اضافه اشکوب بر روی ساختمان 

ساخت خانه بر روی پشت بام با روش سازه سبک بسیار کارآمد و دارای اهمیت است با این حال ساختمان های قدیمی و بتونی که دیگر قادر به اضافه کردن بنا نمی باشند با استفاده از سازه سبک ال اس اف میتوانند یک طبقه به ساختمان خود اضافه کنند این یکی از بهترین راه ها برای توسعه طبقه در ساختمان های چند سال ساخت میباشد با کاهش هزینه و زمان است.

اسکلت سازه ال اس اف بیشتر در سراسر جهان برای پروژه های مسکونی جدید استفاده می شود با این حال وزن کم فولاد و سایر مصالح به کار رفته در سازه ال اس اف این روش ساختمانی ایده آل برای نوسازی بر روی ساختمان های قدیمی است. این یکی از ویژگی هایی است که اغلب اجازه می دهد با ساختمان LSF به عنوان یک اضافه طبقه ایجاد شود.

روش افزودن طبقه اضافی به روی ساختمان موجود

یکی از روشها شامل ایجاد پایه های اضافی در ساختار موجود و حمایت از تعداد زیادی ستون داخلی بر روی این پایه های جدید است ستونهای پشتیبان داخلی از پشت بام موجود آورده می شوند و یک خرپای سکوی بزرگ بر روی این ستونها قرار می گیرد یک اسکلت ساختمانی معمولی بر روی خرپای سکو ساخته شده است و هر تعداد کف مورد نیاز را فراهم می کند.

روش دیگر شامل ایجاد یک فونداسیون بیشتر بلافاصله در مجاورت ساختار موجود و حمایت از ستونهای خارجی و همچنین ایجاد پایه های جدید در ساختار موجود با ستونهای پشتیبانی داخلی است.خرپای سکو روی ستونهای بیرونی و ستونهای داخلی پشتیبانی می شود و خرپای سکوی به عنوان پایه ای برای اسکلت ساختمانی معمولی با تعداد زیادی طبقه که در بالای سازه ساختمان موجود مورد نیاز است عمل می کند.

سازه ال اس اف روشی برای افزودن طبقات به سازه های موجود ساختمان مربوط می شود و به طور خاص اما نه منحصراً به افزودن چنین طبقه هایی به سازه های با ارزش تاریخی یا معماری توجه دارد.

در مناطق شهری با تراکم زیاد زمین بسیار گران است و اغلب مطلوب است که سازه های ساختمانی با حداکثر طبقه برای تأمین نیاز اجتماعی به فضای اداری ، فضای زندگی و موارد مشابه تهیه شود.

با این حال در بسیاری از مناطق شهری با چگالی بالا اغلب ساختمانهای قدیمی با تعداد نسبتاً کمی از طبقات وجود دارد و بسیار مطلوب است که بتوان طبقه هایی را اضافه کرد یا در بالای چنین ساختمانهایی ساخت این بناها اغلب منابع ارزشمند میراث و ارزش تاریخی و معماری قابل توجهی هستند.

بهترین روش ساخت اضافه بنا

بنابراین راه حل آشکار تخریب چنین ساختمانهایی برای ایجاد راه برای ساختمانهای بلند مرتبه با طبقات زیاد غیر عملی است و تلاش برای انجام این کار ممکن است منجر به اعتراض و شکایت گروههای لابی محیطی و تاریخی شود وقتی این ساختمانهای قدیمی ساخته شد برخی از آنها برای بلند کردن طبقه های دیگر طراحی شده بودند با این حال معمولاً این طبقه نباید بیش از پنج طبقه و معمولاً فقط دو یا سه طبقه باشد این امر الزامات ارائه مقدار قابل توجهی از دفتر یا فضای زندگی اضافی را برآورده نمی کند.

اضافه-بنا-شیراز

یکی از راه حل های پیشنهادی برای این مشکل این است که سازه اصلی ساختمان را در داخل ساختمان جدید با ایجاد یک تکیه گاه خارجی یا قفس در اطراف سازه اصلی و پشتیبانی از یک خرپای سکویی بر روی ستونهای خارجی جدید به طوری که خرپای سکو از اسکلت ساختمانی بعدی پشتیبانی می کند.

ارائه طبقات جدید بالای خرپا با این حال استفاده از ستون های خارجی دارای تعدادی از معایب مهم است  به عنوان مثال چنین ساختار جدیدی ممکن است نمای اصلی را مبهم کند و همچنین مستلزم وجود زمین در اطراف ساختار موجود است چنین زمین های مجاور به ندرت در مناطق شهری با تراکم بالا موجود است.

برای به دست آوردن چنین زمینی و ایجاد پایه در اطراف ساختار اصلی هزینه های قابل توجهی و همچنین مشکلات مهندسی به دنبال خواهد داشت یک نقطه ضعف مهم این است که ظاهر ساختار اصلی مبهم است و این مطلوب نیست. هدف از ساخت با سازه ال اس اف حذف و کاهش معایب مربوط به روشهای قبلی و ارائه روش بهبود یافته برای افزودن طبقات اضافی به ساختمان موجود است.

بر این اساس در یکی از جنبه های اختراع حاضر روشی برای افزودن تعدادی طبقه به ساختار موجود ارائه شده است این روش شامل ارائه پی های اضافی حداقل در محیط سازه اصلی ساختمان تهیه ستون های داخلی روی پایه های جدید و آوردن این ستون ها از پشت بام سازه اصلی است. سپس یک خرپای سکو روی این ستون های جدید پشتیبانی می شود و تعدادی از طبقات را می توان در بالای سکوی مذکور اضافه کرد و با استفاده از تکنیک های معمول ساخت ساختمان از آن پشتیبانی کرد.

اضافه-بنا-شیراز

در روش ترجیح داده شده برای افزودن طبقات جدید به سازه ساختمان موجود همه ستون ها در محیط ساختمان اصلی قرار دارند و از پشت بام سازه اصلی خارج می شوند. خرپای پلت فرم بر روی همه این ستون های داخلی پشتیبانی می شود سپس این سکو می تواند از یک اسکلت ساختمانی معمولی که ممکن است از بتن باشد برای تأمین طبقات اضافی در بالای طبقات موجود پشتیبانی کند.

برخی از مناطق شهری ، مانند مراکز تاریخی شهر ، مشکلات لجستیکی جدی به ویژه در حمل و نقل و بلند کردن مصالح ساختاری را به وجود می آورند. وزن کم و محدود بودن LSF در این سناریوها یک مزیت بزرگ محسوب می شود. همچنین به ویژه برای تعویض کفپوش های چوبی و تیرچه های سقفی مناسب است و معمولاً در ساختار موجود هیچ تقویتی لازم نیست LSF ممکن است تنها راه حل مناسب در مواردی باشد که شامل اضافه کردن طبقه به ساختمان های موجود است. وزن کم سازه های LSF نیز پاسخ لرزه ای این ساختمان ها را بهبود می بخشد.

در بعضی مواقع نمای اصلی ساختمان های قدیمی نگه داشته می شود و تحت تجدید ساختار کامل ساختار داخلی آن قرار دارد برخی از این شرایط برای حل کردن توسل به سازه های بتونی مسلح سنتی یا فولاد سنگین بسیار دشوار یا بسیار گران تر خواهد بود.سازه ال اس اف میتواند جایگزین مناسب برای دیوار های باربر و پارتیشن بندی باشد

از دیگر مزایای آن می توان به سرعت ، کاهش سرعت یا از بین بردن کامل قالب ، نیاز کمتری به آب و ضایعات کمتری اشاره کرد. توانبخشی و یا نوسازی ساختمانهای قدیمی می تواند ظاهر اصلی آنها را حفظ کرده و راحتی آن را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

بیمارستان-فیروزگر

مزایای سازه ال اس اف در اضافه طبقه

بارهای کمتری روی سازه های موجود

پاسخ لرزه ای بهبود یافته است

دسترسی آسانتر به مراکز تاریخی

حمل و نقل آسان تر

آسانسور آسانسور

ساخت سریعتر

مصرف کمتر آب

دوره پختگی ندارد

بقایای کمتر

محدودیت ها در سازه ال اس اف

LSF برای تثبیت نما مناسب نیست از این رو  اگر چنین ضروری باشد باید ساختار مناسب طراحی شود معمولاً موادی که برای تثبیت و تقویت نما های موجود استفاده می شوند بتون مسلح یا استیل سنگین هستند در بعضی موارد ممکن است نیاز به عناصر اضافی در سایر مواد ساختاری وجود داشته باشد تا اتصالات کافی بین دیوارهای موجود را تضمین کند.

Rate this post

امکان ارسال نظر وجود ندارد!