هزینه اسکلت بتنی نسبت به سازه های فلزی از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده و علاوه بر اینکه هزینه اسکلت بتنی بسیار کمتر می باشد فقط سازه فلزی زمان بیشتری میبرد اما زمان اجرای آن کمتر است و علت این که همه از اسکلت بتنی استفاده میکنند در حین ساخت احتیاجی نیست که کل سرمایه را یکجا برای خرید اسکلت هزینه کنیم در طول ساخت هزینه می شود.

اسکلت بتنی دارای مقاومت بالایی است و در ساختمان سازی بیشتر استفاده می شود و در ساخت ویلا بیشتر از سازه فلزی استفاده می شود آن هم به دلیل کم حجم بود ضخامت ستون ها است بخصوص در ویلا های کوچک با این وجود هزینه اسکلت بتنی در ویلا های دوبلکس بزرگ بهینه است چون بار گذاری آن بهتر است.

استقبال بیشتری از ویلا با اسکلت بتنی می شود آن هم به دلیل مرغوبیت و قیمت اسکلت بتنی بهینه تری نسبت به اسکلت فلزی دارد. البته انتخاب نوع اسکلت بر اساس اطلاعات به خصوصی صورت می گیرد و اغلب نگاه دقیق و تخصصی برای اجرای سازه ویلا توسط یکی از این نوع مصالح وجود دارد.

به بیان بهتر، مبنای تصمیم گیری برای استفاده از سازه های مذکور، عوامل و فاکتورهای متعددی است که با در نظر گرفتن آنها توسط مهندسین متخصص و پس از بررسی مزایا و معایبی که در پیاده سازی هر یک از این روش ها وجود دارد، بهترین و متناسب ترین نوع اسکلت بندی اجرا خواهد شد. در واقع وقتی گفته می شود که ساخت ویلا با اسکلت بتنی برای شما گزینه بهتری است، به معنای تصمیم گیری بر پایه انجام ارزیابی های دقیق مانند بررسی موقعیت زمین و منطقه محل اجرا هزینه اسکلت بتنی یا سایر پارامترهای دخیل در این امر می باشد که منجر به استفاده از این نوع سازه می گردد. این را هم باید گفت قیمت اسکلت بتنی بسیار برای کارفرما مهم می باشد.

هزینه ساخت ویلا اسکلت بتونی چقدر است

قیمت تمام شده اسکلت بتنی چقدر است ؟

هزینه تمام سده اسکلت بتنی میانگین چقدر می باشد؟ یکی از سازه های رایج و پرکاربرد که در اکثر پروژه های مهندسی، ساختمان های مدرن و ویلاهای لوکس امروزی اجرا می شود، اسکلت بتنی است. و مهم ترین بخش آن در ساخت ویلا با اسکلت بتنی قیمت تمام شده اسکلت بتنی است البته ما در این مقاله به هزینه اسکلت بتنی و بررسی آن می پردازیم قیمت اسکلت بتنی نسبت به متراژ و تعداد طبقات اسکلت بتنی ویلا محاسبه می شود برای ساخت ویلا دوبلکس و سوبلکس مقدار خاصی میله گرد و بتن استفاده می شود و هزینه ساخت اسکلت بتنی آن هم در هر سال بر اساس تورم مصالح تغییر میکند و این قیمت در سال 1400 بر حسب متر مربع 2.200.000 می باشد.

البته انتخاب این اسکلت بتنی به فاکتورهای تاثیرگذار متعددی مانند وضعیت جوی و اقلیمی منطقه، موقعیت زمین، مقدار بودجه ای که برای ساخت ویلا با اسکلت بتنی اختصاص داده شده، شرایط پروژه، نظرات کارفرما و مهندسین و همچنین پارامترهای فنی بستگی دارد. بتن آرمه ماده اولیه و مهم در ساخت سازه بتنی است که از ترکیب میلگرد، شن، ماسه و سیمان تهیه می شود و این قابلیت را دارد که در بخش های مختلف اعم از، سقف، ستون، پی، فونداسیون، پله، دیوار برشی و تیرچه‌ ها به کار برده شود. به این ترتیب و با استفاده از ویژگی های این اسکلت سازه بتنی، مقاومت ساختمان در برابر تنش های وارده مانند زلزله، طوفان یا هر اتفاق غیر مرتقبه دیگری، افزایش خواهد یافت. لذا هزینه اسکلت بتنی در صورتی که سازه با منطقه محل احداث ویلا سازگار باشد از مقاومت و استحکام قابل قبولی برخوردار خواهد شد.

محاسبه هزینه ساخت اسکلت بتنی

همانطور که پیش تر صحبت شد، کاربرد اسکلت بتنی برای ساخت ویلا و ساختمان های مدرن، بسیار متداول و زیاد است. اجرای چنین سازه ای مستلزم ساخت یک چارچوب یا اسکلت برای قرار گرفتن بتن در آن می باشد. به این صورت که در بخش های عمودی و افقی، اجزایی همچون تیر و ستون ها نصب می گردد که اتصال آنها یکی از مراحل مهم در عملیات ساخت ویلا با اسکلت بتنی به حساب می آید. این اجزا عمومأ فولادی هستند و همین مسئله عامل بهبود مقاومت سازه در برابر زلزله و حریق می باشد.

اسکلت بتنی بهتر است یا اسکلت فلزی؟

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متندر کنار اسکلت های بتنی یکی از سازه های پرکاربرد که قدمت زیادی در کشور ما دارد، اسکلت فلزی است که متریال اصلی آن از فولاد است و اتصال آن توسط پیچ و مهره و یا جوشکاری صورت می گیرد. این سازه نیز در نوع خود از مقاومت بالایی برخوردار بوده و بسته به مناطق مورد استفاده، در ساخت بسیاری از ساختمان ها و ویلاها به کار برده می شود. اما سئوالی که مطرح است اینکه، از میان این دو نوع اسکلت بندی، کدامیک بهتر و کارآمدتر می باشد. به طور قطع نمی توان یک نسخه مشخص و واحد را برای تعیین بهترین نوع اسکلت بندی در نظر گرفت. چراکه عوامل مختلفی در انتخاب اسکلت ویلا موثر هستند که موقعیت جغرافیایی، هزینه اجرا، سرعت پروژه، زمان، مقاومت حرارتی و … از آن جمله می باشند. لذا با بررسی و در نظر گرفتن این فاکتورها می توان مشخص کرد که ساخت ویلا با اسکلت بتنی بهتر است یا اینکه از اسکلت فلزی استفاده کنیم.
بر همین اساس در ادامه به برخی از مزایا و معایب سازه های بتنی در مقایسه با سازه های فلزی پرداخته ایم تا با اطلاع از آنها به بهترین نتیجه برای انتخاب اسکلت بندی برسیم. ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

مزایا و معایب ساخت اسکلت بتنی

مزایای اسکلت بتنی یکی از مهم ترین بخش است و بیشتر ما برای ساخت ویلا باید به آن توجه کرد مزایای اسکلت بتنی هم بسیار پر کاربرد است و می توان بسیار مزایای زیادی دارد.

1- مزایا اسکلت بتنی
• یکی از مزایای اسکلت بتنی عمده و مهم اسکلت های بتنی، مقرون به صرفه بودن آنها است. چرا که بتن به عنوان یکی از مصالح ارزان قیمت و کاملا در دسترس شناخته می شود که در حال حاضر با وجود نمونه های آماده، اجرای سازه با هزینه پایین تر نیز امکانپذیر خواهد بود. همچنین هزینه تهیه سایر مصالح و ترکیبات لازم برای ساخت بتن مانند شن و ماسه نیز بسیار ارزان است و همین مسئله تاثیر مستقیمی بر هزینه اجرای عملیات ساخت اسکلت دارد.

  • اساسأ در اسکلت های فلزی، قطعات و اجزای سازه اغلب به صورت آماده و پیش ساخته، فراهم و سپس نصب می گردند. این در حالی است که برای ساخت اسکلت بتنی، انعطاف بیشتری به خرج داده می شود و با تهیه قالب های مورد نظر، بتن روان را در آنها ریخته و اجزای مختلف سازه در اشکال گوناگون بسته به نیاز پروژه، ساخته می شود. در واقع یک مزیت ساخت ویلا با اسکلت بتنی این است که مهندسین و معماران برای اجرای پروژه و اسکلت بندی، دست بازتری دارند. این از ویژگی های مهم مزایای اسکلت بتنی است
  • استحکام و مقاومت از مزایای اسکلت بتنی به طور چشمگیری در مقایسه با سایر سازه ها بیشتر است.
  • قابلیت شکل ‌پذیری بتن و انعطاف مواد اولیه موجب گردیده که امکان استفاده از آن برای ساخت بخش های مختلف مانند پل نیز وجود داشته باشد.
  • این نوع سازه مقاومت مطلوبی در برابر حرارت و گرمای زیاد از خود نشان می دهد و از همین رو در هنگام حریق آسیب های وارده به ویلا، کاهش می یابد.
  • استفاده از بتن در پی و فوندانسیون ویلا نیز از جمله مزایایی است که در مقاومت سازه تاثیر زیادی داشته و احتمال تخریب بنا و وارد آمدن آسیب های جدی را در صورت بروز زلزله به حداقل می رساند.
    با توجه به ویژگی ها و مزایایی که مورد اشاره قرار گرفتند می توان نتیجه گرفت که ساخت ویلا با اسکلت بتنی در مقایسه با سایر سازه ها، بهتر و با ایمنی بیشتری همراه خواهد بود.

2- معایب اسکلت بتنی

هر سازه ای نسبت به مزایای آن معایبی هم دارد اسکلت بتنی هم با توجه به مزایای اسکلت بتنی معایبی هم دارد که می توان نسبت به نوع پروژه از این اسکلت استفاده کرد بر هر حال ما بعضی از معایب اسکلت بتنی را برای شما بیان میکنیم:
• اگرچه سازه های بتنی از توان بالایی برای تحمل ورن برخوردارند اما در مقایسه با اسکلت فلزی، سازه های سنگین تری هستند.
• از نقاط ضعف سازه های بتنی، پایین بودن مقاومت کششی آنهاست.
• انتقال راحت و سریع دما را می توان یکی دیگر از معایب سازه های بتنی دانست.
• فرآیند ساخت و قالب گیری بتن یک پروسه نسبتأ وقتگیر بوده و موجب طولانی شدن ساخت و ساز ویلا می شود.
• روند ساخت ویلا با اسکلت بتنی به دلیل لزوم خشک شدن بتن، کندتر پیش می رود.
• ترمیم دوباره اسکلت های بتنی در صورتی که قسمتی از آن دچار مشکل شوند، عملا غیر ممکن است.
• میزان دقتی که صرف ساخت اسکلت فلزی می گردد در اسکلت های بتنی مشاهده نمی شود. زیرا معمولا ساخت بتن در محیط های کارگاهی و بدون نیاز به تخصص خاصی صورت می گیرد.

مراحل ساخت و اجرای اسکلت بتنی

پیش از تشریح روند مراحل ساخت اسکلت بتنی، به طور خلاصه می توان این مراحل را شامل موارد زیر دانست:
• آماده سازی زمین که شامل فرآیندهای مختلفی نظیر خاکبرداری، تخریب، پرکردن و هموارسازی سطح می باشد.
• گودبرداری و پی ‌ریزی روی زمین مسطح شده
• آرماتوربندی فونداسیون و بتن
• بتن ‌ریزی فونداسیون
• آرماتوربندی و بتن ‌ریزی ستون ‌ها
• نصب تیرچه بلوک در ساخت ویلا با اسکلت بتنی
• نصب میلگرد سقف، قالب ‌بندی دیوار و آماده‌ کردن بنا برای بتن‌ ریزی سقف.
• مرحله دیوار چینی و تیغه ‌کشی
• عایق بندی رطوبتی و انجام مراحل تکمیلی
• ساخت نماسازی و بهره‌ برداری از ویلا
اکنون و در ادامه این بخش، به بررسی هریک از مراحل فوق خواهیم پرداخت.

اجرای عملیات پی ریزی و فوندانسیون
این مرحله از اسکلت بندی بتنی، هیچ تفاوتی با اجرای آن برای سازه فلزی نداشته و روند مشابهی دارند. اما تفاوت عمده و مهم این مرحله برای سازه های فلزی و بتنی به اتصال ستون ها مربوط می شود. به طوری که در ساخت ویلا با اسکلت بتنی از میلگردهای انتظار برای اتصال عضوهای بتنی مانند ستون و فوندانسیون به کار برده می شود.

اجرای ستون اسکلت بتنی
یکی دیگر از بخش هایی که نقش مهمی در تحمل بار ساختمان دارد، ستون های بتنی است که اغلب در اشکالی نظیر مربع، مستطیل، دایره و چند ضلعی ساخته می شوند.
فاصله میلگردهای تعبیه شده در ستون نیز بین 5 تا 25 سانتیمتر است. البته در اجرای این بخش، خاموت بندی که میلگردهایی عرضی برای بهبود استحکام سازه هستند نیز بسیار با اهمیت بوده و هر ستون نیازمند نصب 4 خاموت در هر مترمربع می باشد. خم کردن میلگردها با هدف ثابت ماندن آنها و جلوگیری از کوچک شدنشان نیز از موارد مهمی است که در این مرحله مورد توجه قرار می گیرد.

اجرای سقف و تیر بتنی
برای این بخش از عملیات ساخت ویلا با اسکلت بتنی انواع میلگردها مانند میلگردهای تقویتی به کار برده می شود. همچنین برای قالب بندی بتن در قسمت سقف نیز تیرچه بلوک، انتخاب مناسبی خواهد بود. به این صورت که تیرچه به عنوان تیرهای فرعی در سقف مورد استفاده قرار می گیرد و بلوک هم که معمولا در انواع سفالی و سیمانی هستند، قالبی برای بتن‌ به حساب می آید. استفاده از بلوک برای قالب بندی موجب استحکام فوق العاده سقف می شود، ضمن اینکه وزن زیادی را نیز به سقف وارد نمی کند.
توجه داشته باشید که بلوک‌ های سیمانی و سفالی، تفاوت چندانی از نظر مقاومت با یکدیگر ندارند و تنها عامل تمایز آنها، هزینه کمتر بلوک های سیمانی در مقایسه با نوع سفالی است. چراکه امکان تولید این مصالح هم در محل پروژه و هم کارخانه وحود دارد و از همین رو می تواند گزینه مناسبی برای کاهش هزینه های ساخت ویلا با اسکلت بتنی باشد.
در ادامه برای جلوگیری از بار زیاد تیرچه روی میلگردها، از قالب های تخته ای به عرض 5 الی 10 سانتیمتر استفاده می شود.

شمع ‌بندی و بتن‌ ریزی
اما مرحله بعدی در اجرای سازه بتنی ویلا، شمع ‌بندی زیر تیرچه ‌ها است که اغلب در هر 1 تا 1.5 متر زیر تیرچه های سقف یک ردیف شمع در نظر گرفته خواهد شد. این شمع ها می تواند از جنس چوب یا فلز باشند.
پس از این کار، حدفاصل تیرچه ‌ها با استفاده از بلوک پر شده و سپس میلگردهای حرارتی نصب می گردند. در اقدام بعدی نوبت به بتن ریزی، شیب بندی و عایق کاری می رسد که بایستی به شکل یکپارچه و اصولی صورت بگیرند.

ویبره و متراکم سازی بتن
ویبره بتن یکی دیگر از مراحلی است که در عملیات اجرایی کلیه سازه های بتنی و همچنین ساخت ویلا با اسکلت بتنی با هدف متراکم ساختن بتن های ریخته شده در داخل تیر و سقف، صورت می گیرد. این مرحله توسط دستگاهی به نام ویبراتور انجام می شود که با اتصال به یک شلنگی که به واسطه جریان برق، دائمأ در حال لرزش است، بتن را در تمام فضا پخش می کند. اجرای دقیق و مناسب این مرحله هم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در غیر اینصورت بروز برخی مشکلات در سازه، دور از انتظار نخواهد بود.

آرماتور‌بندی
اجرای آرماتور بندی در ساخت ویلا با اسکلت بتنی از آنجایی حائز اهمیت است که تمامی نیروهای کششی وارد بر سازه، روی میلگردها اعمال می شود. برهمین اساس به قطر آرماتورهای مورد استفاده و انتخاب آن متناسب با اندازه و قطر میلگرد توجه زیادی می شود. در صورت استفاده از آرماتورهایی با قطر زیر 12 میلیمتر، نیازی به استفاده از دستگاه های مکانیکی وجود ندارد و به راحتی توسط دست قابل خم کردن هستند اما برای قطرهای بالاتر، استفاده از تجهیزات به خصوص، الزامی خواهد بود.

قالب ‌بندی اسکلت بتنی
معمولا قالب ‌هایی که برای بتن به کار گرفته می شوند در دو نوع چوبی و فلزی هستند که در کشور ما معمولا قالب هایی با جنس چوب روسی کاربرد بیشتری دارند. وظیفه این قالب ها، تحمل وزن بتن تا پیش از خشک شدن می باشد. البته برای ایمنی بیشتر و کمک به این قالب ها برای تحمل وزن، در زیر آنها داربست هایی نیز نصب می گردد. از طرفی این مرحله در شکل دهی و تعیین دقیق ابعاد قطعات بتنی، نقش موثری دارد. این قالب ها معمولا در بخش های مختلفی به کار برده می شوند که برخی از آنها شامل؛ قالب ‌بندی پی، ستون، تیرها و سقف می باشند.
با اتمام این مرحله و پس از اطمینان از خشک شدن عضوهای بتنی و زمانی که این اجزا توانایی تحمل وزن خود را داشته باشند، نوبت به بازکردن قالب ها می رسد که به این مرحله، قالب برداری گفته می شود.

اسکلت بتنی چه ویژگی دارد

  • مقاومت حرارتی بالا
    مقاومت بتن در برابر آتش سوزی یکی از ویژگی های برجسته ای است که دلیل استقبال اکثر ویلاسازان از این متریال به شمار می رود. این ویژگی موجب گردیده تا در صورت بروز آتش سوزی، فرصت کافی برای مقابله با این حادثه را داشته باشید.
  • مقاوم در برابر رطوبت
    ساخت ویلا با اسکلت بتنی علاوه بر داشتن مزیتی همچون مقاومت حرارتی، در برابر رطوبت و آب نیز پایداری بی نظیری دارد و در صورتی که آب، فاقد سولفات و کلرور باشد، عوارضی را برای بتن و میلگردهای سازه به دنبال ندارد.
  • مقاوم در برابر تنش های وارده
    سازه های بتنی در برابر تنش های ناشی از وزش باد و یا زلزله بسیار مقاوم هستند و بروز این عوامل طبیعی، تاثیر سویی بر سازه نخواهند داشت.
  • بهبود مقاومت با افزایش عمر
    یکی از ویژگی های جالب توجه بتن، بهبود مقاومت آن همزمان با بالاتر رفتن عمر سازه می باشد. علت این مسئله، هیدراته شدن بتن یا سیمان و مقاومتی است که در برابر عوامل مختلف از خود به نمایش می گذارد.
  • بی نیاز از هزینه تعمیر و نگهداری
    از آنجایی که در ساخت ویلا با اسکلت بتنی از متریال و روش های دقیق اجرایی استفاده می شود، لزومی برای صرف هزینه های مجدد جهت تعمیر و نگهداری ندارد.
  • سایر ویژگی ها
    عدم نیاز به تخصص و دانش خاص برای اجرای سازه های بتنی، هزینه های معقول و قابل پیش بینی، قابلیت تهیه مصالح به صورت تدریجی و مرحله به مرحله دیگر ویژگی های شاخص اسکلت بندی بتنی برای ساخت ویلا هستند که با توجه به وضعیت کنونی بازار، موارد مهم و قابل توجهی می باشند.

نتیجه گیری:

ما برای ساخت هر پروژه ای یک مدل اسکلتی را برای ساخت اجرا می کنیم و برای بعضی از پروژه ها می توان از اسکلت های مختلف استفاده کرد اما در برخی از پروژه های ساخت ویلا باید از نوع خاصی از اسکلت استفاده کرد اسکلت بتنی جز آن دسته از آن کارهایی است که برای ویلا های مدرن با کنسولی بلند میتوان از این سازه استفاده کرد. و این را هم بیان میکنیم در کشور ما استفاده از اسکلت بتنی بیشتر مورد قبول همه است و نسبت به اسکلت فولادی هزینه ساخت کمتر و مدت زمان اجرای طولانی تری دارد.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید