چرا از سازه پیش ساخته استفاده کنیم؟

سازه پیش ساخته از لحاظ تاریخی ساختاری مقرون به صرفه بوده است  این فرایند سریع نوار فولادی ساخته شده از ورق فولادی است و سازه پیش ساخته باعث کاهش بیشتر زمان چرخش و نیاز به انبار کردن مقدار زیادی از کالاهای تولیدی می شود.

                                                                                                              چرا از ال اس اف استفاده کنیم

سازه پیش ساخته به دلیل استحکام ، دوام و ارزش ، سابقه طولانی در استفاده در صنعت ساختمان را دارد. سازه پیش ساخته سبک فولادی (LSF) این ویژگی ها به علاوه بسیاری دیگر را به بازار صنعتی  تجاری و نهادی  می آورد.

توسعه پایدار و بهره وری انرژی دو مهمترین نگرانی بشر امروز است. بنابراین تقاضا برای کاهش مصرف انرژی و استفاده بیشتر از مواد سازگار با محیط زیست در حال افزایش است. در حقیقت  امروز هیچ تردیدی در مورد پیوند سوختن سوخت های فسیلی و رها شدن دی اکسید کربن با تغییرات آب و هوایی به عنوان مثال گرم شدن کره زمین و وقایع شدید آب و هوایی وجود ندارد.

ساختمان ها پتانسیل عظیمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) در مقایسه با سایر بخشهای فعالیت دارند. بنابراین استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر (RES) و کاهش مصرف انرژی دو اولویت اصلی است که این چالش های اصلی قرن بیست و یکم برای کشورهای نوظهور و توسعه یافته است.

در این زمینه ، چندین هدف توسط اتحادیه اروپا در دستورالعمل ساختمان سازی انرژی در مورد “ساختمان های انرژی تقریبا صفر” برای سال 2020 تعیین شده است.

گزینه های مختلفی برای سازه بتونی مسلح سنتی و ساختمان های دیواری آجری پدید آمده اند از جمله ساختمان های سبک با گالوانیزه سبک (LSF). با توجه به مزایای آن (اقتصادی ، کاربردی ، زیست محیطی و غیره) سهم بازار سیستم ساخت و ساز LSF به طور قابل توجهی رشد کرده است به طور عمده در ساختمان های مسکونی کم ارتفاع و این نوع ساخت و ساز را جذاب تر و محبوب تر می کند. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

سازگاری بالای معماری و فضای بیشتر ساختمان

 کاهش وزن و سبک شدن وزن کلی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

راندمان هزینه نسبتاً به سرعت ساختمان و بازگشت هزینه

تولید در کارخانه و نصب سریع در سایت پروژه

عایق رطوبتی و صوتی در دیواره بیرون و محیط آرام

پتانسیل بسیار خوبی برای بازیافت و استفاده مجدد

افزایش پایداری ساختمان

برخی از مزایای سیستم ساخت LSF ذکر شده است. با این حال هنگامی که در مرحله طراحی به درستی مورد توجه قرار نگرفت سیستم ساخت LSF است از آنجا که ارزیابی راندمان انرژی ساختمانهای LSF به عوامل زیادی بستگی دارد و باید به صورت جامع انجام شود این کار ساده ای نیست  پارامترهای با تأثیر بر عملکرد حرارتی و بهره وری انرژی ساختمان های LSF را می توان به چهار عامل اصلی تقسیم کرد:

آب و هوا منطقع جغرافیایی –  سیستم های ساختمان – متریال مصرفی در ساختمان

نمای کلی از سیستم ساخت و ساز LSF

در این بخش توضیحات مختصری از سیستم ساخت و ساز سبک ساخته شده از فولاد سبک (LSF) ارائه شده است. در ابتدا مروری بر مواد اصلی مورد استفاده در این سیستم ساخت و ساز (بخش های ساختاری فولادی با فرم سرد پانل های پوسته و مواد عایق) ارائه شده است. این با طبقه بندی معمولی از اجزای ساختمانی LSF ادامه می یابد با توجه به اینکه مکان عایق حرارتی در این اجزا شرح داده شده و با یک مرور اجمالی از فرآیندهای تولید و روش های فریم بندی نتیجه گیری می شود.

مواد مصرفی در سیستم ال اس اف

سیستم ساخت و ساز خشک LSF به طور معمول از سه نوع اصلی مواد زیر استفاده می کند: بخش های فولادی با ساختار سردتخته های پوسته (مانند تخته سنگ گچ و تخته رشته های جهت مدار OSB و مواد عایق (بطور مثال پلی استایرن منبسط شده برای ETICS – سیستم پوشش عایق حرارتی خارجی و پشم معدنی مورد استفاده در دیوارها و صفحات). مواد اضافی اضافی مانند پیچ های خود حفاری برای اتصال و چفت و بست ، سفت شدن هوا و غشاهای ضد آب و البته لایه پوشش کف آن شکل یک ساختمان مسکونی LSF با ارتفاع کم در دست ساخت یعنی فریم سازه فولادی با فرم سرد را نشان می دهد و بعد از تنظیم لایه غلاف OSB توجه کنید که طبق معمول برای جلوگیری از مشکلات مربوط به رطوبت زمین ، یک کف زیرزمینی بتونی تقویت شده وجود دارد

پروفایل های فولادی سرد

چندین پروفایل فولادی مقطع سرد شکل وجود دارد که اکثر آنها طراحی مشخص می شوند (به عنوان مثال U ، C ، Z). عملکرد ساختاری و عملکردی به این شکل مقطعی بستگی دارد ، برخی از پروفایل های خاص با افزایش حرارتی (به عنوان مثال پروفایل های وب شکاف دار) و عملکرد صوتی (به عنوان مثال پروفیل های انعطاف پذیر) وجود دارد.

پانل های پوشش

تخته های گچ OSB و گچی استاندارد ترین پانل های پوسته پوسته برای لایه های بیرونی و داخلی عناصر ساختاری LSF (به عنوان مثال دیوارها) به ترتیب هستند. توجه کنید که علاوه بر عملکرد پوشش آنها  این پانل ها ممکن است در ساخت دیواره های دارای بار در رابطه با بارهای افقی به عنوان مثال باد از لحاظ ساختاری نیز نقش داشته باشند. علاوه بر دیوارها از پانل های OSB نیز می توان در صفحات (به عنوان مثال کف و سقف) استفاده کرد  ضخامت آن معمولاً بیشتر از دیوارها است. علاوه بر این برای افزایش اینرسی / جرم حرارتی و کاهش لرزش کف استفاده از یک لایه بتن / ملات نازک تر (به عنوان مثال 50 میلی متر) می تواند سودمند باشد.

اتصال و بست

روش های مختلفی برای اتصال و اتصال عناصر ساختمانی وجود دارد (به عنوان مثال دو پروفیل فولادی یا پانل به ساختار LSF) که این موضوع برای سرعت نعوظ و همچنین مقاومت مکانیکی سازه مونتاژ بسیار مهم است. استفاده از پیچ های خود حفاری با توجه به مزایای آن ، به عنوان مثال اتصال قوی تر و دوام بالاتر در مقایسه با استفاده از میخ ها ، معمول ترین روش اتصال است. پیچ های خود حفاری معمولاً از فولاد کربن تصفیه شده با گرما یا از جنس استنلس استیل ساخته می شوند. چندین نوع نخ برای پیچ های تشکیل دهنده نخ وجود دارد از جمله برای بستن ورق های نازک به ورق های نازک و برای اتصال به پایه های فلزی با ضخامت های بیشتر (بیشتر از 2 میلی متر یا بالاتر از 4 میلی متر)

مواد عایق حرارتی

همانطور که قبلاً ذکر شد ، پشم های معدنی اغلب بین بخش های فولادی به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده می شوند . علاوه بر این این ماده عایق غیر قابل مقاومت است که مقاومت در برابر آتش را در برابر اجزای LSF بهبود می بخشد. استفاده از پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا اکسترود شده (XPS) نیز با توجه به مناسب بودن آن در کاهش برآمدگی حرارتی توسط قاب های فلزی بسیار معمولی است در ETICS از آنجا که بر خلاف عایق ضربتی پشم معدنی یک لایه عایق حرارتی مداوم است

فشارهای باد و محکم هوا

استفاده كافی از فشارهای محكم باد و هوا برای كنترل تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوا در ساختمانهای LSF عمدتاً در آب و هوای سرد بسیار مناسب است. به منظور اطمینان از نصب صحیح این غشاهای سفت و گیر هوا و کاهش میزان نفوذ هوا باید یک روش “تست درب دمنده” یا روش فشار پنکه استفاده شود. علاوه بر کاهش انرژی گرمایشی با توجه به کاهش در نتیجه رطوبت داخل عنصر LSF از دیگر مزایای استفاده کافی از این غشاها کاهش خطر تراکم بینابینی است.

گزینه های پایان

متداول ترین لایه های روکش پلاستیک ETICS و گچ کاری های گچی برای قسمت های بیرونی و داخلی دیواره های بیرونی به ترتیب است  به دلیل اینکه تخته های گچی نیز در سقف ها بسیار متداول هستند. با این حال ساخت و ساز LSF ممکن است دارای هرلایه پوشش نهایی به عنوان یک ساختمان سنتی با ساختار بتونی مسلح و دیوارهای آجری سرامیکی باشد.

طبقه بندی ساخت و ساز LSF

معمولاً بسته به موقعیت مواد عایق حرارتی ، عناصر ساختمانی LSF به عنوان ساخت قاب های سرد ، هیبریدی و گرم طبقه بندی می شوند. وقتی تمام عایق حرارتی بین شاخه های فولادی (عایق نبرد) قرار گرفت ، “ساخت قاب سرد” نامیده می شود ، زیرا از بین رفتن حرارت بالاتر در پل حرارتی فولادی وجود دارد و در نتیجه درجه حرارت فلز کاهش می یابد و منجر به خطر بیشتر از تراکم بینابینی می شود ، که می تواند در آب و هوای سرد بسیار مهم باشد. معمول ترین نوع ساخت LSF ترکیبی است که علاوه بر عایق نبرد ، یک لایه مداوم از عایق حرارتی نیز وجود دارد ، معمولاً در قسمت بیرونی (ETICS). در مواردی که تمام عایق حرارتی در خارج از قاب های فلزی قرار گرفته باشد ، قاب فولادی گرمتر است و بنابراین ، “ساخت قاب گرم” نامیده می شود. با توجه به ویژگی های رفتار حرارتی حرارتی ، بهترین گزینه ساخت قاب گرم با توجه به عایق بندی حرارتی مداوم و به دنبال آن مقدار انتقال حرارتی پایین تر (U) است و خطر تراکم بینابینی را کاهش می دهد با این حال در این گزینه دیوارها ضخیم تر هستند و بنابراین می توان از سطح کف خالص کاسته شد.

Rate this post

امکان ارسال نظر وجود ندارد!