The best materials for building a villa


بهترین مصالح ساخت ویلا

بهترین مصالح ساخت ویلا شامل مواد و مصالحی هستند که علاوه بر زیبایی، موجب افزایش مقاومت و کاربری بهتر آن نیز خواهد شد. صرف نظر از این دو فاکتور، تناسب این متریال با منطقه محل احداث ویلا نیز حائز اهمیت بوده و می بایست از موادی که با وضعیت جوی و جغرافیایی منطقه سازگاری بهتری داشته و کمترین واکنش یا تغییرات را بروز می دهند، بهره برد. شایان ذکر است، مصالحی که برای ساخت و ساز بنای لوکس و زیبایی مثل ویلا به کار برده می شوند، بسیار متنوع هستند و برای بخش های مختلف آن، گونه های مختلفی از مواد اولیه در کیفیت و درجه بندی متفاوت ارائه و دسته بندی می شوند که انتخاب آنها، بسته به عوامل و فاکتورهای متعددی از جمله میزان بودجه و سلیقه کارفرما می باشد. در هر صورت این نکته را به خاطر بسپارید که برای داشتن یک ویلای لوکس و راحت، استفاده از مواد اولیه و مصالح درجه یک از جمله الزامات مهم به شمار می رود. بر همین اساس و برای ارائه توضیحات بیشتر در این باره، ادامه این مقاله را به بررسی و معرفی بهترین مصالح ساخت ویلا اختصاص داده ایم.

عوامل موثر در انتخاب مصالح

یکی از عوامل موثر بر انتخاب مصالح مناسب ساخت ویلا، موقعیت جغرافیایی و زمین محل اجرای پروژه است. بدیهی است اکثر لوکیشن هایی که برای ساخت ویلا در نظر گرفته می شوند، واقع در مناطق خوش آب و هوا و سرسبز هستند. به این ترتیب، شمال کشور و برخی مناطق کوهستانی، بیشترین محبوبیت را برای ویلاسازی دارند. بنابراین انتخاب مصالح مورد نیاز آنها نیز متناسب با اقلیم منطقه و وضعیت آب و هوایی صورت می گیرد. با این حساب می توان بهترین مصالح ساخت ویلا را براساس موقعیت جغرافیایی منطقه به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

مصالح ساخت ویلا در شمال

اولین مسئله ای که در رابطه با طراحی و ساخت ویلا در شمال کشور مطرح می باشد، نوع اسکلت بندی آن است که به دلیل وجود رطوبت زیاد در این مناطق، استفاده از سازه فلزی با مشکلاتی همچون خوردگی و پوسیدگی زود هنگام همراه خواهد بود. لذا بهترین متریال برای اسکلت ویلا در شمال، بتن می باشد. ضمن اینکه در دیواره های ویلا نیز بهتر است به جای آجر از بلوک استفاده شود که مزایای خاص خود را دارد. سقف ویلا نیز یکی از قسمت های مهمی است که با توجه به منطقه و ویژگی های جغرافیایی، نیازمند متریال مخصوص به خود می باشد. درواقع بارندگی های مداوم در شمال کشور، موجب گردیده که برای ویلا از سقف های شیروانی استفاده شود. این در حالی است که مصالح مورد نیاز برای ساخت ویلا در مناطق کوهستانی به دلیل شرایط جوی آرام تر و رطوبت کمتر نسبت به نواحی شمالی، تا حدود زیادی متفاوت می باشد.

انتخاب بهترین مصالح ساخت ویلا در شمال به همین نکاتی که اشاره شد، ختم نمی شود و برای اطمینان از سازگاری بیشتر ویلا با وضعیت اقلیمی باید به ساحلی یا جنگلی بودن آن نیز توجه داشت. اگرچه مبنای طراحی و ساخت ویلا در شهرهای شمال، یکسان است اما با توجه به تفاوت های زیست محیطی در این دو منطقه، ساخت و ساز ویلا را نیز دستخوش تغییراتی می کند که در استحکام و پایداری بنا، تاثیر مهم و اساسی دارند. به همین دلیل مصالحی که برای هریک از آنها به کار برده می شود، ممکن است در بخش هایی با یکدیگر متفاوت باشند که در ادامه آنها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

مصالح ویلای ساحلی

مهم ترین نکته در انتخاب بهترین مصالح ساخت ویلا ساحلی، مقاومت و نفوذ ناپذیری آنها در مقابل آب و رطوبت است. البته پیش از آن، رعایت اصول گودبرداری برای امنیت و جلوگیری از سستی سازه، مسئله ای بسیار مهم است که توجه به آن ضروری می باشد. چراکه خاک مناطق ساحلی به دلیل رطوبت بالا، بسیار نرم بوده و نیازمند در نظر گرفتن یک سری اصول برای اسکلت بندی مطمئن و ایمنی بالای آن خواهد بود. در این نوع ویلاها همانطور که اشاره شد باید از اسکلت بتنی به جای فلزی استفاده شود. ضمن اینکه مصالح به کار رفته برای ساخت بنا نیز اتوکلاف یا بی نیاز از گچ باشند. چراکه در صورت استفاده از گچ و با توجه به نم پذیر بودن این متریال، روند فرسودگی دیوارهای ویلا با سرعت بیشتری طی می شود. بهترین مصالح ساخت ویلا ساحلی به ویژه برای نمای داخلی نیز چوب و یا مصالح کاذب است که باید به آن توجه داشت.

مشکلات ساخت ویلا در مناطق جنگلی نسبت به مناطق ساحلی، تا حدودی کمتر است اما با این حال ساخت ویلا در چنین شرایطی نیز چالش های خاص خود را به دنبال دارد. اما به طور کلی مصالح مورد نیاز برای ساخت ویلای ساحلی با جنگلی تقریبأ در بسیاری موارد مشابه بوده و در هردوی آنها از انواع مصالح ساختمانی نظیر، بتن، چوب، بلوک های سیمانی و سفالی،  مبلگرد، پودر سنگ، سیمان، تیرچه بلوک، سنگ، کاشی، موازئیک، سقف های کاذب و…  استفاده یکسانی می شود.

بهترین مصالح ساخت ویلا کدامند؟

صرف نظر از تفاوت مصالح ساخت ویلا در مناطق مختلف و لزوم سازگاری بهتر آنها با اقلیم منطقه، معمولا طبق تجربه افرادی که سالها در امر ساخت و ساز ویلا فعالیت می کنند، استفاده از یکسری متریال برای اجرای هرچه بهتر و باکیفیت تر ویلا پیشنهاد می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

بهترین مصالح برای اسکلت ویلا

همانگونه که در بخش های پیش صحبت شد، بتن برای اسکلت بندی به عنوان بهترین متریال ساخت یک ویلا در شمال شناخته می شود. چراکه برخلاف سازه فلزی، با قرارگرفتن در معرض رطوبت، دوام و استحکام آن افزایش می یابد. از همین رو، امروزه سایر ترکیبات این متریال مانند بتن آرمه، بتن متخلل، بتن اسفنجی و… نیز برای ویلاسازی کاربرد گسترده ای دارند. البته کارایی بالای این متریال برای ساخت اسکلت ویلا به دقت در تولید آن و رعایت نسبت های دقیق آن در هنگام ترکیب در میکسرهای مخصوص بستگی دارد که توسط مهندسین مربوطه مورد نظارت کامل قرار می گیرد. علاوه بر آن، انجام صحیح عملیات بتن ریزی و دقت در آب رسانی پس از اجرای سازه نیز در کیفیت و استحکام آن تاثیر قابل توجهی دارد.

بهترین نوع مصالح سقف ویلا

پیش تر نیز به این موضوع اشاره ای داشتیم که بهترین مصالح ساخت ویلا در بخش اجرای سقف، علی الخصوص در مناطق شمالی کشور با آن حجم از بارندگی، مصالح مورد استفاده برای اجرای شیروانی است. طراحی زاویه دار این نوع سقف به هدایت بهتر آب باران کمک زیادی می کند و اجرای آن نیز با انواع متریال مانند تایل، چوب، توفال چوبی و.. صورت می گیرد. اما به طور کلی می توان آنها را در دو نوع مصالح سنتی و پیشرفته دسته بندی کرد. نوع جدید و امروزی مصالح این نوع سقف اغلب به صورت پنل هایی هستند که با توجه به تکنولوژی به کاررفته در آن دارای حداقل ایستایی آب بوده و به سرعت پس از بارندگی، آب را به زمین انتقال می دهند. شایان ذکر است که پیش از نصب هریک از این مصالح، سقف را از طریق قیراندود یا ایزوگام عایق می کنند.

بهترین مصالح ساخت نما ویلا

نمای ویلا گرچه در مقایسه با کیفیت سازه و بنا از درجه اهمیت کمتری برخوردار می باشد و تنها، فاکتور زیبایی در آن مورد توجه قرار می گیرد، اما یکی از بخش های مهمی است که کارفرما معمولا بیشترین انتظار را از پیمانکار برای اجرای مطلوب و بی نقص آن دارد. این انتظار کاملا درست و به جا است زیرا انتخاب بهترین مصالح ساخت ویلا ، شامل متریال نما نیز خواهد شد. اساسأ در طراحی نما نیز همانند سقف ویلا، دو دسته بندی کلی مصالح سنتی و مدرن وجود دارد که دسته اول، مصالحی مانند آجر، سنگ، چوب طبیعی و مواردی از این قبیل هستند که این نوع مصالح، علاوه بر قیمت مناسب، همواره در دسترس بوده و افراد بیشتری توانایی اجرای آنها را دارند. این در حالی است که چندان در برابر رطوبت هوای شمال مقاوم نیستند و با ورود نسل جدید متریال نما، کمتر مورد توجه ویلاسازان قرار می گیرند. لذا انواع متریال نوین برای ویلاهای لاکچری و مدرن، جایگزین آنها شده اند که از آن جمله می توان صفحات فایبر سمنت و ترمووود را نام برد که ضمن برخورداری از تنوع طرح و رنگ، مقاومت بسیار بالایی را در برابر تغییرات جوی از خود به نمایش می گذارند.

بهترین متریال سفت کاری و نازک کاری ویلا

سفت کاری و نازک کاری ویلا، از جمله مراحلی هستند که در مجموع، طیف وسیعی از متریال و بهترین مصالح ساخت ویلا برای اجرای هرچه بهتر آن به کار برده می شود. به طوری که انواع بلوک، آجر و آرماتور به مقادیر مورد نیاز، انواع عایق های رطوبتی، صوتی و… سیمان، انواع ماسه بادی و شکسته، تیرچه بلوک، فوم، گچ، پودر سنگ، سیمان سفید، لوازم مربوط به لوله کشی تاسیسات، سیستم برق کشی کف و دیوار، انواع آهن آلات اعم از نبشی و قوطی در ابعاد و اندازه های مختلف، کاشی، سرامیک و…، تنها بخشی از متریال مورد نیاز برای مرحله سفت کاری و نازک کاری ویلا به شمار می روند که بنا به نظر و خواست کارفرما می توان از بهترین مصالح ساخت ویلا برای آنها بهره برد.

بهترین متریال کف ویلا

انتخاب مصالح مناسب برای کف، یکی از بخش های مهم در عملیات ساخت یک ویلای لوکس و زیبا محسوب می شود. درواقع از جمله فاکتورهای موثر در شناخت ویلای مدرن و امروزی، نوع کفپوش های به کار رفته در آن می باشد و از همین رو ترجیح بسیاری از افراد، استفاده از جدیدترین و بهترین متریال برای این بخش از ویلا است. بر همین اساس پیشنهاد اکثر طراحان داخلی، انتخاب کفپوشی است که علاوه بر ظاهری زیبا، از کیفیت لازم نیز برخوردار باشند. از این رو، انواع پارکت، لمینت، سنگ، اپوکسی و سرامیک در طرح ها و نقش های متنوع می توانند انتخاب مناسبی برای پوشش کف ویلا باشند.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید