طراحی و محوطه سازی ویلا

محوطه ‌سازی ویلا از زیباترین قسمت های یک باغ میباشد که هم در روحیه و هم در قشنگی ساخت ویلا بسیار موثر میباشد و می توان یک بخش مهم از مراحل طراحی و معماری دانست که در آن با استفاده از عناصر و المان های متنوع، فضای بیرونی، طراحی می شود. در واقع با استفاده از محوطه سازی امکان اجرا و دستیابی به هر آنچه در خیال تداعی می شود، وجود دارد. چرا که هیچ محدودیتی برای طراحی محوطه بیرونی باغچه در ساختمان وجود ندارد و به این شکل می توانید ضمن استفاده بهتر از تمام فضاهای موجود، اوقات لذت بخشی را نیز سپری کنید.

البته محوطه سازی چندان که به نظر می رسد کار ساده ای نیست و اجرای آن به شیرینی زمانی که از آن صحبت به میان می آید و یا وقتی که ساخته شده و در حال استفاده از آن هستید، نمی باشد. لذا برای اجرای صحیح و اصولی ساخت محوطه ویلا یا ساختمان های مسکونی، بایستی از تخصص افراد با سابقه که در این حوزه از دانش فنی لازم برخوردارند، بهره برد. به همین منظور ما نیز سعی می کنیم تا جای ممکن در این مقاله به بررسی روند محوطه سازی  و تشریح مراحل و عناصر مهم آن پرداخته و هرآنچه لازم است در این باره بدانید را خدمت شما ارائه نمائیم.

شهرک ویلایی فشم 1100 متر

پروژه ویلایی 460 متر

اهمیت محوطه سازی در زندگی امروزی
دوری از طبیعت و دسترسی دشوار به آن یکی از باگ های زندگی شهرنشینی بوده که در کنار مسئله آلودگی هوا و بسیاری دیگر از مشکلات امروزی، موجب ارائه ایده ای برای طراحی فضاهایی هرچند کوچک اما زیبا و سرسبز در حیاط و حتی پشت بام ساختمان ها شده است. به این ترتیب علاوه بر آنکه انجام محوطه سازی می تواند نقش موثر و قابل توجهی در زیبایی فضا داشته باشد، یک محیط آرامش بخش برای ساکنین نیز به حساب می آید. از طرفی اجرای چنین طرحی در افزایش ارزش مادی ملک نیز تاثیرگذار بوده و توجه خریداران را به خود جلب می کند. درواقع طبق تجربه، ترجیح اغلب مشتریان، خرید ساختمان هایی محوطه سازی شده و با نورپردازی های خاص است. همین چند دلیل برای بیان اهمیت محوطه سازی حیاط ساختمان ها و منازل کافی می باشد.

اصول مهم در محوطه سازی
محوطه سازی فضاهای مختلف، همواره بر اساس یک سری اصول و استانداردهای مشخص اجرا می گردد که هدف از توجه و رعایت آنها، خلق فضایی جذاب و منحصر به فرد و استفاده درست و به جا از کلیه امکانات به کار رفته در آن است. مثلا یکی از اصول مهم در طراحی محوطه، توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت دمایی منطقه برای کاشت گیاهان و فضای سبز است. چرا که این بخش از محوطه سازی تحت تاثیر وضعیت اکولوژیک محیط بوده و نیازمند توجه و مراقبت همیشگی و نیز فراهم نمودن شرایط مناسب برای گیاهان است.
جانمایی یا چیدمان مناسب گیاهان و نوع آرایش آنها نیز جزء مواردی است که در طراحی محوطه اهمیت بسزایی داشته و محل قرارگیری آنها باید به گونه ای باشد که علاوه بر موقعیت خوب، نمای مطلوبی داشته باشند. این مرحله خود، پروسه مهمی است که معمولا از قبل، به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و محل دقیق کاشت هرگیاه تعیین می شود.

استاندارد مهم بعدی در محوطه سازی حیاط به اجرای مناسب و درست المان هایی همچون آبنما، باربیکیو، آلاچیق، نهر، استخر، رواق ها و مواردی از این قبیل مربوط می شود. به طوری که این عناصر بایستی کاملا متناسب با پتانسیل فضا، متراژ محوطه و نیاز کارفرما به اجرا درآمده و از هماهنگی لازم برخوردار باشند.
طراحی فضای هر محوطه نیز از اصولی است که نیازمند رعایت تناسب میان نوع دیزاین محوطه و بنای ساختمان می باشد. این تناسب جذابیت و زیبایی بیشتر را به همراه دارد و باعث خوش نماتر شدن ساختمان می شود.

مراحل اجرای محوطه ‌سازی
محوطه ‌سازی حیاط در سبک های متنوع و به روش های مختلفی قابل انجام است که برای دستیابی به اهداف مورد نظر، رعایت نکات و مقیاس های لازم در این باره، حائز اهمیت می باشند. به همین منظور در این بخش به بررسی مراحل و بخش های مختلف از پروسه طراحی و اجرای محوطه خواهیم پرداخت.

بررسی لوکیشن و اقدامات اولیه
در نخستین گام برای محوطه سازی، پیمانکار پروژه از محل مورد نظر بازدید به عمل می آورد. سپس با انجام محاسبات و درنظر گرفتن متراژ و خواست کارفرما، یک برآورد کلی از هزینه ها انجام داده و به طور تقریبی به کارفرما اطلاع می دهد. در این مرحله همچنین طرح اولیه از محوطه سازی حیاط در اختیار صاحب ملک قرار می گیرد و در صورت عدم تائید و یا وجود مشکلاتی در پیاده‌سازی، پیمانکار موظف به ارائه و پیشنهاد یک طرح دیگر مطابق با خواست و نظر کارفرما خواهد بود.
البته رویه برخی دیگر از پیمانکاران نیز متفاوت است و معمولا کلیت طرح براساس سلیقه پیمانکار اجرا می شود و تنها در مواردی خاص، نظرات کارفرما نیز اعمال می گردد. معمولا مسئولیت انتخاب و تهیه مصالح نیز برعهده پیمانکار می باشد اما کارفرما نیز این امکان را دارد که متریال دلخواه خود را با قیمت مورد نظر تهیه نماید. قطعأ در چنین مواردی، مسئولیت کیفیت مصالح برعهده پیمانکار و تیم اجرایی نخواهد بود.

بررسی پروژه جهت توافقات اولیه
پس از بررسی کلیه جوانب کار توسط پیمانکار و بازدید از محل اجرای پروژه، اطلاعات لازم اعم از هزینه های کلی، تهیه مصالح، طراحی بخش های مختلف و دستمزدها و همچنین گزارشی از نوع نوع خاک و وضعیت زمین به کارفرما داده می شود تا تصمیمات لازم جهت آغاز پروژه، اتخاذ و یا در صورت نیاز، تغییراتی در آن اعمال گردد. در پایان این مرحله، جهت شروع پروژه محوطه سازی حیاط ویلا یا ساختمان، بین پیمانکار و کارفرما توافق می شود.

ارائه طرح نهایی محوطه
در مرحله بعد، کارفرما نقطه نظرهای خود را در مورد طرح اولیه محوطه به پیمانکار ارجاع می دهد. درواقع تلاش می شود تا پیش از آغاز کار، کلیه موارد با جزئیات آن به تائید کارفرما برسد. پیمانکار نیز با مشاهده تغییرات نهایی و در صورت وجود اشکالاتی در آن، مجددأ گزارشارتی را در این باره به کارفرما می دهد و این پروسه تا زمانی که کلیه ایرادات کار به طور کامل برطرف گردند، ادامه خواهد یافت. در پایان طرح نهایی و تایید شده توسط طرفین برای اجرا آماده می شود.

آغاز پروسه ساخت محوطه
پس از آماده سازی طرح نهایی و کسب توافقات اولیه و همچنین تنظیم قراداد اجرای کار به مرحله مهم و اصلی ساخت محوطه می رسیم. به این ترتیب، پیمانکار موظف خواهد بود که صفر تا صد پروژه را به انجام رسانده و تا زمان اتمام کار، به طور دقیق و پیگیرانه آن را رصد کند تا از عدم وجود مشکلات احتمالی، اطمینان پیدا کند.

سبک‌ های رایج محوطه ‌سازی
پیش از پرداختن به جزئیات و مراحل محوطه سازی حیاط منازل و ویلاها، بد نیست با برخی سبک های رایج محوطه نیز آشنایی پیدا کنید. به این ترتیب در صورت تصمیم برای ساخت یک محوطه زیبا و دنج، به خوبی می دانید از کدام سبک برای محوطه خود استفاده نمائید. معمولا این پروسه تحت تاثیر فرهنگ و جغرافیای منطقه و محل ساختمان، قرار داشته و بدیهی است که با سبک های مختلف محوطه سازی مواجه شویم. با این توضیح به بررسی انواع سبک ها در پیاده سازی محوطه خواهیم پرداخت.

سبک رسمی یا معمول
همانطور که از نام این سبک محوطه سازی پیدا است، زیبایی و جلوه آن تقریبأ در تمام مدل های اجرایی قابل مشاهده بوده و دارای ویژگی های مشترک و یکسان با اغلب پروژه ها می باشد. ایجاد محیطی برای استراحت، طراحی فضای سبز به همراه گلدان های زیبا، جایگذاری آلاچیق و سایبان در کنار نیمکت های تعبیه شده در گوشه و کنار محوطه و همچنین طراحی راهروها و مسیرهای پیاده روی از جمله شاخص ترین ویژگی های این سبک محوطه سازی حیاط می باشد. این شیوه از طراحی و اجرای محوطه، برای اکثر مکان ها اعم از ویلا، منازل و مجتمع ها قابل استفاده می باشد. در این سبک، ایده های جذاب و خلاقانه، نقش عمده و مهمی در اجرای هرچه بهتر آن دارد.

سبک های خاص ویلایی
شیوه دیگر محوطه سازی که بیشتر در ویلاها کاربرد دارد، سبک های خاص و غیرمعمول است که نسبتأ، هزینه بر بوده و برای اجرا، نیازمند افراد حرفه ای و تخصص دیده خواهد بود. استفاده از انواع درختان مثمر، گل ها و گیاهان خاص، سنگ های زینتی و جذاب در این سبک بسیار چشمگیر می باشد. ضمن اینکه توجه به خواست و سلیقه کارفرما در افزودن هرگون امکاناتی نیز از اصول ساخت چنین محوطه هایی است.

محوطه سازی به سبک شرقی
یکی دیگر از سبک‌ های محبوب برای محوطه سازی حیاط خانه ها و ویلاها، سبک شرقی یا ژاپنی است. اگرچه این شیوه در کشور ما چندان شناخته شده نیست اما تعداد علاقمندان به آن نیز کم نمی باشد. آنچه در سبک شرقی مورد توجه قرار می گیرد، نهر آب و سنگ چین های زیبا به همراه پل و طراحی المان هایی نظیر مجسمه، حوضچه و فواره است که در کنار فضای سبز و گیاهان به خصوصی که کاشته می شوند، جلوه بی نظیر و آرامش بخشی را برای محوطه به وجود می آورد.

سبک مدرن
یکی از مدل های اجرایی در اکثر فضاها که امروزه بسیار هم شناخته شده و رایج می باشد، سبک مدرن است. این سبک که برای محوطه سازی حیاط نیز بسیار مطلوب و مناسب می باشد، هیچ محدودیتی در طراحی ایجاد نمی کند و با کمک آن، انتخاب آزادانه ای خواهید داشت. مهم ترین ویژگی های این شیوه از محوطه سازی، کاربرد زیادی شیشه و توجه به اشکال منظم و هندسی است که القاگر نظم، آرامش و دقت می باشد. معمولا رنگبندی ساده و یکدست به ویژه در تم سیاه، سفید، قهوه‌ای و خاکستری در این سبک بیشتر به چشم می خورد.

طراحی بیابانی
اقلیم برخی مناطق ایجاب می کند که از سبک های سازگار با همان منطقه و آب و هوا برای محوطه سازی حیاط استفاده شود. صرف نظر از جلوه زیبا و کم نظیری که به واسطه این طراحی به خانه خود می بخشید، آرامش، سکوت و لطافت خاطر عجیبی را در این فضا تجربه خواهید کرد. اگرچه ساخت چنین محوطه ای ساده به نظر می رسد اما قطعأ مراحل و سختی هایی را نیز خواهد داشت. سادگی، اصل مهم در اجرای این سبک می باشد به طوری که نوع رنگبندی، طراحی فضا، پوشش گیاهی و گل هایی که انتخاب می شوند، همگی ساده و محلی هستند. مثلا گیاهان در این طرح بیشتر از نوع کاکتوس و یا بوته های خشک و تیغ‌دار می باشند.

سبک مدیترانه ‌ای
سبک بعدی که یکی از رایج ترین سبک های محوطه سازی در کشورمان نیز به شمار می رود، مدیترانه ای نام دارد. توجه به جزئیات و ظرافت در گوشه و کنار محوطه، شرط اصلی و مهم چنین سبکی است و المان هایی که اغلب از نوع آبنما یا حوض هستند، بر زیبایی و جلوه آن می افزاید. به همین دلیل مجری چنین طرح هایی بهتر است از تجربه و مهارت لازم جهت پیاده سازی آنها بهره مند باشند. پوشش گیاهی و فضای سبزی که در این سبک محوطه سازی حیاط مورد استفاده قرار می گیرند نیز اغلب از نوع ساحلی و آویزان هستند.

مراحل اجرا و ساخت محوطه سازی
اکنون که با سبک های طراحی محوطه نیز به طور مختصر آشنایی پیدا کردید، می توانیم به بررسی مراحل اجرایی کار و تعبیه عناصر و المان های لازم در گوشه و کنار محوطه بپردازیم.
از آنجایی که در بحث اجرای کار، عناصر متنوع و متعددی با شرایط گوناگون در کنار یکدیگر قرار می گیرند، لذا نیازمند مراحل مختلفی از نظر زیرسازی و اجرا می باشند. از طرفی پوشش گیاهی که بخش مهم و اصلی در پروسه طراحی محوطه به شمار می رود نیز مستلزم شناخت خاک مناسب و انجام عملیات خاکبرداری و خاک ریزی است که نقش عمده و موثری در رشد و نگهداری از گیاهان و همچنین حفظ استقامت آنها در برابر شرایط جوی و محیطی خواهد داشت.
به همین دلیل متناسب با مقدار بودجه و مهم تر از آن، سبک اجرایی و متراژ محوطه و پتانسیل محیط، از امکانات و آیتم های متنوعی برای محوطه سازی حیاط استفاده می شود که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم داشت:

نقش آلاچیق در محوطه سازی
آلاچیق را می توان پای ثابت تمام محوطه ها و فضاهای باز دانست که به واسطه آن می توان در هر فصلی، از هوای آزاد و زیبایی های محوطه بهره برد. تعبیه یک سرپناه برای محوطه ویلا و یا حیاط منازل، در کنار نمای زیبا، برای روزهای گرم آفتابی و یا لذت بردن از بارش های آسمانی، یک مزیت به حساب می آید. در حال حاضر نمونه های متنوعی از آلاچیق بسته به نوع کارایی آنها در بازار وجود دارد که برخی انواع کاربردی تر این آیتم برای استفاده به عنوان پارکینگ طراحی شده اند.

تاثیر آبنما در محوطه سازی
از جمله عناصر جذاب و زیبا که این روزها برای محوطه سازی حیاط بسیار مورد توجه و استقبال واقع گردیده، آبنما است. این آیتم نیز تاثر قابل توجهی در زیبایی و جذابیت محیط دارد و ضمن اینکه صدای ریزش آب، خود یک عامل آرامش بخش برای ساکنین خانه محسوب می شود. در ساخت آبنما معمولا مصالح مختلفی به کار برده می شود که انتخاب صحیح و مناسب آنها بسیار با اهمیت می باشد. ضمن اینکه عایق کاری این بخش از محوطه، روش نگهداری از آن، نحوه ریزش آب و حتی مقدار صدایی که تولید می شود از موارد حائز توجه هستند.

اصول استفاده از گیاهان طبیعی
محوطه بدون گل و گیاه را می توان به خانه بدون فرش یا حوض بدون ماهی تشبیه کرد. به همان اندازه بی روح، ناقص و خالی! به همین دلیل می توان اصلی ترین مرحله از اجرای محوطه سازی حیاط را، کاشت و تزئین گلها و گیاهان دانست. برای طراحی پوشش فضای سبز محوطه، اصول و قوانین به خصوصی وجود دارد که پیمانکاران با تجربه، قطعأ به آنها واقف می باشند. اما یکی از نکات بسیار مهم در طراحی این بخش، توجه به پایداری آنها در تمام فصول است. به این معنی که گیاهان مورد استفاده، فصلی نباشند. در واقع، طرحی را می توان حرفه ای و کامل دانست که در چهارفصل سال زیبایی و ظرافت لازم را دارا باشند. بر این اساس استفاده از گیاهان همیشه سبز، می تواند راهکار خوبی باشد.

طراحی راهروها و مسیر عبور
مورد بعدی که در محوطه سازی، قابل توجه و تامل بسیار بوده و بر جذابیت آن می افزاید، طراحی راهروها و مسیری برای عبور و پیاده روی می باشد. طراحی مسیرهای عبور، بسته به محل اجرای آنها و سلیقه کارفرما، بسیار متنوع و متفاوت هستند و امکان از مصالح گوناگون برای آنها وجود دارد. مثلا از روش های معمول مسیرسازی در محوطه می توان به راهروهایی با پوشش سنگ ریزه ای، سنگ های صیقلی، سرامیکی، تایل سیمانی آماده، ترکیبی گیاه و سنگ و موارد بسیار دیگر، اشاره کرد که معمولا برای وضعیت اقلیمی مرطوب و پربارش، مناسب تر می باشند.

رعایت تناسب ابعاد آیتم های محوطه
علاوه بر تهیه و جایگذاری امکانات مختلف برای محوطه سازی حیاط ویلا یا منازل، توجه به اصول مهم نیز در طراحی بهتر آن، اثرگذاری ویژه ای دارد. مثلا یکی از این اصول، رعایت ابعاد و ارتفاع عناصری است که در محوطه استفاده می شوند. توجه به پستی بلندی ها، منجر به ایجاد ظاهری طبیعی با جلوه های بصری متناسب خواهد شد. به همین دلیل تلاش می شود با قراردادن مصالحی مانند قلوه سنگ های خوشرنگ و بزرگ در میان پوش گیاهی و درختچه ها و همچنین استفاده از تخته سنگ های صاف و یکدست به جای پله، این تناسب، رعایت شود. از طرفی با کاشت انواع گیاهان در رنگ ها و مدل های متنوع با برگ های بزرگ و بلند در کنار چمن و شمشاد های رنگی و درختانی همچون کاج می توان این هماهنگی ابعاد را نیز در پوشش گیاهی محوطه، پیاده نمود.

جایگاه باربیکیو در محوطه سازی
باربیکیو نیز یکی دیگر از امکانات ضروری برای اکثر فضاهای تفریحی من جمله، محوطه ویلاها و ساختمان ها است. این آیتم که اکثر افراد، علاقمند به اجرای آن در محوطه سازی حیاط خود می باشند، نیازمند متریال و طراحی خاصی است که به عنوان مثال می توان به آجر نسوز با خاک معدن آهن و سنگ مخصوص، اشاره کرد. ایجاد یک پوشش یا سقف نیز برای جلوگیری از ریزش باران یا تخریب و فرسودگی آن الزامی است.

نقش برکه و نهر در محوطه سازی
نهرهای جاری در باغ و برکه های کوچک در آن، تصویری دل انگیز و رویایی از طبیعت بکری است که ایده طراحی چنین المانی را در ذهن خوش ذوق طراحان به وجود آورده و اجرای آن در محوطه، منجر به خلق فضایی متفاوت شده است. برکه و نهر آب در کنار زیبایی و فراهم نمودن جلوه ای فوق العاده، در تسکین روحی و آرامش فکری ساکنین نیز تاثیر بسزایی دارد. به علاوه اینکه از آن می توان برای ذخیره آب و آبیاری گیاهان و فضای سبز نیز بهره برد. استفاده از برخی گیاهان که قادر به زیستن در آب می باشند نیز برای زیبایی بخشیدن به آنها مناسب هستند.

محوطه سازی با استخر
علاوه بر امکانات رفاهی، تهیه و ایجاد عناصر تفریحی و ورزشی مانند استخر نیز می تواند در محوطه سازی حیاط کاربردی و ایده آل باشد. از همین رو، محوطه سازان همواره به اجرای آن توجه نشان داده و جزء پیشنهاداتشان به کارفرما محسوب می شود. البته از آنجایی که این آیتم به عنوان یکی از عناصر تخصصی در محوطه سازی به شمار می رود، قطعأ با چالش هایی همچون آب بندی مناسب، سیستم کارآمد تصفیه و یا ارائه روش های راحت برای نگهداری، همراه خواهد بود و لزوم اجرای آن را توسط یک تیم حرفه ای و با تجربه، طلب می کند.

اهمیت کف سازی در محوطه سازی
کف سازی، یکی دیگر از بخش های اثرگذار و مهم در طراحی محوطه، می باشد. توجه به این مرحله علاوه بر زیبایی، موجب تقسیم بندی بهتر فضا، جذابیت و همچنین راهنمای افراد در استفاده از بخش های مختلف خواهد شد. برای اجرای کف محوطه، از مصالح به خصوصی استفاده می شود که القا کننده حس استحکام، زیبایی و جذابیت است.

تاثیر نورپردازی در طراحی محوطه
نورپردازی یکی دیگر از فاکتورهای بسیار موثر و مهم در محوطه سازی حیاط است که در کنار فضای سبز و عناصر مختلف، زیبایی بخش محیط خواهد بود. چراکه مهم ترین عامل برای تفکیک رنگ ها در محوطه و نشان دادن راهروها و مسیرها می باشد. درواقع بدون در نظر گرفتن سیستم نورپردازی، تمامی زحماتی که تا اینجا برای طراحی محوطه کشیده اید، عملأ بی نتیجه خواهد بود. وجود نور به ویژه در شب بسیار یا اهمیت بوده و معمولا تمرکز آن بر روی بخش هایی نظیر گلها و گیاهان، آبنما و فواره ها، مجسمه های سنگی، ورودی محوطه، اطراف آلاچیق، فضای مشرف به استخر و برکه و یا هر نوع المان و آیتمی است که همراه با نور، نمایش بهتر و دل انگیزتری دارند.

اهمیت تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی
برای استفاده بهینه از کلیه عناصر و آیتم هایی که تا به اینجا مورد اشاره قرار گرفتند، وجود برخی امکانات تخصصی تر، ضروری خواهد بود. تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی حیاط موضوعی با اهمیت است که بدون آن، فرآیندهای مهمی نظیر آبرسانی به محوطه، سیستم آبیاری اتومات قطره ای، تاسیسات مربوط به استخر و آبنما و… قابلیت استفاده نخواهند داشت. به طور حتم، بهره مندی از مزایای چنین امکاناتی در محوطه سازی، نیازمند برخورداری از دانش کافی و اطلاع از نوع عملکرد آنها در جای مناسب خود می باشد که این بخش نیز تنها در حیطه وظایف و مسئولیت های تیم اجرایی کارآزموده و دارای تجربه خواهد بود.

انتخاب میز و صندلی محوطه
و اما در نهایت و پس از تکمیل مراحل فوق، نوبت به تهیه بخش دیگری از عناصر کارآمد و ضروری برای محوطه می رسد که میز و صندلی و نحوه چیدمان آن است. دقت داشته باشید که استفاده از مبلمان چوبی، پارچه ای یا بامبو برای مناطق پربارش، چندان مناسب و کاربردی نخواهد بود. بنابراین تنها در بخش های مسقف مانند تراس یا آلاچیق می توانید از این نوع مبلمان استفاده نمائید. مبلمان فلزی نیز در محیط های مرطوب به سرعت دچار تغییر رنگ، پوسیدگی، زنگ زدگی و یا لک می شوند و لذا کارایی مطلوبی ندارند.

بهترین مصالح برای محوطه سازی
امروزه با توجه به تنوع مصالحی که در بازار وجود دارد و به واسطه گسترش صنعت ساختمان سازی، دسترسی به هر نوع متریال و مصالحی امکانپذیر می باشد. درواقع مشکلی از لحاظ تامین متریال مورد نیاز برای محوطه سازی حیاط ساختمان ها وجود ندارد. اما موضوع مهم تر، نحوه شناسایی و انتخاب بهترین و کاربردی ترین مصالحی است که برای طراحی و ساخت محوطه، پیشنهاد می شود. معمولا علاوه بر فاکتور زیبایی، مقاومتی که این مواد در برابر شرایط جوی و تغییرات دمایی از خود نشان می دهند نیز بسیار با اهمیت است. به همین دلیل بایستی به سراغ آن دسته از تولیدات ساختمانی برویم که به طور ویژه برای محوطه سازی، در نظر گرفته شده اند و تهیه این مصالح کمک بزرگی به بهبود سطح کیفی ساخت این بخش می کند.

 

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید