طراحی باغ ویلا به عنوان یک مکان آرامش بخش برای گذران اوقاتی چند و رهایی از مشغله و هیاهوی زندگی های امروزی از ضرورت بالایی برخوردار می باشد. این فرآیند نیازمند بهره گیری از یک سری اقدامات اولیه و مهارت ها طراحی باغ ویلا است که به واسطه همکاری با یک تیم باتجربه و کارآزموده از مهندسین طراح و معماران، قابل دستیابی خواهد بود.

درواقع چنانچه روند طراحی و اجرای یک باغ ویلای لوکس و مجهز به شکلی اصولی و هنرمندانه پیاده سازی شود، شاهد زیبایی و جاذبه چندین برابری آن خواهید بود. البته نظر و سلیقه کارفرما نیز در ایجاد یک مکان بی نظیر جهت استراحت و تفریح، بسیار تاثیرگذار بوده و شما می توانید با ارائه ایده های متنوع، باغ ویلایی منحصر به فرد و طبق سلیقه خود داشته باشید.

بنابراین با تلفیق نظرات کارشناسانه مهندسین معمار و سلایق کارفرما، یک مکان زیبا با برخوداری از استانداردهای لازم و به روزترین امکانات به همراه مناظری حیرت انگیز و سرشار از جاذبه ایجاد می شود که تکمیل کننده لحظات خوش و یه یادماندنی ساکنین آن خواهد بود.

به همین منظور در ادامه این محتوا قصد داریم به بررسی موضوع طراحی و اجرای ویلا باغ از جوانب مختلف پرداخته و پاسخگوی سئوالات شما در این باره باشیم پس دعوت می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

هزینه طراحی باغ ویلا

یقینأ بیشتر افراد علاقمند هستند که با کمترین هزینه پروژه احداث باغ ویلای خود را به اتمام برسانند. اما آنچه مشخص است، پایین بودن هزینه پروژه ساخت ویلا به معنای کیفیت ضعیف و بی توجهی به برخی اصول و استانداردها خواهد بود و قطعأ مشکلاتی را در آینده به همراه دارد. بحث هزینه های طراحی یک باغ ویلا از جنبه های مختلفی قابل بررسی است و بسته به فاکتورهای بسیاری، متغیر خواهد بود. بدیهی است هرچه در طراحی به جزئیات توجه بیشتری شود، بودجه مورد نیاز برای اجرای آنها نیز افزایش می یابد چراکه اجرای آن را دشوارتر و کیفیت خروجی نیز متناسب با آن بالاتر می رود و به این شکل، هزینه های لازم نیز بیشتر خواهد شد.

با این توضیح می توان نتیجه گرفت؛ طراحی و اجرای باغ ویلا علاوه بر آنکه در کلیات و زیبایی ظاهری قابل مشاهده است، از نظر جزئیات و کیفیت خروجی نیز حائز اهمیت بوده که بر هزینه نهایی نیز تاثیر عمده ای دارد. بنابراین صرفأ نمی توانید زیبایی طراحی و دیزاین باغ ویلا را ملاکی بر کیفیت ساخت بدانید و بایستی اجرای صحیح جزئیات را نیز به همان اندازه مد نظر قرار بدهید.

مراحل طراحی و ساخت باغ ویلا

عملیات طراحی و اجرای باغ ویلا نیز همانند ساخت ویلای لوکس در یکی از مناطق خوش آب و هوای کشورمان، شامل مجموعه مراحلی است که انجام دقیق و اصولی هریک از آنها در ایجاد یک فضای ایده آل و مفرح، تاثیر فراوانی دارد. در ادامه به بررسی کلیات این مراحل خواهیم پرداخت.

  • طراحی و تهیه نقشه پروژه

تهیه نقشه و پلان پروژه ساخت باغ ویلا بر عهده تیم طراحی است که برای این کار انتخاب می کنید. به این ترتیب که با اعمال نظرات کارفرما و در نظرگرفتن برخی موارد تخصصی، نقشه اولیه باغ ویلا آماده می شود. سپس با تایید و تهیه نقشه نهایی، مرحله بعدی که شامل گودبرداری و اجرای فوندانسیون است، آغاز می گردد.

  • گودبرداری و شروع عملیات اجرایی

همانطور که گفته شد، با کسب تایید کارفرما، نوبت به شروع فاز بعدی عملیات طراحی و اجرای باغ ویلا می رسد که گودبرداری است. نکته حائز توجه در این مرحله، الزام به رعایت قواعدی است که در استحکام و مقاومت سازه تاثیرگذار هستند. به این ترتیب که می توانید با انتخاب بهترین و مرغوب ترین نوع بتن، میلگرد، سیمان و… دوام و پایداری سازه خود را تضمین کرده و بنای پایه ها را مستحکم کنید. توجه به این موضوع از همان ابتدای کار، عاملی جهت افزایش طول عمر باغ ویلا خواهد بود. پس از اجرای فوندانسیون، نوع سازه نیز که می تواند بتنی یا فلزی باشد براساس پارامترهایی که مهم ترین آنها موقعیت زمین و منطقه است، انتخاب و سپس به اجرا در خواهد آمد تا پروژه وارد مرحله بعدی خود شود.

  • دیوارکشی و تفکیک فضا

دیوارکشی و مشخص کردن خروجی و بازشوها، گام بعدی در عملیات ساخت باغ ویلا است. به کارگیری مصالح درجه یک که از تناسب و سازگاری لازم با شرایط اقلیمی منطقه برخوردار باشد، از الزامات این مرحله محسوب می شود. از طرفی فاکتور بودجه در انتخاب متریال مورد استفاده برای دیوارها نیز دخیل است و معمولا با توجه به این موارد، بهترین متریال استفاده می شود. توجه داشته باشید که طراحی و اجرای باغ ویلا متناسب با شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی محل احداث، تاثیر فوق العاده ای در دوام طولانی مدت آن دارد. لذا این نکته نیز نباید به دور از توجه قرار بگیرد.

  • طراحی و اجرای سقف

اجرای سقف باغ ویلا نیز از دیگر مراحلی است که همانند مراحل قبل، نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف و عواملی همچون شرایط منطقه و وضعیت آب و هوایی آن است. درواقع چندان اهمیتی ندارد که سبک طراحی باغ ویلای شما چیست! بلکه تنها بایستی برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع سقف، حتما به وضعیت جوی و میزان بارش منطقه توجه داشته باشید. همانطور که بهتر می دانید به سبب بارش های مداوم در مناطق شمالی کشور، اجرای سقف اکثر ویلا و باغ ویلاها به صورت شیروانی و با مصالح مخصوص می باشند.

  • طراحی نمای باغ ویلا

یکی دیگر از قسمت ‌هایی که در طراحی و اجرای باغ ویلا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، نما است که می تواند معرف زیبایی، سبک، کیفیت مصالح و نوع ساخت باشد. درواقع یک باغ ویلا پیش از آنکه با امکانات و دیزاین داخلی مورد سنجش قرار بگیرد، مخاطب را با نمای بیرونی خود جذب می کند. بنابراین نمایی که برای باغ ویلای خود در نظر می گیرید، بایستی خاص، متفاوت و از متریال مرغوب و مناسب با موقعیت محل احداث ویلا باشد.

معمولا پس از یک نمای جذاب و مخاطب پسند، بیشترین توجهات معطوف دکوراسیون داخلی و طراحی آن می شود و لذا این مرحله نیز نیازمند صرف دقت و بودجه کافی برای اجرای بهترین دیزاین خواهد بود. در این بخش از کلیات طراحی و اجرای باغ وبلا وارد جزییاتی نظیر کفپوش، دیوارپوش، مصالح داخلی، نورپردازی، قرنیز و مواردی از این دست خواهیم بود که همگی بایستی طبق برنامه و نقشه پیش بروند. لازم به ذکر است این مرحله نیز با تمام جزئیات، براساس سلیقه و نظر کارفرما اجرا می شود و اکثر شرایط و امکاناتی که برای هرچه زیباتر شدن نمای داخلی درنظر گرفته می شود، با کارفرما در میان گذاشته خواهد شد.

  • طراحی محوطه باغ ویلا

ازجمله موارد پراهمیت در پروسه طراحی و اجرای باغ ویلا محوطه سازی است. چراکه نقطه عطف هر باغ ویلا، سرسبزی و زیبایی حیاط بوده که عامل مهمی در جلب نظر ساکنین به حساب می آید. در اجرای صحیح و همه جانبه این قسمت نیز، بودجه حرف اول را می زند و پس از آن بهره گیری از نظرات یک طراح متخصص که توانایی پیاده سازی ایده های جدید و خلاقانه را برای محوطه داشته باشد. این بخش از پروژه شامل موارد متعددی از قبیل، طراحی فضای سبز و باغچه ها، طراحی استخر و جانمایی مناسب آلاچیق، باربیکیو، آب نما و… به طرز بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.

  • طراحی منظره و باغ آرایی

در طراحی و اجرای باغ ویلا و به ویژه برای محوطه سازی، می توان یک بخش جداگانه را نیز در لیست امور و هزینه های مربوط به آن افزود که تاثیر آن در زیبایی، آرامش و معنا پیداکردن واژه باغ برای این مکان، بسیار عمده و حائز اهمیت می باشد. این بخش مهم؛ باغ آرایی و طراحی لندسکیپ است که عبارتست از کاشت یا اضافه کردن درختان مثمر یا غیره، انواع گلها و گیاهان، طراحی و ایجاد باغچه هایی در اشکال و اندازه های گوناگون، اصلاح و هرس گیاهان و یا حذف قسمت هایی که تاثیر منفی در نمای باغ ویلا دارند. این کار علاوه بر آنکه جلوه بصری باغ ویلا را دو چندان می کند، نقش موثری نیز در خنک شدن محیط، تصفیه هوا و حس آرامش ساکنین خواهد داشت.

  • اصول و استاندارد اجرای باغ و ویلا

شاید بتوان مهم ترین اصل در طراحی باغ ویلا که آن را از طراحی سایر ویلاهای معمولی متمایز می سازد، محوریت فضای سبز و تمرکز بر طراحی این بخش از بنا دانست که معمولا هم کارفرما و هم سازنده و معماران، هزینه و توجه ویژه ای را صرف آن می کنند. به همین دلیل عمدتأ اصول و استانداردهای مهم در طراحی و اجرای باغ ویلا به این بخش مربوط می شوند. اما در کنار آن، قواعد دیگری نیز مطرح هستند که رعایت آنها در اجرای هرچه بهتر و صحیح تر پروژه، نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. به این ترتیب ما در ادامه این بخش به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت:

  • انتخاب مناسب فضای نشیمن

یکی از نکات مهم در طراحی یک باغ ویلا، توجه به نشیمن و انتخاب بهترین فضا و لوازم برای آنها است. درواقع برای استفاده بهینه از فضای باغ ویلا و بهره مندی از طراحی لندسکیپ آن، لزوم طراحی بخش هایی به عنوان نشیمن و تهیه مبلمان و وسایل مخصوص برای دیزاین آن بسیار مهم می باشد. به همین دلیل باید اصولی همچون هماهنگی با فاکتورهایی نظیر سبک طراحی و اجرای باغ ویلا را در انتخاب آنها مد نظر داشت. مثلا در صورتی که طراحی باغ ویلا به شکل سنتی و کلاسیک اجرا شده باشد، نمی توانید از مبلمان مدرن استفاده کنید. لذا پیشنهاد ما استفاده از مبلمان کلاسیک و تخت های سنتی برای قرارگفتن در گوشه و کنار فضای نشیمن و محوطه می باشد.

  • تناسب مصالح با اجزای باغ ویلا

وجود تناسب و هماهنگی میان اجزا نیز از دیگر اصول مهم برای ساخت باغ ویلا به حساب می آید. این مسئله به اندازه ای مهم است که حتی در طراحی فضای سبز و نوع مصالح به کار رفته در ساخت نیز باید رعایت شود. مثلا برای جلوگیری از ایجاد یک فضای گنگ و نامشخص بهتر است در طراحی و اجرای باغ ویلا به رنگ گیاهان با متریال مورد استفاده در بنا نیز توجه داشت.

  • تعادل فرم ساختمان با متریال

علاوه بر وجود تناسب بین رنگ ها و مصالح به کار رفته در بنای باغ ویلا، فرم ساختمان نیز بایستی با مصالح و رنگ ها در تعادل باشد. مثلا در صورت استفاده از سقف با طراحی مدرن، بهتر است به مصالح مورد استفاده در نما نیز توجه داشته باشید.

طراحی ورودی باغ ویلا

ورودی باغ ویلا نیز از دیگر مواردی به شمار می رود که نیازمند رعایت یک سری اصول و استانداردهای لازم می باشد. به طور حتم ورودی هر مکان، نقش معرف و شناسنامه را برای آن خواهد داشت. این موضوع در طراحی و اجرای باغ ویلا نیز صدق می کند و چه بسا اهمیت آن بیشتر از سایر ساختمان ها باشد. چراکه انتظار بیننده پس از وارد شدن به یک باغ ویلا، دیدن مناظری است که با سایر مکان ها متمایز بوده و زیبایی منحصر به فردی دارد. بنابراین هرچه ورودی محوطه زیبا و جذاب تر باشد، توجهات بیشتری را به معماری و شکوه بنا جلب می نماید.

حرف آخر :

در این مطلب تا جای ممکن به بررسی مراحل و جزئیات ساخت یک باغ ویلا اشاره شد. اما نکته شایان توجه، انتخاب تیمی قدرتمند برای اجرای صحیح و بدون نقص پروژه است و تفاوتی نمی کند که سبک طراحی باغ ویلای مد نظر شما چیست. درواقع شما تنها نقش مهمی که در طراحی و اجرای باغ ویلا دارید، یافتن یک اکیپ از طراحان حرفه ای و مهندسین معمار است. اکنون آنها با برنامه ریزی دقیق و برآورد هزینه ها، پروژه را آغاز می کنند و شما تنها بایستی ایده های خود را به آنها گوشزد نموده و با تامین بودجه لازم، پیشرفت پروژه خود را از صفر تا صد تماشا کنید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید