ì


عایق حرارتی برای ساختمان

عایق حرارتی که معمولا در ساختمان و بازسازی منازل استفاده می شود عایق های حرارتی  پشم سنگ و پشم شیشه و عایق صوتی  پشم شیشه و پلی استایلن و عایق های رطوبتی بخاربند و ایزوگام و قیر می باشد. یکی از ویژگی عایق حرارتی جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می باشد و نوع عایق کاری در جاهای مختلف فرق میکند معیار انتقال حرارت عایق ها دانسیته و ضخامت آنها می باشد و به شکلی میباشد که در فصل تابستان باعث خنک ماندن ساختمان می گردد در زمستان از هدررفتن گرمای جلوگیری می کند .

ویژگی عایق حرارتی ساختمان

مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش

عمر طولانی در برابر سرما و گرما

جلوگیری از انتقال حرارت هدررفتن انرژی

جلوگیری از عوامل میکروبی و قارچی

دربرابر عوامل خارجی واکنش ندهد واز لحاظ شیمیایی خنثی باشد

مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت

پوسیده نشدن در برابر حرارت و اشعه خورشید

انواع عایق سرما و گرما

پشم شیشه پتویی با روکش آلومینیومی

فوم پلی اتیلن رولی

پشم سنگ تخت و پتویی در دانسیته های مختلف

فوم آکوستیک

ساندویج پنل در ضخامت های مختلف تزریق پلی اورتان

فوم های تخت یونولیت EPS

فوم پلی اورتان _ فوم تخت پلی اورتان XPS

بخاربند ضد رطوبت پارچه ای

ارزانترین عایق حرارتی و صوتی

محصولات عایق فوم و نصب معمولاً هزینه بیشتری نسبت به عایق کاری سنتی دارند با این وجود عایق کف دارای مقادیر R بالاتری است و مانع هوایی را تشکیل می دهد که می تواند برخی از سایر هزینه ها و کارهایی که در رابطه با آب و هوای یک خانه وجود دارد مانند قلاب زدن استفاده از مخزن خانه و سد بخار و ضربه زدن به اتصالات را از بین ببرد در ساخت خانه جدید این نوع عایق همچنین می تواند به کاهش زمان ساخت و ساز و تعداد پیمانکاران تخصصی کمک کند که موجب صرفه جویی در هزینه می شود.

اما ارزانترین عایق برای ساختمان میتوان گفت EPS می باشد چون هم مواد مصرفی آن در داخل تولید میشود و مصرف زیادی در ساختمان داشته و قیمت آن نسبت به دیگر عایق ها ارزانتر می باشد البته دانسیته آن نسبت به دیگر عایق ها هم کمتر است می توان از آن در جاهای مختلف برای پر کردن فضای خالی و یا عایق کاری دیواره بیرون استفاده کرد شاید یکی از مزایای آن در شکل ها و ضخامت های مختلف وجود دارد و می توان در جاهای مختلف از سایز مخصوص خودش استفاده کرد .

پلی اورتان

برخی از انواع کمتر رایج شامل کف Icynene و کف Tripolymer است فوم ایسین را می توان اسپری کرد یا تزریق کرد و این باعث می شود بیشترین کاربرد را داشته باشد همچنین در برابر نفوذ هوا و آب مقاومت خوبی دارد فوم تریپلیمر یک فوم محلول در آب در حفره های دیواره تزریق می شود مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش و نفوذ هوا دارد.

عایق کف مایع همراه با یک ماده کف کننده می تواند با استفاده از ظروف اسپری کوچک یا در مقادیر بیشتر به عنوان محصولی تحت فشار (فوم شده در محل) استفاده شود هر دو نوع به عنوان درمان مخلوط گسترش و سخت می شوند آنها همچنین با شکل حفره مطابقت دارند آن را کاملاً پر کرده و آب بندی می کنند.

کف های مایع کند آهسته نیز در دسترس هستند این فوم ها به گونه ای طراحی شده اند که از انسداد قبل از انبساط و پختن جلوگیری کنند و اغلب برای حفره های دیوار خالی در ساختمان های موجود استفاده می شوند همچنین مواد مایع فومی مایع وجود دارد که می توان آن را از یک ظرف ریخت.

نصب بیشتر انواع عایق کف مایع نیاز به تجهیزات و مجوزهای ویژه دارد و باید توسط نصاب مجرب انجام شود. پس از نصب یک سد حرارتی تأیید شده برابر با مقاومت در برابر آتش نسبت به صفحه گچی نیمه اینچی باید تمام مواد کف را پوشش دهد همچنین برخی از کدهای ساختمان عایق کف پاشیده شده را به عنوان مانع بخار تشخیص نمی دهند بنابراین نصب ممکن است به یک بخار بخار اضافی نیاز داشته باشد.

فوم تخته پلی اتیلن EPS

تخته های فوم پانل های سفت و سخت از عایق برای عایق کردن تقریبا هر قسمت از خانه شما از پشت بام تا پایه می توان استفاده کرد آنها در ضخامت دیواره های بیرونی پوشش داخلی دیوارهای زیرزمین و کاربردهای ویژه مانند دریچه های زیر شیروانی بسیار مؤثر هستند. آنها مقاومت حرارتی خوبی دارند (حداکثر 2 برابر بیشتر از سایر مواد عایق با ضخامت یکسان) و هدایت گرما را از دیوار کاهش می دهند. متداول ترین انواع موادی که در ساخت تخته پلی اتیلن استفاده می شود و در ساختمان های پیش ساخته ال اس اف کاربرد دارد

بلوک عایق

در ایران دو نوع بتن اتوكلاو شده بتن اتوكلاو شده ، بتن اتوكلاو شده (AAC) و بتن سلولی اتوكلاو شده (ACC) در ایران وجود دارد این ماده حاوی حدود 80٪ هوا از نظر حجم بوده و از اواخر دهه 1940 معمولاً در اروپا مورد استفاده قرار می گرفته است بتن اتوکلاو شده ده برابر عایق بتن معمولی است. بلوک های بزرگ سبک  به راحتی اره میخ و با ابزارهای معمولی شکل می گیرند این ماده آب را به راحتی جذب می کند بنابراین به رطوبت نیاز دارد.

پشم سنگ تخت و پتویی

پانل های عایق بندی شده پشم سنگ عناصر ساختاری عایق بندی پیش ساخته برای استفاده در دیوارهای ساختمان ، سقف ، کف و سقف هستند. آنها عایق برتر و یکنواخت را در مقایسه با روشهای ساختمانی سنتی تر ارائه می دهند و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی از 12٪ تا 14٪ می شوند. در صورت نصب صحیح همچنین باعث ایجاد فضای مسکونی تر می شوند و این باعث می شود یک خانه ساکت تر و راحت تر شود.

عایق تخته فیبر سفت و سخت

فیبر سفت و سخت یا عایق تخته فیبر از مواد فایبرگلاس یا مواد پشم معدنی تشکیل شده است و در درجه اول برای عایق کردن مجاری هوا در منازل استفاده می شود همچنین در صورت نیاز به عایق کاری که می تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند از آن استفاده می شود. این محصولات در ضخامتهای مختلف از 1 اینچ تا 2.5 اینچ قرار دارند.

نصب در مجاری هوا معمولاً توسط پیمانکاران HVAC انجام می شود که عایق ها را در مغازه های خود و یا در محل های کار تولید می کنند. در سطوح مجرای خارجی می توانند عایق را با وارد کردن آن بر روی پین های جوشکاری و ایمن سازی با گیره های سرعت یا واشر نصب کنند. آنها همچنین می توانند از پین های مخصوص جوشکاری با واشرهای سر انتهایی استفاده کنند. تخته های محافظت نشده می توانند با سیمان عایق تقویت شده  بوم یا ماستیک ضد آب به پایان رسید. تخته های روبرو می توانند به همان روش نصب شوند و اتصالات بین تخته های بسته شده با نوار حساس به فشار یا پارچه شیشه ای و ماستیک.

عایق تخته فیبر سفت و سخت

فیبر سفت و سخت یا عایق تخته فیبر از مواد فایبرگلاس یا مواد پشم معدنی تشکیل شده است و در درجه اول برای عایق کردن مجاری هوا در منازل استفاده می شود همچنین در صورت نیاز به عایق کاری که می تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند از آن استفاده می شود. این محصولات در ضخامتهای مختلف از 1 اینچ تا 2.5 اینچ قرار دارند.

نصب در مجاری هوا معمولاً توسط پیمانکاران HVAC انجام می شود که عایق ها را در مغازه های خود و یا در محل های کار تولید می کنند. در سطوح مجرای خارجی می توانند عایق را با وارد کردن آن بر روی پین های جوشکاری و ایمن سازی با گیره های سرعت یا واشر نصب کنند. آنها همچنین می توانند از پین های مخصوص جوشکاری با واشرهای سر انتهایی استفاده کنند. تخته های محافظت نشده می توانند با سیمان عایق تقویت شده  بوم یا ماستیک ضد آب به پایان رسید. تخته های روبرو می توانند به همان روش نصب شوند و اتصالات بین تخته های بسته شده با نوار حساس به فشار یا پارچه شیشه ای و ماستیک.

عایق پاشیده شده با فوم و فوم در محل

مواد عایق کف مایع را می توان اسپری ، فوم در محل ، تزریق یا ریخت. عایق کاری داخل فوم می تواند به دیواره ها روی سطوح اتاق زیر شیروانی یا در زیر کف ها عایق بندی شود و نشت هوا را کاهش دهد. بعضی از تاسیسات می توانند مقادیر R بیشتری نسبت به عایق رقیق سنتی با ضخامت یکسان داشته باشند و حتی می توانند کوچکترین حفره ها را پر کنند و مانع هوای موثری ایجاد کنند. برای کاهش نشت هوا در سوراخ ها و ترک ها مانند قاب های پنجره و درها و نفوذ الکتریکی و لوله کشی می توانید از قوطی های کوچک فشرده شده در کف استفاده کنید.

دو نوع عایق کف وجود دارد:

سلول بسته و سلول باز. هر دو به طور معمول با پلی اورتان ساخته می شوند. با داشتن فوم سلول بسته ، سلولهای با چگالی بالا بسته شده و پر از گاز می شوند که به گسترش کف کمک می کند تا فضاهای اطراف آن پر شود. سلول های فوم سلول باز به اندازه چگال نیستند و پر از هوا می شوند که به آن عایق بندی بافت اسفنجی می بخشد.

نوع عایق موردنظر شما باید بستگی به نحوه استفاده از آن و بودجه شما دارد. در حالی که فوم سلول بسته از مقدار R بیشتری برخوردار است و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و نشت هوا ایجاد می کند مواد نیز متراکم تر بوده و نصب آن گران تر است فوم سلول باز سبک تر و کم هزینه تر است اما در جایی که بتواند آب را جذب کند نباید از سطح زیر استفاده شود برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع عایق برای شما مناسب است با یک متخصص عایق حرفه ای مشورت کنید.

موانع تابشی و سیستم های عایق انعکاسی

برخلاف اکثر سیستمهای عایق معمولی که در برابر جریان گرمای رسانا و گاه همرفت کننده مقاومت می کنند  موانع تابشی و عایق بازتابی با بازتاب گرمای تابشی موانع تابشی در خانه ها معمولاً در اتاق زیر شیروانی  در درجه اول برای کاهش افزایش گرمای تابستان نصب می شود که به پایین آمدن هزینه های خنک کننده کمک می کند. عایق بازتابنده موانع تابشی معمولاً فویل های آلومینیومی بسیار بازتابی را در سیستم های عایق بندی می کند که می تواند انواع پشتیبان از قبیل کاغذ کرافت  فیلم پلاستیکی  حباب های پلی اتیلن یا مقوا و همچنین مواد عایق حرارتی را شامل شود.

گرمای تابشی در یک خط مستقیم و به دور از هر سطح حرکت می کند و هر ماده جامد را که انرژی آن را جذب می کند گرم می کند هنگامی که خورشید سقف را گرم می کند در درجه اول انرژی تابش خورشید است که سقف را گرم می کند. بخش زیادی از این گرما با هدایت از طریق مواد بام به سمت اتاق زیر شیروانی سقف حرکت می کند. مواد سقف گرم سپس انرژی گرمای به دست آمده خود را بر روی سطوح اتاق زیر شیروانی خنک کننده از جمله مجاری هوا و کف اتاق زیر شیروانی تابش می کنند. یک سد تابشی باعث انتقال حرارت تابشی از زیر سقف به سایر سطوح اتاق زیر شیروانی می شود برای مؤثر بودن باید با فضای هوایی روبرو شود.

موانع تابشی در آب و هوای گرم مؤثرتر است به خصوص هنگامی که مجاری خنک کننده در اتاق زیر شیروانی قرار دارد برخی از مطالعات نشان می دهد که موانع تابشی می تواند در هنگام استفاده در آب و هوای گرم و آفتابی هزینه های سرمایش 5 تا 10 درصد را کاهش دهد. کاهش افزایش گرما حتی ممکن است سیستم تهویه مطبوع کوچکتر را امکان پذیر کند با این حال در آب و هوای سرد نصب عایق حرارتی بیشتر معمولاً مقرون به صرفه تر است.

نگرانی از عایق حرارتی و صوتی

ایمنی در برابر آتش نگرانی است اما هنگامی که فضای داخلی SIP با یک ماده دارای آتش نشانی مانند تخته گچ پوشانده شده است از روبرو و کف آن به اندازه کافی محافظت می کند تا به سرنشینان ساختمان فرصت فرار دهد.

مانند هر خانه حشرات و جوندگان می توانند مشکل ایجاد کنند در چند مورد  حشرات و جوندگان در سراسر SIP تونل می شوند و برخی از تولید کنندگان دستورالعمل های لازم برای جلوگیری از این مشکلات را صادر کرده اند

اعمال حشره کش ها در پانل ها

قبل از ساخت و ساز و مراحل اولیه ساخت و ساز و برگشت مجدد زمین را با حشره کش ها درمان کنید

حفظ رطوبت داخلی زیر 50٪

مکان کاشت فضای باز حداقل دو پا (0.6 متر) از دیوارها فاصله دارد

پانل های عایق شده با اسید بوریک نیز موجود است این پانل ها حشرات را مهار می کنند اما برای انسان و حیوانات خانگی نسبتاً بی ضرر هستند.

از آنجا که از نظر هوایی بسیار مطلوبی است یک ساختار SIP خوب ساخته شده نیاز به تهویه هوای تازه کنترل شده برای ایمنی سلامتی و عملکرد و همچنین رعایت بسیاری از کدهای ساختمان دارد یک سیستم تهویه مکانیکی به خوبی طراحی نصب و راه اندازی صحیح نیز می تواند در جلوگیری از مشکلات رطوبت داخلی کمک کند که برای دستیابی به مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی در یک ساختار SIP بسیار مهم است.

Rate this post

امکان ارسال نظر وجود ندارد!