طراحی باغ ویلا چگونه است

طراحی باغ ویلا را می توان تلفیق هنرمندانه بنای ویلا با سرسبزی و زیبایی یک باغ دانست. باغ ویلا جلوه ای بی نظیر و چشم نواز را برای گذران اوقاتی سرشار از آرامش فراهم می آورد. آنچه در طراحی و ساخت باغ ویلا نمود بیشتری داشته و آن را از طراحی ویلای معمولی متمایز می کند. فضای وسیع و طراحی باز و متاثر از سبک های خاص مانند لندسکیپ یا چشم انداز طبیعی است. که در کنار عناصر دیگر و معماری بنای ویلا، نمایی منحصر به فرد و فوق العاده را ایجاد می نماید.

البته در کنار طراحی و منظره کلی باغ ویلا که عامل اصلی برای زیبایی و تمایز آن به حساب می آید. مولفه های دیگری مانند نوع متریال به کار رفته در ساخت، طراحی نقشه و همچنین تناسب و ترکیب رنگ ها با فضای محوطه. از دلایل محبوبیت باغ ویلا و افزایش تمایل و استقبال اکثر افراد برای طراحی و ساخت باغ ویلا به شمار می رود.

با این مقدمه به بررسی مراحل طراحی باغ ویلا و ارائه اطلاعات لازم در این باره خواهیم پرداخت.


∗ ساختمان ویلا و بنا سرایداری

∗ استخر و آبشار

∗ فضای سبز و چمن کاری

∗ آلاچیق و فضای نشیمن

گودال آتش و باربیکیو ذغالی ∗

∗ ورودی باغ ویلا

∗ نور پردازی

∗ زمین بازی و ورزشی

اصول و امکانات طراحی و اجرای باغ ویلا
طراحی اصولی باغ ویلا، قطعأ نتیجه ای به جز جذابیت و زیبایی آن نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر رعایت نظر کارفرما و پیاده سازی خواسته های او لازم است. مهندس معمار از تمام دانش و تجربه خود برای اجرای هر نوع طرح و سبکی استفاده کند. در این صورت می توان از رضایت مالک و ساکنین برای ساخت یک باغ ویلای مجهز و مملو از امکانات جهت تفریح و استراحت در ایام فراغت و تعطیلات اطمینان داشت.

البته عده ای از افراد نیز کلیه مراحل طراحی و ساخت باغ ویلا را به شرکت مجری و مهندسین آن واگذار می کنند و ترجیح می دهند، سلیقه و نظر خود را کنار گذاشته تا طراحان حرفه ای هرآنچه که درنتیجه سالها فعالیت و تجربه به دست آورده اند، ارائه کنند. در هر دو صورت بایستی از سوابق و تجربیات شرکت پیمانکار جهت واگذاری پروژه طراحی باغ ویلا و اجرای صحیح و رعایت اصول مهم در این زمینه اطمینان کافی داشته باشید.

طراحی ورودی باغ ویلا
یکی از فاکتورهای بسیار مهم در باغ ویلا، توجه به ورودی و طراحی رویایی آن است. درواقع این بخش می تواند بیانگر زیبایی و معرف سبکی باشد. که در اجرای باغ ویلا به کار رفته و نویدی برای ورود افراد به یک محیط بسیار زیبا با طبیعتی سرسبز و طراحی منحصر به فرد در گوشه و کنار آن خواهد بود.

این بخش از باغ ویلا متناسب با سلیقه افراد و حتی ویژگی های منطقه و سبک انتخابی می تواند بسیار متنوع باشد اما آنچه مسلم است طراحی ورودی باغ ویلا نیز همانند سایر بخش ها نیازمند اجرای کاملا هنرمندانه خواهد بود.

طراحی فضای سبز و محوطه باغ ویلا
بدیهی است یکی از اهداف مهم خرید و یا طراحی باغ ویلا و ساخت آن، بهره مندی از مزایا و زیبایی های یک باغ به همراه امکانات یک ویلا است. به همین جهت، می توان شاخصه اصلی باغ ویلا را برخورداری از محیطی مملو از درختان مثمر و گلکاری های متنوع با پوشش گیاهی بسیار زیبا است.

که طرز خاصی طراحی شده اند. به این ترتیب علاوه بر تاثیر بسیار زیاد طراحی فضای سبز و گلکاری های محوطه در جنبه بصری باغ ویلا در فصل های بهار و تابستان نیز فضایی دلنشین و بسیار خنک را برای استراحت و دوری از گرما فراهم می آورد. در این مرحله نیز اگر کارفرما قصد استفاده از گل ها و درختان به خصوصی را داشته باشد می تواند نظرات خود را بیان نماید.

 

چمن کاری باغ
از سری موضوعاتی که باید دقت زیادی را برای طراحی آن به خرج داد، بحث چمن کاری باغ ویلا است. به این صورت که تنها برای مناطق خاصی این پوشش طبیعی را در نظر گرفته و از کاشت چمن در تمام محوطه باغ صرف نظر کنید. درواقع باید با در نظر گرفتن قسمت هایی از باغ برای نشستن و یا قدم زدن، سایر نقاطی که نقش موثری در طراحی کلی فضا دارند را با چمن بپوشانید. درضمن لازم به یادآوری است که بخش های چمن کاری شده، مستلزم مراقبت زیادی می باشند.

طراحی و ساخت استخر
استخر یکی دیگر از عناصر مهم و اساسی و بخش جدانشدنی در طراحی باغ ویلا محسوب می شود. طراحی و اجرای استخر علاوه بر آنکه از جمله امکانات تفریحی بسیار کاربردی و حتی ضروری جهت گذران روزهای گرم تابستان به شمار می رود. تاثیر عمده ای نیز در نمای کلی محوطه و زیبایی بیشتر باغ ویلا خواهد داشت. به همین دلیل طراحان معمولا ایده های متنوعی را برای اجرای این بخش ارائه می دهند. چراکه در کنار کارایی و نمای فوق العاده آن، یک تفریح لذتبخش نیز برای فصول گرم ایجاد می گردد.

طراحی و نصب آلاچیق
نصب آلاچیق در اشکال هندسی خاص و با استفاده از متریال مختلف برای قرار گرفتن در گوشه و کنار باغ ویلا، یک ایده عالی و در عین حال زیبا برای استفاده از هوای باز در فصل های مختلف می باشد. در واقع این سازه فضایی مسقف اما باز برای نشستن و بهره مندی از طبیعت زیبا و سرسبز محوطه ویلا است. به طوری که همزمان با آفتاب تابستان و یا بارش های پاییز و بهار، امکان استفاده از فضای طبیعی و جذاب اطراف نیز وجود داشته باشد.

در اجرا و نصب آلاچیق می توان از سبک های مختلف و متناسب با طراحی باغ ویلا استفاده کرد. و بهترین طراحی را که هماهنگ با نوع معماری ویلا است را برگزید. در به کارگیری این سازه، توجه به نظر طراح برای جایگیری مناسب آن بسیار مهم است. زیرا علاوه بر جلوه زیبای بصری، دسترسی به آن را نیز ساده و راحت می کند.

نورپردازی باغ ویلا
از اقداماتی که انجام آن ضرورتی بسیار مهم برای ویلا محسوب می شود نورپردازی ویلا است. که اجرای آن تاثیر فوق العاده ای در زیبایی بنا داشته و کیفیت محوطه را در شب، دوچندان می کند. طراحی و تعبیه انواع چراغ ها در گوشه و کنار محوطه ویلا، روی ستون ها، دیواره های سازه، استخر و حتی کف زمین، پروسه ای است که تنها از عهده طراحان و مهندسین باتجربه بر می آید.

به طوری که با روشن کردن آنها و تلفیق تاریکی و روشنایی مناظری به یادماندنی از جلوه های نورانی و زیبای ویلا در شب برای حاضرین ایجاد گردد. استفاده از جدیدترین سیستم های برقی و چراغ هایی با طراحی متنوع به طوری که محوطه ویلا در شب نیز جلوه و زیبایی لازم را داشته باشد، از اصول نورپردازی در طراحی باغ ویلا است.

طراحی گودال آتش یا فایرپیت
فایرپیت یا گودال آتش یکی دیگر از امکانات جالب و در عین حال کارآمدی است که وجود آن در یک باغ ویلای لوکس، خالی از لطف نمی باشد. و طراحی چنین مکانی برای دورهمی های شبانه با خانواده و دوستان بسیار جذاب و خوشایند خواهد بود. همانطور که از نام آن پیداست این گودال یک جایگاه پایین تر از سطح محوطه ویلا است.

که محلی برای نشستن در اطراف آتش می باشد. که در قسمت مرکز آن، بخشی نیز برای تهیه آتش با فاصله معین ترتیب داده می شود. به این صورت با اجرای این طرح می توانید لحظات هیجان انگیز و دلچسبی را در شب های خنک و اطراف آتش به وجود آورید.

طراحی زمین بازی کودکان
قطعأ تمام امکاناتی که برای یک باغ ویلا پیشنهاد می شود، جزء موارد ضروری در طراحی باغ ویلا محسوب نمی شوند. اما برخی از آنها دارای مزایایی هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. مثلا با در نظر گرفتن زمین بازی در قسمتی از باغ ویلا می توان یک فضای امن و کوچک را برای کودکان فراهم ساخت که علاوه بر سرگرمی نگرانی و استرسی نیز از بابت حوادث احتمالی نخواهید داشت. این قسمت درواقع یک پارک کوچک و اختصاصی با چند وسیله بازی است که محیط جذاب و شادی برای کودکان ایجاد می کند.

طراحی آب نما در محوطه
آب نما یکی از المان هایی است که در زیبایی فضای ویلا، تاثیر عمده و قابل توجهی دارد. امروزه به همان اندازه که وجود امکاناتی مانند استخر در طراحی باغ ویلا ضرورت دارد، پرداختن به سایر جنبه هایی که در افزایش جذابیت و آرامش محیط تاثیرگذار هستند نیز خالی از اهمیت نمی باشد.

مثلا در نظر بگیرید که به طبیعت سرسبز، درختان، گلها و گیاهان رنگارنگ موجود در محوطه باغ ویلا، صدای جریان آب نیز اضافه شود چه منظره و حال و هوای آرامش بخشی برای ساکنین آن ایجاد خواهد شد. به علاوه اینکه با طراحی و ساخت یک آب نما، محوطه ویلا منظره ای لاکچری و شیک به خود می گیرد.

ساخت باربیکیو ذغالی
از دیگر امکانات بسیار مهم و کاربردی در باغ ویلا، طراحی و تهیه یک باربیکیو ذغالی در بخشی از محوطه است. برای این قسمت نیز ایده های متنوعی وجود دارد که پس از تایید کارفرما به اجرا در خواهند آمد. اما آنچه مهم است انتخاب یک مکان دنج و مناسب است تا در صورت لزوم هر زمان که قصد استفاده از آن را دارید، راحت و سریع به آن دسترسی داشته باشید.

سبک های‌ طراحی باغ ویلا
پس از بررسی امکاناتی که وجود آنها در طراحی و ساخت باغ ویلا، ضروری به نظر می رسد بد نیست کمی هم درباره سبک‌ های قابل اجرا بدانید. همانطور که در طراحی و ساخت ویلا از سبک های متفاوت مانند کلاسیک، مدرن، سنتی، روستیک، فلت و یا دوبلکس استفاده می شود.

برای باغ ویلا و طراحی آن نیز تمامی این سبک ها قابل اجرا هستند و هیچ تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند. در واقع برای پیاده سازی تمامی این سبک ها در ویلا و باغ ویلا از یک قاعده کلی پیروی می شود. که اکثر مولفه ها و المان ها با کارایی یکسان و اهداف مشابه و تنها با مصالح و مدل های گوناگون در آنها به کار می رود.

تاثیر مصالح در ساخت باغ ویلا
انتخاب مصالح، تاثیر بسیار زیادی در طراحی باغ ویلا داشته و بازخوردهای متفاوتی از نظر روانی و بصری در ساکنین ایجاد می کند. مثلا انتخاب متریال زبر تا حدودی بیانگر بکر بودن و طراحی های خاص با حس خشن خواهد بود. و این در حالی است که استفاده از مصالحی با بافت نرم و سبک، آرامش و لطافت بیشتری را به ساکنین القا می کند. البته با تمام این صحبت ها، انتخاب متریال متناسب با ایده و سبک طراحی و طبق نظر مهندسین طراح صورت می پذیرد. به طوری که از تناسب و تعادل لازم با سبک و ایده اصلی برخوردار بوده و با محوطه نیز هماهنگی لازم را داشته باشد. بنابرای بهتر است روند انتخاب مصالح به گونه ای باشد که گسستگی و تضاد زیادی را میان بنا و محوطه به وجود نیاورد.

هزینه طراحی و اجرای باغ ویلا
به طور حتم هزینه یک مسئله مهم در طراحی باغ ویلا به حساب می آید. به همین دلیل توصیه می شود پیش از آغاز پروژه و سایر اقدامات اجرایی هزینه مورد نیاز را برآورد نموده تا در اواسط کار با مشکلات ناشی از کسری بودجه مواجه نشوید. زیرا در مواردی به دلیل عدم برنامه ریزی و تخمین هزینه ها نتیجه نهایی با آنچه که در نظر کارفرما بوده کاملا متفاوت شده است. از جمله عواملی که در هزینه عملیات ساخت یک باغ ویلا تاثیرگذار هستند مساحت پروژه نوع متریال مورد استفاده موقعیت محل پروژه و نحوه دسترسی به آن، عناصر به کار رفته در ساخت بنا و محوطه سازی و مواردی از این قبیل می باشند.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید