معایب سازه ال اس اف با توجه به کاربردی که دارد مثل تمام سازه های دیگر معایب و مزایای دارد اما مزایای سازه ال اس اف بیشتری از معایب سازه ال اس اف است البته این خصوصیت فقط برای خود سازه lsf است. و بیشتر در ساخت ویلا و اضافه بنا بیشترین کاربرد را دارد و معایب سازه ال اس اف برای ساخت ویلا می توان گفت خیلی کم می باشد اما در خصوص اضافه بنا بسیار مناسب است و میتوان گفت تنها سازه ای که با آن میتوان اضافه بنا انجام داد  ال اس اف می باشد که استاندارد و مجوز ساخت آن را دارد.

ویلا ساخته شده با ال اس اف که در بالا آن را می بیند بر روی یک سازه بتونی بنا نهاده شده است شما میتوانید بر روی این سازه اسکلت سازه سبک را قرار دهید و حتی می توانید با سازه فلزی متصل دهید و دیگر نگران معایب سازه ال اس اف نباشید.

مزایا و معایب سازه ال اس اف lsf

از مزایا و معایب سازه ال اس اف چه میدانید

مزایا و معایب ال اس اف همانند دیگر اسکلت سازه دارای مشخصاتی می باشد و از علت هایی که در کشور ما مورد استفاده قرار می گردد خصوصیات آن و داشتن توان اجرایی است و این را به صورت عینی می توان در بازار ساخت ساز مشاهده کرد. بیشتر این سهم را در ساخت ویلا و اضافه بنا بر روی ساختمان قدیمی و ساختمان هایی که نمی توان اسکلت آن را ادامه داد از این سیستم به راحتی استفاده می کنند.

  • تغییر دیواره های اسکلت سازه lsf
  • عدم اجرای کنسولی بدون ستون
  • هر نمایی بر روی اسکلت قابل اجرا نیست
  • دهانه بلند و باربر قابل اجرا نیست
  • البته بسیاری از مردم از این نوع تکنولوژی بسیار کم بهره بوده اند یا به دلیل آشنا نشدن با این سازه است شاید هم به دلیل اشتباه گرفتن با دیگر سازه هایی مانند کانکس این به دلیل ناآگاهی با این سازه می باشد حال میخواهیم با مزایا و معایب این سازه بیشتر آشنا شویم.

چیزهایی که در مورد این سازه نمی دانید

در تمام سایت ها از معایب سازه ال اس اف چیزهایی گفته می شود که میتوان از رعایت استاندارد ها و تقویت سازه آن را برطرف کرده شاید در نگاه اول این درست باشد اما باید به صورت کاملتر می توان گفت سازه جدا از این معایبی که در همه جا عنوان شده است دارای معایب بالا می باشد پس خواهشمند است دقت کنید که این معایب که عنوان می شود شمارو در اجرای سازه ال اس اف سست نکند چون استراتژیکی برای آن می توان لحاظ کرد.

جابجایی دیواره داخلی در این سیستم امکان پذیر نمی باشد چون بار اسکلت سازه بر روی تمام دیواره می باشد وچون ستونی برای وجود ندارد بار در این سازه به صورت خطی می باشد پس با این وجود تغییر دیواره داخلی با ضعف در اسکلت مواجه می شوید

بار بیشتر از حد نمیتوان بهش وارد کرد یعنی این که در طراحی سازه مقدار باری که در اسکلت محاسبه می شود نمی توان بعد ها این بار محاسباتی را از حدی بیشتر کرد و یک طبقه اضافه یا دستگاه سنگینی بر روی آن گذاشت.

استفاده نکردن نادرست از این سازه عواقب بسیار سنگینی برای کارفرما دارد در بعضی موارد افراد سودجویی که برای ارزان شدن این سازه از استراکچر این سازه مقاومت اسکلت آن کم کرده و در اتمام کار به مشکل برخورد می کنن.

مهم ترین مزایای سازه ال اس اف lsf

مزایای سازه ال اس اف کدام است

  • – سرعت بالا در اجرا اسکلت سازه
  • – کاهش وزن ساختمان و به تبعه آن کاهش نیروی زلزله
  • – نصب ساده و سریع ساختمان
  • – ضد زلزله بودن تا 8 ریشتر
  • – نصب ساده و سریع تاسیسات و غیره
  • – عایق صوتی و حرارتی با عایق نمودن دیواره
  • – مقاومت در برابر آتش
  • – حمل و نقل آسان به صورت منتاژ در محل
  • – نصب پنل های پیش ساخته برای نمای داخل و بیرون
  • – تنوع در طراحی و معماری
  • – كاهش زمان اجرای كار ساختمان
  • – افزایش عمر اقتصادی ساختمان
  • مشکلات و معایب سازه ال اس اف lsf
  • – محدودیت دهانه های باربر در ساختمان چند طبقه : محدودیت دهانه در داخل ساختمان با ترکیب کردن با سازه فلزی یا بتونی قابل اجرا میباشد قابل توجه است این در مواردی که نمی خواهیم ستون در داخل سالن باشد. فقط در مورد ویلا های مدرن که کنسولی زیادی دارد استفاده از این سازه توصیه نمی شود
  • – محدودیت تعداد طبقات برای ساختمان : در مورد محدودیت تعداد طبقه در ساختمان با سازه ال اس اف نمیتوان کاری انجام داد اما بیشتر کسانی که از این سازه استفاده می کنند سازنده ویلا هستند و بیشتر تا 3 طبقه از آن استفاده می شود
  • – عدم بار گذاری بیش از حد استاندارد سازه : بار گذاری در مورد سازه ال اس اف باید این موضوع را در نظر گرفت که بار زنده ای که بر روی آن محاسبه می شود بر حسب استاندارد می باشد نمی توان از آن برای بارهای سنگین استفاده کرد و دیگر معایب سازه ال اس اف میتوان گفت باید از اسانسور و راه پله با دیگر سازه استفاده کرد چون لغزش در آن زیاد می باشد.

ویژگی سازه ال اس اف LSF

سازه ال اس اف چه ویژگی دارد تا کارفرما را مجاب به ساخت این نوع سیستم کند بهترین موردی که برای این مطلب میتوان گفت شاید از نزدیک دیدن این سازه بهترین آشنایی باشد باز هم میتوانید ویژگی بهتر آن را ببینید.

  1. سرعت اجرای بسيار بالا __ روش ال اس اف این امکان را برای سرمایه گزاران فراهم می کند تا سرمایه آنها در کوتاه ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت ساختمان سازی بازگردانده شود. به عنوان مثال برای احداث یک بنای ۴ طبقه با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع زیر بنا تنها ۱۱۴ روز کاری زمان نیاز دارد. افزایش ۸ الی ۱۳ درصدی فضاهای مفید داخلی در مقایسه با شیوه ی سنتی
  2. کيفيت بالا در تولید سازه و نصب کامل اسکلت __ به علت اينکه مقاطع سازه ای اين سيستم در کارخانه توليد و برش خورده و سپس توسط تکنسينهای فنی اجرا می گردند, کيفيت محصول نهايي در مقايسه با ساخت و ساز سنتی بسيار بالاتر می باشد
  3. سبکی و مقاومت در برابر زلزله
  4. وزن سازه ال اس اف نسبت به سازه فلزی 30% و نسبت به سازه بتونی 60% سبک تر بوده و مقاومت بیشتری در مقابل زلزله داراست و لرزش کمتری به خود جذب میکند
  5. اتصال یکنواخت در نصب اسکلت سازه
  6. کیفیت بالا بر خلاف ساخت و سازهای سنتی که در اغلب موارد کيفيت اجرای اتصالات پايين و منشاء بسياری از خرابي ها در زلزله می باشند , در اين سيستم اتصالات ساده و همانند ساير اجزای سازه دارای کيفيت اجرای بالايي می باشند
  7. برخوردار از استانداردهای جهانی و داخل کشور
  8. به لحاظ عايق بندی مناسب ديوارها در سيستم LSF درصد انتقال انرژی در اين ساختمانها بسيار پايينتر از سازه های سنتی است و در دراز مدت منجر به صرفه جويي قابل توجه در هزينه گرمايش و سرمايش ساختمان می شود.
  9. حمل و نقل آسان و سریع
  10. سبکی و ابعاد کوچک مقاطع, زمينه را برای حمل و نقل آسان حتی برای نقاط صعب العبور فراهم می کند
  11. قابليت بازيافت بخش عمده مصالح
  12. اغلب اجزای سازه ای و غير سازه ای در اين سيستم به صورت پيچی اجرا مي شوند و بازيافت آنها به سهولت امکانپذير است. نزدیک به ۷۰ درصد مصالح قابلیت تعویض شدن دارند.
  13. مقاومت و دوام بالا در برابر شرايط محيطی نامطلوب
  14. به دليل گالوانيزه بودن کليه مقاطع, ساختمانهای ساخته شده با اين روش دارای مقاومت مناسب تری در برابر خوردگی و رطوبت بوده و در شرايط محيطی شمال و جنوب کشور دارای عمر مفيد بيشتری خواهند بود.
  15. سهولت اجرای تاسيسات برقی و مکانيکی
  16. در روند شكل دهی و ساخت مقاطع فولادي جدار نازک , سوراخهايی استاندارد در جان اين مقاطع پيش بينی مي شود كه عبور سيم ها و لوله ها از داخل آنها باعث تسهيل در نصب سيستم های الكتريكی و لوله كشی ها در داخل ديوار می گردند.
  17. نياز به فضای کم کارگاهی و ايمنی بيشتر در کارگاه
  18. تولید سازه در کارخانه و مونتاژ در محل پروژه و نیاز کم به فضای کارگاهی و ایمنی بیشتر در احداث اسکلت سازه
  19. عایق صوتی بسیار بالا دیواره
  20. تمام دیواره بیرونی عایق صوتی قرار میگیرد و این باعث میشود از آلودگی صوتی جلو گیری به عمل بیاید.

حرف آخر:

تمام قطعات اسکلت سازه به صورت مهندسی ساز بوده و طراحی آن به وسیله مهندس طراح که با نرم افزار انجام می دهد صورت می گیرد و استانددارد های مربوطه رعایت می گردد و در ضمن عایق حرارتی و صوتی در دیواره بیرونی صورت می گیرد و از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

این سیستم هم مانند دیگر سازه ها معایبی دارد شاید دلایل اصلی این که همه معایب این سازه را بررسی میکنند به دلیل اجرا نشدن توسط نیروی متخصص می باشد و این کار توسط پیمانکاری که تمام موارد اصول سازه را رعایت نمی کنند انجام می دهند و در اخر مشکل را به این سیستم نسبت می دهند.

Rate this post

امکان ارسال نظر وجود ندارد!