورتی که این طرح به تائید افراد صاحب نظر و به ویژه کارفرما رسید، طرح نهایی برای اجرا آماده و ارائه می گردد. لازم به ذکر است که در این مرحله، هر گونه تغییر، اصلاح و یا اعمال نظر از جانب کارفرمایان و کارشناسان ذی ربط، امکانپذیر خواهد بود. با این توضیح به بررسی برخی پارامترهای مهم در طراحی پلان ویلا می پردازیم:

استفاده حداکثری از نور محیط
یکی از اصلی ترین عوامل و فاکتورهایی که در پلان ویلا تاثیر عمده و مهمی دارد، تعیین جهت ساختمان برای بهره مندی از حداکثر نور طبیعی محیط است. بهترین حالت یا بهتر بگوئیم جهت گیری که می توان برای ورود حداکثری نور به محیط ویلا در نظر گرفت، جهت شرقی ـ غربی است که امکان دریافت و استفاده از نور طبیعی را در ویلا ممکن می سازد. نکته شایان ذکر در طراحی پلان، استفاده معماران از نور شرق برای اتاق خواب ها و نور غرب برای تراس، بالکن، سرویس و یا راه پله ویلا می باشد.

طراحی ورودی ویلا
بهترین حالتی که در طراحی ورودی ویلا می توان متصور شد به گونه ای است که حس پذیرا بودن، گرمی و ورود به یک محیط دلنشین را به ببیننده القاء کند. به طوری که در همان نخستین لحظه ورود به ویلا، بتواند نظر افراد را به خود جلب کرده و جذابیت بالایی را به همراه داشته باشد. نکته مهم بعدی در طراحی پلان ویلا و قسمت ورودی، توجه به فضاهای داخلی و رعایت اصول تعیین شده در این باره است. به این معنا که می بایست یک قسمت به عنوان پیش فضا طراحی شود که افراد بلافاصله پس از ورود به ویلا، وارد بنای اصلی ویلا نشوند و به نوعی فضای داخلی، حالت خصوصی خود را حفظ کند.

طراحی آشپزخانه ویلا
آشپزخانه به عنوان یکی از بخش های مهم و اصلی در پلان ویلا محسوب می شود. طراحی این قسمت نیز دربردارنده اصول و نکاتی است که رعایت آنها به تناسب بهتر فضا و ارتباط بخش های مختلف با هم، کمک زیادی می کند. مثلا یکی از این نکات، قرارگرفتن آشپزخانه در موقعیتی است که با سایر فضاها مانند نشیمن، اتاق خواب، سرویس ها و… فاصله مناسب و درستی داشته باشد. به این صورت علاوه بر دسترسی راحت تر به بخش های مختلف در آرامش ساکنین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

طراحی پلان محوطه ویلا
از دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی پلان ویلا می توان به محوطه و جانمایی عالی امکانات مختلف اشاره داشت. درواقع محوطه هر ویلا بایستی به گونه ای طراحی شود که بتواند امکانات و موقعیت های مختلف و متعددی را در بر گرفته و نمای کلی آن از تناسب و زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد. مثلا محل قرارگرفتن آبنما، استخر، آلاچیق ها، طراحی فضای سبز مانند کاشت انواع درخت و گیاهان زینتی یا فلاور باکس ها، جانمایی زیبا و مناسب پیاده رو، نورپردازی محوطه، تعیین محلی برای پارک خودرو، در نظر گرفتن فضایی جهت تاسیسات ویلا مانند موتورخانه، سوئیت نگهبانی، سرویس های بهداشتی محوطه، انباری، جایگاه و درب ورودی ویلا و در نهایت دیوار‌های حیاط، تنها بخشی از مواردی هستند که در طراحی پلان ویلایی حائز اهمیت می باشند. توجه داشته باشید که طراحی محوطه باید دارای هماهنگی لازم با نمای ویلا باشد و تا جای ممکن از دست بردن به طبیعت اطراف ویلا و قطع درختان خودداری شود.

سایر موارد مهم در طراحی پلان ویلا
علاوه بر مواردی که مورد اشاره قرار گرفتند، برخی دیگر از عوامل و پارامترها نیز در طراحی پلان ویلا با اهمیت می باشند که در ادامه به صورت مختصر آنها را نیز برخواهیم شمرد:
• رعایت فاصله ویلا با مناظر و طبیعت اطراف برای بهره مندی راحت و سریع ساکنین ویلا به آن
• تعیین ابعاد دقیق و مناسب نشیمن ویلا متناسب با چشم انداز و برای استفاده از نور طبیعی
• تعیین ابعاد استاندارد برای اتاق های خواب و پنجره های آن
• دقت در ابعاد استخر محوطه با توجه به میزان و چگونگی تابش آفتاب به محوطه
• خودداری از طراحی فضاهایی که چندان کاربردی نیستند.
• درنظر گرفتن ویژگی های اقلیمی و جوی منطقه در طراحی پلان ویلا و انتخاب نوع سقف و شیب مناسب آن
• توجه به تغییرات دما و حدفاصل بروز این تغییرات به صورت سالیانه
• طراحی مناسب ابعاد بخش های مختلف داخلی به نحوی که کاربردی باشند.
• تعیین دقیق محل، ابعاد و حتی تعداد حمام و سرویس بهداشتی مورد نیاز برای ویلا
• تعبیه و تعیین فضاهایی با ابعاد متناسب برای جانمایی کمد دیواری در اتاق خواب
• طراحی تراس ویلا و ابعاد و موقعیت آن متناسب با چشم انداز اطراف
• طراحی و تعیین فاصله مناسب پارکینگ خودرو تا درب ورودی

پلان سازه ویلا
با اتمام مراحل طراحی نقشه ویلا و تهیه نقشه مناسب و مورد تائید کارفرما، نوبت به طراحی سازه می رسد که این بخش توسط طراحان و مهندسین مربوطه صورت می گیرد. فرآیند طراحی پلان سازه یک مرحله کاملا تخصصی است که توسط نرم افزارهای خاصی اجرا و بارگزاری می گردد. بر همین اساس طراح می بایست مشخصات دقیق و واقعی از ویلا و موقعیت آن در اختیار داشته باشد. در پروسه طراحی سازه، برخی قوانین و استانداردها وجود دارند که طراح ملزم به رعایت آنها خواهد بود تا خروجی طرح، کاملا کنترل شده و مطابق با آیین نامه های مربوطه باشد. به این ترتیب ترسیم پلان سازه برای ویلا، شامل اطلاعات مهم در نقشه سازه از قبیل فوندانسیون، محل دقیق ستون ها، سقف و سایر جزئیات مهم برای اجرای پروژه می باشد.

تفاوت طراحی پلان مسکونی و ویلایی
با توجه به اینکه نوع کاربری، متراژ بنا، موقعیت زمین و وضعیت جغرافیایی یا اقلیمی، ساختمان های مسکونی و ویلایی با یکدیگر متفاوت هستند، می توان انتظار وجود تمایزاتی میان طراحی پلان ویلا و پلان ساختمان های مسکونی را داشت.
به عنوان مثال در پلان ویلایی، طراحی نقشه و حجم ویلا به طور همزمان، صورت می گیرد. اما در پلان مسکونی یک سری ضوابط مشخص برای ساخت و سازهای شهری وجود دارند که تعیین کننده جزئیات فراوان مانند مقدار بیرون زدگی نما نیز هست.
نکته مهم بعدی در باب تفاوت پلان مسکونی و ویلایی، نوع کاربری آنها می باشد. بدیهی است ساختمانی که برای گذران اوقات فراغت طراحی و ساخته می شود، می بایست کاملا با سبک ساخت و سازهای روتین شهری متفاوت باشد. به طوری که فضاها در طراحی پلان ویلا از وسعت بیشتری برخوردار هستند و مبنای آنها بهره مندی از مناظر زیبای طبیعی و آب و هوای مطبوع منطقه است.

مورد بعدی که بیانگر تفاوت طراحی پلان مسکونی با ویلایی می باشد، محوطه ای است که برای ویلا در نظر گرفته می شود. این فضا درواقع به صورت خصوصی برای شما طراحی می گردد و معمولا بر اساس خواست و نظر کارفرما، یکسری امکانات که پیش تر نیز به آنها اشاره شد، برای دیزاین و جانمایی در محوطه انتخاب می شوند. در حالی که به دلیل مشاع بودن طراحی محوطه برای ساختمان های مسکونی، چیدمان خصوصی امکانپذیر نخواهد بود. مثلا امکان طراحی استخر برای آپارتمان ها در محیط روباز وجود ندارد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید