هزینه طراحی ویلا

هزینه طراحی ویلا یکی از مواردی است که نقش تعیین کننده و مهمی در اجرای اصولی یک پروژه دارد. به طور حتم اطلاعات بسیاری از افراد نسبت به هزینه طراحی و ساخت یک ویلا، بسیار اندک بوده و حتی ممکن است از بابت سنگین بودن این مبالغ، ترس داشته باشند. این نگرانی ناشی از عدم آگاهی و ذهنیت صحیح از مراحل و امکاناتی است که برای ساخت یک ویلا وجود دارد. به همین دلیل اکثریت افراد به سمت خرید ویلاهای آماده سوق پیدا کرده و از لذت ساخت یک ویلا طبق نظر و خواست خود محروم می شوند.

البته در مورد افرادی که خود اقدام به ساختن میکنند نداشتن طراحی خاص برای ساخت ویلا اقدام به تغییرات زیادی در ساخت ویلا دارند و یا این که طرحی را از اینترنت کپی میکنند و آن را اجرا میکنند. و در زمان ساخت این طور طرح ها چون محاسبه در اسکلت و سازه ساختمان ندارند فقط مدلی شبیه به آن را میسازند

این در حالی است که با کمی تحقیق و بررسی می توانید برای بودجه خود برنامه ریزی کرده و پس از مشورت با یک شرکت مهندسی و استعلام قیمت، اقدام به ساخت ویلای رویایی تان نمائید. درواقع امکان طراحی و ساخت ویلا با هر میزان بودجه ای وجود دارد ولی به طور حتم بهره گیری از افراد و شرکت های متخصص در این زمینه بسیار مهم است. برهمین اساس و برای آگاهی هرچه بیشتر شما در ادامه این مقاله به بررسی هزینه طراحی ویلا خواهیم پرداخت.

 

لزوم پرداخت هزینه برای طراحی چیست؟

 

به طور کلی هزینه های مربوط به طراحی، شامل موارد متنوعی می شوند که هریک از جنبه ای حائز اهمیت می باشند. اما شما می بایست برای خود مشخص کنید که لزوم پرداخت این هزینه و اساسأ هدف از ساخت ویلا چیست؟ آیا این ویلا را برای استفاده شخصی و تفریحی می خواهید یا اینکه قصد فروش یا اجاره آن را دارید؟ بد نیست بدانید یکی از مهمترین هزینه ها مربوط می شود به پلان معماری و نمای ویلا و علت آن، تاثیر قابل توجهی است که روی قیمت نهایی ویلا دارد.

مثلا تصور کنید شخصی با هدف خرید از ویلای شما بازدید نماید. به طور حتم اولین چیزی که نظر مشتری را به خود جلب می کند دکوراسیون و نمای ویلا است. بنابراین هزینه طراحی ویلا خود به تنهایی می تواند یک نوع سرمایه گذاری باشد که چندین برابر آن بازدهی خواهد داشت.

 

این در صورتی بود که شما قصد اجاره یا فروش ویلا را داشته باشید. اما در شرایطی که برای تفریح و سکونت خود اقدام به طراحی و ساخت ویلا می کنید، تمام این هزینه ها با اشتیاق بیشتری صرف خواهند شد. چراکه یک ویلای مدرن، جذاب و با امکانات فوق العاده را برای استراحت و آسایش خود و خانواده تان ترتیب داده اید. بنابراین لزوم پرداخت هزینه طراحی ویلا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود البته منوط به اینکه یک تیم حرفه ای و کارآزموده مسئولیت طراحی و اجرای آن را برعهده بگیرد.

طراحی ویلا شامل چه هزینه هایی می شود؟

اجرای یک پروژه ویلایی را می توان در چند دسته بندی کلی مانند معماری، اسکلت بندی، تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی قرار داد که هر یک به صورت مجزا، دربردارنده پلن ها و طرح های بیشتر و در نتیجه بودجه های جداگانه می باشند. درواقع می توان هر نوع جزئیات و عملکردی که در طراحی و ساخت یک ویلای مدرن و مجهز نقش دارند را مشمول پرداخت هزینه دانست. مثلا ارائه یک طراحی اولیه برای ویلا، طراحی محوطه، طراحی دکور داخلی، طراحی سیستم نورپردازی ویلا، تهیه نقشه های فنی و اجرایی مربوطه به دسته بندی های فوق و همچنین توجه به نظرات و ایده های کارفرما با افزودن به گزینه های طراحی، مستلزم صرف زمان و هزینه و بهره گیری از دانش مهندسین معماری است. به همین دلیل پس از عقد قراردارد با یک شرکت معتبر و در ازای پرداخت هزینه طراحی ویلا می توانید انتظار بهترین عملکرد و نتیجه را از آنها داشته باشید.

هزینه مربوط به مدارک اداری ساخت ویلا

اگر بخواهیم به صورت کلی هزینه هایی که برای طراحی ویلا و اخذ مجوزهای لازم صرف می شوند را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم آنها را در سه بخش زیر تقسیم بندی کنیم:

هزینه آماده سازی نقشه و مدارک جهت ارائه به نهادهای نظارتی و دریافت پروانه کار
هزینه طراحی بخش های مختلف داخلی، خارجی، محوطه و نمای ویلا
هزینه تهیه نقشه های اجرایی پروژه ساخت ویلا جهت هماهنگی با کارگاه

در ادامه این بخش تا حد امکان تلاش خواهیم کرد به بررسی جزئیات فعالیت مربوط به آماده سازی موارد فوق بپردازیم.

هزینه آماده سازی مدارک جهت سازمان های نظارتی

یکی از مهم ترین موارد در هزینه طراحی ویلا مربوط به مدارک ساختمانی و اخذ مجوزهای لازم بوده که معمولا با توجه به موقعیت زمین و مساحت آن تعیین می گردد. درواقع برطبق مقررات موجود، کارفرما بایستی با مراجعه به نهادهایی همچون شهرداری، نظام مهندسی، آتشنشانی، سازمان آب و فاضلاب، اداره گاز و… با ارائه نقشه های مورد نیازشان، نسبت به کسب مجوزهای قانونی اقدام نماید. البته همانطور که گفته شد بسته به موقعیت زمین این مراحل می تواند ساده یا دشوارتر باشند. به طوری که اگر زمین واقع در یک منطقه دور افتاده و خارج از محدوده تعیین شده باشد، این پروسه کوتاهتر و سریع تر به انجام می رسد. بر همین اساس نیز هزینه ای که بابت انجام این مراحل پرداخته می شود، نیز متفاوت خواهد بود و در مناطق دورافتاده تنها محدود به هزینه نقشه های معماری و اجرایی می گردد. لازم به ذکر است این هزینه بر طبق تعرفه ای که همه ساله نظام مهندسی اعلام می کند، تعیین خواهد شد.

هزینه طراحی قسمت های مختلف ویلا

با عبور از مراحل اولیه و اخذ مجوزهای لازم و پروانه شروع به کار، تهیه نقشه های اجرایی و طراحی بخش های مختلف ساختمان در درجه بعدی اولویت قرار می گیرد. این بخش از کار، شامل آماده کردن نقشه های پلان و پیاده سازی تصاویر و طراحی ویلا به صورت سه بعدی می باشد که توسط مهندس معمار صورت می پذیرد. در این مرحله، طراحی ویلا طبق نظر و خواسته کارفرما و با رعایت نکات اجرایی و فنی توسط معمار تا زمانی که طرح نهایی به تایید کارفرما برسد، ادامه خواهد داشت. به همین دلیل یکی از مهم ترین قسمت ها در هزینه طراحی ویلا مربوط به این بخش می شود.

هزینه تهیه نقشه های اجرایی ویلا

اکنون که طراحی قسمت های مختلف ویلا و حجم و کیفیت فضایی آن توسط کارفرما به تایید رسید، نوبت به مرحله اجرایی و تهیه نقشه های لازم برای ارائه به پیمانکار می رسد. این نقشه ها پس از تولید به کارگاه داده می شود تا پیمانکار برطبق آنها بتواند هماهنگی طرح و نقشه را به دقت رصد کرده و مراحل ساخت ویلا را به پیش ببرد. البته در مواردی این امکان وجود دارد که جهت اجرای دقیق و هماهنگی بهتر طرح با نقشه، از اکیپ طراح و گروه معماری برای این مرحله بهره برده شود. البته هزینه مربوط به نظارت و اجرا توسط طراح پروژه و دفاتر معماری، از هزینه طراحی ویلا مجزا خواهد بود.

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا

 

عوامل موثر بر هزینه طراحی ویلا

به طور کلی عوامل متعددی بر روی هزینه های طراحی و ساخت ویلا تاثیرگذار هستند که در موارد زیر قابل دسته بندی و بررسی می باشند:

موقعیت جغرافیایی محل احداث ویلا

نخستین عاملی که نقش تعیین کننده ای در هزینه طراحی یک ویلا دارد، موقعیت زمین محل احداث ویلا می باشد. همانطور که می دانید هر پروژه ساختمانی در شرایط اقلیمی مختلف، نیازمند توجه و رعایت برخی نکات از جنبه محیطی و جوی است که به طور حتم هزینه هایی را در بر خواهد داشت. مثلا طراحی ویلا در یک منطقه کوهستانی با یک منطقه معتدل و مرطوب، کاملا متفاوت می باشد. زیرا تکنیک هایی که اجرای آنها از نظر اقلیمی بسیار مهم هستند، در یک منطقه کوهستانی و سرد بیشتر از سایر مناطق خواهد بود. از جمله این تکنیک هایی که مشمول هزینه طراحی ویلا می شوند، می توان به درونگرا و برونگرایی ویلا (میزان ارتباط بصری و فیزیکی ویلا با فضای بیرون)، دسترسی یا سیرکولاسیون، نوع عایق و پوشش بام، چگونگی جانمایی اتاق ها و مواردی از این دست اشاره کرد که براساس نظر طراح تعیین و اجرا می گردند.

وضعیت حال حاضر زمین یا ساختمان ویلا

موضوع بعدی که تاثیر مستقیمی بر هزینه طراحی ویلا دارد، وضعیتی است که زمین محل اجرا یا ساختمان قبلی ویلا با آن مواجه می باشد. مثلا محل احداث پروژه ساخت ویلا می تواند، یک زمین خالی باشد یا قصد اجرای یک باغ ویلا را در یک زمین پر درخت داشته باشید و حتی ممکن است بخواهید یک ویلا را مجددأ بازسازی کنید و یا آن را کوبیده و از نو بسازید.

درواقع حالت های گوناگونی برای وضعیت یک زمین می تواند وجود داشته باشد و چیزی که باعث تفاوت در هزینه طراحی ویلا می شود، موقعیت زمین برای اجرای مطلوب طرح نهایی ویلا است. درواقع بایستی با درنظر گرفتن عوامل گوناگون، مانند محدودیت سازه ویلا و قابلیت اجرای تاسیسات، اقدام به ساخت و یا بازسازی مجدد ویلا نمائید. مثلا برای اجرای یک پروژه در باغ، بایستی از قطع درختان جلوگیری شود. بنابراین این نوع محدودیت هایی که به واسطه وضعیت زمین محل احداث ایجاد می شوند از عوامل تغییر در هزینه طراحی ویلا به شمار می روند.

نوع سبک و طراحی ویلا

امروزه امکان اجرای هر نوع سبک و طرحی برای ساخت ویلا وجود دارد که انتخاب آن بر اساس سلیقه و نظر کارفرما صورت می گیرد. اما نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که هر سبکی دارای هزینه مشخصی بوده و احتمال افزایش هزینه طراحی با توجه به انتخاب یک سبک خاص وجود دارد. معمولا سبک های اجرایی برای ویلا از جنبه معماری، نوع طرح و برخی جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند که این موارد برحسب خواسته کارفرما تعیین می گردند.

بنابراین درصورتی که از طرفداران سبک های ساده مانند سبک مدرن با فضای خلوت و وسیع هستید، جزئیات قابل اجرا برای معماری ویلای شما، چندان زیاد نخواهد بود. اما اگر علاقمند به سبک های شلوغ مانند کلاسیک هستید و یا اینکه خواهان اجرای یک نوع طرح خاص و یا سبک تلفیقی می باشید، جزئیات و میزان کاری که برای اجرای آن لازم است، بیشتر می شود که به طبع، باعث افزایش هزینه طراحی ویلا خواهد شد.

متراژ و تعداد طبقات ویلای در دست ساخت

بدیهی است که هرچه متراژ و مساحت ویلا وسیع تر باشد و یا اینکه اجرای آن به صورت دوبلکس و تریبلکس صورت بگیرد، هزینه های مربوط به ساخت و طراحی آن نیز افزایش خواهد یافت. مثلا در صورتی که برای ویلای خود فضاهای اضافی مانند زیرزمین در نظر گرفته و یا اینکه بخواهید چندین اتاق و سالن بزرگ در ویلای شما وجود داشته باشد، پروسه طراحی به بررسی دقیق تری جهت ارتباط و عملکرد بهتر هریک از فضاها با هم نیاز دارد. به این ترتیب لزوم تهیه نقشه ها و مدارک فنی برای ویلا نیز بیشتر می شود که مسلمأ باعث افزایش هزینه های مربوطه خواهد شد. بنابراین پرواضح است که متراژ بالا و یا چند طبقه بودن ویلا، از عوامل موثر بر افزایش هزینه طراحی ویلا به شمار می رود.

نوع کاربری و استفاده از ویلا

اهدافی که برای ساخت یک ویلا در ذهن دارید از جمله موضوعاتی است که در هزینه های شما می تواند تاثیرگذار باشد. به این معنی که اگر قصد داشته باشید طراحی یک ویلا با هدف دورهمی های دوستانه و خانوادگی صورت بگیرد و یا اینکه چندین واحد و سوئیت را در یک ویلا بگنجانید، قطعأ با افزایش چشمگیر هزینه مواجه خواهید شد که این هزینه شامل طراحی، آماده سازی نقشه های اجرایی و همچنین اجرای تاسیسات و برق می شود. اما در صورتی که ویلا تنها با هدف استفاده شخصی طراحی شود به طوری که وجود یک سالن و آشپزخانه کافی باشد، هزینه طراحی ویلا به شکل متعارف و براساس استانداردهای موجود محاسبه می گردد.

طراحی امکانات جانبی برای ویلا

معمولا یک ویلا علاوه بر آنکه یک فضای آرامش بخش جهت استراحت و تمدد اعصاب به حساب می آید، محیطی جهت تفریح و گذران اوقات فراغت نیز هست. به طوری که بتوان در کنار خانواده و دوستان، چند روزی را به دور از هیاهوی کار و زندگی در شهرهای شلوغ سپری نمود. بنابراین وجود برخی امکانات جانبی و تفریحی مانند استخر، زمین ورزشی، فضای بازی برای کودکان، آلاچیق، گودال آتش، باربیکیو، روف گاردن و… ضروری به نظر می رسد. این امکانات با نظر و خواست کارفرما در ویلا قابل اجرا می باشد اما باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که اجرای هریک از این امکانات، در هزینه طراحی ویلا تاثیرگذار خواهند بود.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید